skip to main content
Graf týdne

Graf týdne: Zelená politika EU fandí elektrovozům, ty ale nejsou spásou

2 minuty čtení

Graf týdne ukazuje, že hodnota německých automobilek měřená ziskem na akcii je nejnižší za 10 let.

Tady je jeden z důvodů: Od roku 2020 začnou poprvé v historii v EU platit ze zákona pokuty – pakliže flotila automobilky překročí limit cca 95 gramů CO2 na jeden kilometr, bude se cálovat.

Flotilová spotřeba se spočítá ze všech prodaných vozidel v EU. Je to průměrná spotřeba všech prodaných aut dané značky na trhu v EU. Jestli bude překročen limit flotilové emise CO2 jen o jeden gram, zaplatí značka pokutu 95 eur násobenou počtem v daném roce prodaných vozů.

Tedy kdyby firma prodala v roce 2020 v EU jeden milion aut a jejich průměrné emise by byly 96 gramů CO2 na kilometr, zaplatí pokutu 1 x 95 eur x 1 000 000 = 95 milionů eur.

Problém je v tom, že Brusel v tomto zákoně říká, že u plně elektrických vozů jsou emise CO2 rovny nule.

Takže zaprvé, proto se německé automobilky ženou násilně za elektrovozy místo za ziskem, i když dříve elektriku odmítaly. Zlepší jim to průměr.

Jenže zadruhé, ten zdánlivý vtípek na obrázku ukazuje, jak je to doopravdy – že vozy plně elektrické potřebují energii z něčeho získat a fakt je, že náš největší zdroj nejsou soláry ani větrníky. Takže když ta elektrika jde do nějaké v Česku koupené tesly z uhelné elektrárny, jsou emise nula?!

Tak jen jestli bychom neměli začít spíš od toho, udělat si pořádek na energetickém trhu a dieselové auťáky nechat na trhu.