Jakub Veselský a Jan Bouška před více než 10 lety založili e-shop Freshlabels. Z ničeho. Z touhy dostat na český trh něco, co tady není a co jim chybí – obchod se sofistikovanější a zároveň nekonvenční módou, na kterou nenarazíte na každém rohu.

Čtěte také: Zakladatelka obchodů Queens: Jak jsem vydělala svůj první milion

„Tak jsme zpracovali byznysplán a začali shánět někoho, kdo nám na něj půjčí. Nikdo z rodičů nevlastnil žádné nemovitosti, které bychom je mohli donutit zastavit, takže jsme postupně zjišťovali, jak těžké je začít podnikat, když nic nemáte,“ vzpomíná dneska kurátorské duo, které ve svých prodejnách dává dohromady kvalitní produkty od zajímavých značek z celého světa a které vedle e-shopu Freshlabels postupně vybudovalo dva kamenné obchody v centru Prahy. Fungují jako B2B partner pro jiné obchody, za poslední tři roky čtyřnásobně vyrostli a jsou jedním z mála obchodů, kde se už několik let můžete obléct od hlavy až k patě do sustainable produktů.

Potřebný milion na rozjezd se jim nakonec podařilo s pomocí jednoho z rodičů sehnat mimo bankovní sektor, půjčku ale museli do roka vrátit.

„S alespoň krátkou firemní historií jsme nakonec uspěli v jednom finančním ústavu a dostali klasický úvěr. I po změně věřitele jsme ale měli v hlavách jediný cíl. Vše co nejdřív vrátit, abychom nikomu nic nedlužili,“ vzpomíná Bouška.

Až 16 hodin denně včetně víkendů tak trávili v miniaturní kanceláři, která byla zároveň skladem a ateliérem.

Za dva roky vybudovali fungující e-shop s produkty různých značek a po stejné době také vrátili půjčku.

„Vtipné je, že nám trvalo ještě několik dalších let, než jsme si uvědomili, že to byl vlastně ten moment, kdy jsme vydělali první milion,“ říká Veselský.

Nějakou dobu pak chtěli fungovat bez půjček, až jim došlo, že to není zrovna to nejlepší rozhodnutí. Uvědomili si totiž, že právě cizí peníze jim pomůžou značku ještě více rozjet.

„Smutné je, že jsme oba inženýři ekonomie, ale tohle nám muselo docvaknout až po pár letech praxe,“ směje se Veselský a shrnuje tři věci, které podle něj stojí za jejich úspěchem a prvním milionem:

Dělejte věci po svém – První e-shop jsme udělali takový, jaký jsme sami chtěli používat. Všechno od začátku sami fotíme na lidech, píšeme si vlastní popisky, a dokud to bylo možné, každý produkt jsme sami měřili metrem. Milujeme objevování a to je to, co nás spojuje s našimi zákazníky. Naše vize zároveň nekopíruje žádný existující koncept.

Buďte spolehliví – Všechno, co nabízíme, máme v našem vlastním skladu a děláme všechno pro to, aby to zákazník dostal ještě tentýž nebo nejpozději druhý den. Třeba hodnocení na Heureka.cz nám už dlouho nekleslo pod 99 procent, což bereme jako zpětnou vazbu, že to neděláme blbě.

Udržte se na uzdě i vlně zároveň – U rychlých rozhodnutí, která musíte dělat v záklonu, je mnohem vyšší pravděpodobnost zásadních chyb. Snažíme se takové pozici dlouhodobě vyhýbat, ale přesto to bylo párkrát o prsa. Když se dostanete na vlnu, je to o zkušenostech a balancování mezi extrémy. Když jste moc pomalí, vlna vám ujede, když moc rychlí, ujedete vlně vy.

A náš největší fuckup? Já ani Honza nemáme IT background a nikdo z nás k tomu nemáme moc blízký vztah. Možná proto jsme podcenili důležitost přítomnosti takového člověka uvnitř týmu. Zpětně si uvědomujeme, že jsme to měli začít řešit mnohem dříve.