Obchodní řetězce vzaly vážně antiplastová nařízení Evropské unie a postupně směřují k vymýcení igelitových tašek z nabídky. Část z nich tašky zpoplatnila a místo mikrotenových sáčků, které často po jediném použití končí v koši, nabízí alternativy.

Z trendu profituje i  česká firma Frusack dvou zakladatelek Hany Fořtové a Terezy Dvořákové, které Forbes dlouhodobě sleduje. Duo podnikatelek se dohodlo se společností Albert, jedním z největších řetězců v Česku, že nově bude nabízet jejich kompostovatelné sáčky vyrobené ze speciálního vlákna ve více než 300 prodejnách. 

V Albertu budou dostupná balení Frusack po dvou kusech. S nasbíranymi body je zákazníci mohou zakoupit s výraznou slevou a bez bodů pak za standardní doporučenou cenu 210 korun.

„Máme velkou radost. Vnímáme to jako krok, kterým chce Albert ukázat, že podporuje české produkty, a zároveň chce motivovat svoje zákazníky ke snížení jednorázového odpadu,“ uvedla jedna ze zakladatelek značky Hana Fořtová.

Není to poprvé, co se Frusack spojil s velkým hráčem. V průběhu roku 2019 se objevil v kampani Unileveru O kousek lepší Česko a Slovensko ve spojení se značkou zmrzlin Míša, na podzim v pilotní spolupráci s globální značkou udržitelného funkčního oblečení Icebreaker.

Frusack se snaží ukazovat, že je vedle nadužívaných mikroteňáků vhodnou alternativou při nákupu ovoce či rohlíků. Jeho zakladatelky zdůrazňují, že dbají na etickou a ekologickou výrobu. „Všechny naše produkty jsou vyráběny v České republice za férových podmínek pro dodavatele a bez zbytečných emisí z dopravy,“ rozvádí spoluzakladatelka Frusacku Tereza Dvořáková.

U Česka ale zůstat nemusí. Firma už kvůli rostoucí poptávce navýšila výrobu – dílna, u níž nyní sáčky šijí, jich zvládne vyrobit 200 tisíc za měsíc. Frusack má ale rozjednanou spolupráci s prodejci a řetězci v dalších zemích Evropy a také v USA. Proto podnikatelky obhlížejí další dílny v Rumunsku i v Srbsku, které by zabezpečily výrobu při dalším rozšíření prodejů.