Aktuální vydání magazínu Forbes

Graf týdne: Zelená politika EU fandí elektrovozům, ty ale nejsou spásou

Pošli to dál

Graf týdne ukazuje, že hodnota německých automobilek měřená ziskem na akcii je nejnižší za 10 let.

Tady je jeden z důvodů: Od roku 2020 začnou poprvé v historii v EU platit ze zákona pokuty – pakliže flotila automobilky překročí limit cca 95 gramů CO2 na jeden kilometr, bude se cálovat.

Flotilová spotřeba se spočítá ze všech prodaných vozidel v EU. Je to průměrná spotřeba všech prodaných aut dané značky na trhu v EU. Jestli bude překročen limit flotilové emise CO2 jen o jeden gram, zaplatí značka pokutu 95 eur násobenou počtem v daném roce prodaných vozů.

Tedy kdyby firma prodala v roce 2020 v EU jeden milion aut a jejich průměrné emise by byly 96 gramů CO2 na kilometr, zaplatí pokutu 1 x 95 eur x 1 000 000 = 95 milionů eur.

Problém je v tom, že Brusel v tomto zákoně říká, že u plně elektrických vozů jsou emise CO2 rovny nule.

Takže zaprvé, proto se německé automobilky ženou násilně za elektrovozy místo za ziskem, i když dříve elektriku odmítaly. Zlepší jim to průměr.

Jenže zadruhé, ten zdánlivý vtípek na obrázku ukazuje, jak je to doopravdy – že vozy plně elektrické potřebují energii z něčeho získat a fakt je, že náš největší zdroj nejsou soláry ani větrníky. Takže když ta elektrika jde do nějaké v Česku koupené tesly z uhelné elektrárny, jsou emise nula?!

Tak jen jestli bychom neměli začít spíš od toho, udělat si pořádek na energetickém trhu a dieselové auťáky nechat na trhu.

Čtěte také