skip to main content
Jak být lepší

Frontová etiketa – co dělat, abyste čekali co nejkratší dobu

3 minuty čtení

Během následujících dní to asi potká každého z nás – fronty. Tady je pár tipů a triků, jak v nich strávit co nejméně času.

Vyberte si tu, která je vlevo

Většina lidí jsou praváci, a je pro ně proto přirozenější vybrat si frontu po jejich pravé ruce, tvrdí Robert Samuel, který se stáním ve frontách živí. Vy se proto vydejte doleva.

Stoupněte si za toho, kdo má plný košík

Každý z nás u pokladny stráví minimálně 41 sekund – všichni totiž musíme pozdravit, zaplatit a opustit frontu. Každá položka, kterou pak dáme na pás, je v průměru odbavena za tři další sekundy, připomíná matematik Dan Mayers. A teď počty. Pokud si stoupnete do fronty, kde čeká pět lidí a každý z nich má v košíku 15 položek, na řadu přijdete zhruba za sedm minut. Jestli se ale postavíte do fronty za dva lidi, kteří mají v košíku 50 věcí, strávíte ve frontě skoro o minutu míň.

Napřed si ale nastudujte, za koho se stavíte

Berte v úvahu třeba i to, jak je člověk starý. Je dost pravděpodobné, že celý odbavovací proces bude starším lidem trvat o trochu déle. Předtím, než zvolíte frontu, byste také měli zvážit, co má zákazník před vámi v košíku. Pokud tam má více stejných věcí, třeba basu piva a balíky mouky, projde rychleji než ten, který má v košíku vše po jednom kusu. Myslete také na to, že čerstvé produkty, jako je ovoce a zelenina, se odbavují kvůli vážení o něco déle.

Pokud to jde, stoupněte si do fronty, která se rozděluje až u pokladen

Ne každý obchod to má, ale studie ukazují, že tyto fronty bývají nejrychlejší. Proč? Pokud je v obchodě pomalá pokladní, nezdržuje celou frontu, ale jen toho, kdo na ni zrovna vyšel. Ostatní se posouvají plynule podle pořadí. Navíc, jak připomíná profesorka managementu Julie Niederhof, jsou nejlepší i pro naši psychiku.

Odpadá v nich stres z rozhodování, která fronta je nejlepší, protože je zkrátka jen jedna. Pokud je to tedy možné a vy třeba máte v košíku jen málo položek, neděste se jedné dlouhé fronty a jděte k samoobslužným pokladnám.

Ujistěte se také, že má prodavač/ka dobrý výhled

Ukázalo se, že pokud má prodavač za kasou omezený výhled na to, jak fronta ubíhá, je obvykle v obsluhování zákazníků pomalejší. Vyberte si tedy takovou frontu, kde prodavač/ka bez problému vidí na její konec.

Vyberte si prodavače/ku, který/á se mračí

Usměvavé prodavačky jsou sice fajn, ale pokud půjdete k nim, hrozí, že si s vámi budou chtít dát small talk, což vás může zdržet.

Hlavně nepřebíhejte!

Vědci z Harvard Business School přišli na to, že nepříjemné a mnohdy klamné pocity o tom, že ostatní fronty postupují rychleji, jsou většinou způsobeny tím, že ve frontě stojíme poslední. Ukázalo se, že přeběhlíci čekají zpravidla o 10 procent času déle než ti, kdo ve své frontě zůstanou. Ryan W. Buell, který výzkum vedl, doporučuje nepříjemné pocity způsobené posledním místem ve frontě zmírnit místo přebíháním zdvořilou konverzací se zákazníkem před vámi.

Vyberte nejméně rušnou hodinu

Předtím, než vyrazíte na velký nákup, proto zkontrolujte, kdy mají v obchodě nejvíc napilno. Tyto informace nabízí například Google (vpravo v prohlížeči pod hlavičkou „oblíbené časy“) a obecně platí, že velká nákupní centra jsou nejvíce zatížená o víkendech odpoledne, naopak nejméně lidí je navštěvuje přes týden během dopoledních hodin.

Máte vy nějaký frontový hack? Napište nám na jakbytlepsi@forbes.cz nebo se o to s námi podělte v naší facebookové skupině.