Aktuální vydání magazínu Forbes

Graf týdne: Proč se na Tour de France zastavila rychlost vítěze?

Pošli to dál

Graf týdne ukazuje, že se v posledních deseti letech zastavil nárůst průměrné rychlosti vítězů na Tour de France.

Od konce 20. let jejich rychlost postupně rostla a rostla, až dosáhla na maximum 41,7 km v hodině v roce 2005. No a pak mírně dolů a stagnace… jelikož na tohle jsem krátkej, zeptal jsem se dvou odborníků.

Michael Moureček je bývalý profík a spolumajitel Festky. Myslí si, že někde u toho maxima byla kupa závodníků na dopingu, od té doby je boj s ním ostřejší… a také se podle něj změnil styl závodění, lídři si nemohou dovolit vydat tolik energie a nevyhrávají etapy jako dřív, soustředí se na celkové umístění…

Petr Kováč má zase poradenskou finanční firmu C-Corpfin, ale srdcem je to cyklista a ví o tomto sportu vše. Také tvrdí, že nárůst rychlosti v minulosti byl způsoben masivním používáním dopingu a nyní je profesionální cyklistika v diametrálně odlišné fázi.

Aspektů ovlivňujících rychlost je ale podle něj mnohem víc, než by se zdálo, a je těžké posoudit jejich váhu. Například se rychlost na Tour liší podle směru jízdy. Pokud se nejprve jede do Alp, je průměrná rychlost nižší, než když jsou na prvním místě Pyreneje.

Etapy jsou podle Kováče i náročnější, zahrnují extrémní stoupání i jízdu na kostkách nebo šotolině. Naproti tomu kola a vybavení týmů se stále vyvíjí a to umožňuje udržet průměrnou rychlost na stávající vysoké úrovni.

V neposlední řadě jeden prostý fyzikální fakt založený na odporu vzduchu při jízdě na kole – každý další nárůst rychlosti je čím dál tím těžší. Takže co dříve umocnila chemie, teď brzdí fyzika.

Čtěte také