Henryho Forda zná každý. Otec slavné automobilové značky byl jedním z nejbohatších a nejvlivnějších lidí 20. století, je ztělesněním amerického snu a fenomenálním podnikatelským talentem. A o víkendu tomu bylo přesně 115 let, kdy Henry Ford zkonstruoval první vůz řady Model T.

Tedy první cenově dostupný vůz, který postavil Ameriku na kola a zcela změnil další vývoj celého automobilového odvětví.

Ford byl však zároveň geniálním vizionářem, který o svém poslání originálně přemýšlel. Svým zaměstnancům zavedl například osmihodinovou pracovní dobu, volné víkendy, do automobilového průmyslu přivedl automatizaci.

Když sepsal svou vlastní autobiografii, nazvanou jednoduše Můj život a dílo, sestavil vlastně jen nevšední soubor nadčasových zásad a principů, na kterých celý život stavěl. (Knihu jsme vám nedávno doporučovali zde).

Mnohé z rad Henryho Forda jsou aplikovatelné i na dnešní dobu. Pokud jeho knihu ještě nemáte, určitě si ji sežeňte, patří k celosvětovým bestsellerům a klasice žánru.

A protože to bylo právě 12. srpna 1908, kdy Henry Ford představil světu své první auto z řady Model T, je tento týden nejlepším dnem, kdy si některé z Fordových zásad pro život i pro byznys připomenout.

Být připraven je nejdůležitější předpoklad úspěchu.

Ford pocházel z farmářské rodiny, ale z domu odešel už v šestnácti letech. Zkusil štěstí v Detroitu, kde se u firem James Flower & Bros. a Detroit Dry Dock vyučil zámečníkem. Po vyučení nastoupil do firmy Westinghouse jako opravář parních strojů a v roce 1891 získal dobré místo ve firmě Thomase Alvy Edisona, kde se pak vypracoval do pozice hlavního inženýra.

V té době se Ford ve svém volném čase zabýval experimenty s benzinovými motory, ale až v roce 1896 sestrojil a úspěšně vyzkoušel svůj první automobil. 

Prohra je jen příležitost k tomu, abychom začali znovu a inteligentněji. Není hanbou čestný neúspěch, ale strach z dalšího neúspěchu.

I Fordovi se párkrát stalo, že prohrál. Jeho vůz sice vyvolal zájem jak veřejnosti, tak investorů, a s jejich pomocí pak v roce 1899 založil svou první automobilovou firmu Detroit Automobile Company, ta ale brzy zkrachovala.

V roce 1903, když se mu narodil syn Edsel, založil spolu s dalšími společníky Ford Motor Company. Jeho nová firma dokázala s počátečním kapitálem pouhých 28 tisíc dolarů už za první rok své existence vyrobit až 1700 automobilů a několik prototypů, které jí přinesly mnoho vítězství v automobilových závodech a několik rychlostních rekordů.

Jeho cíl byl ale ještě jiný: vyrobit levné kvalitní auto pro každého.

Když si sám naštípeš dříví, zahřeješ se dvakrát.

Aby bylo možné uspokojit poptávku po levných autech, musel otevřít novou továrnu. V jeho nové fabrice Highland Park byla zavedena jako jedna z prvních technologie pásové výroby, kterou navrhli sami zaměstnanci Ford Motor Company, kteří se mimochodem nechali inspirovat pásovým zařízením na jatkách. V roce 1913 byla instalace pohyblivého pásu dokončena a další rok bylo prodáno 250 tisíc kusů aut. 

Většina lidí spotřebuje více energie na mluvení o problémech než na jejich řešení.

V době, kdy se mu povedlo zavést pásovou výrobu, Ford nařídil zvýšit všem dělníkům denní mzdu o víc než dvojnásobek na pět dolarů. Tímto krokem si chtěl také zajistit, aby podnik měl stálé zaměstnance namísto nádeníků. Kromě toho zavedl ještě svůj sociální program pro stálé zaměstnance, do kterého patřila podniková zdravotní péče, sportovní a kulturní vyžití, popřípadě speciální prémie.

Tyto benefity ovšem mohli mít pouze zaměstnanci žijící počestným způsobem, takže v podniku bylo zavedeno ještě sociologické oddělení, které mělo dohlížet na to, jestli dělníci nejsou závislí na alkoholu či na hazardu.

Každý zákazník si může vybrat jakoukoli barvu auta, jestliže to bude černá. Kdybych pořád jen poslouchal své zákazníky, býval bych jim dal jen rychlejšího koně. Já chtěl vždycky víc.

Tuhle větu pronesl Henry Ford, když představoval světu černočerný model T. Jiná barva pro něj neexistovala. Co radí tento jeho citát? Nedejte vždy na poptávku trhu. Tenhle Fordův citát prý mimochodem patřil k oblíbeným mottům Steva Jobse, který říkával: „Neposlouchejte lidi, kteří vám říkají, co by chtěli. Naučte je milovat právě to, co jim dáváte vy.“

Každý, kdo se přestane učit, je starý, ať je mu dvacet, nebo osmdesát. Každý, kdo se stále učí, zůstává mladý.

Ford neustále modernizoval, stále se snažil hledat inspiraci, zajímal se o inovace i dění všude ve světě. Ve dvacátých letech docházelo díky zdokonalování technologií pásové výroby k ještě většímu zlevňování modelu T. Tím automobilka Ford Motor Company ovládla až padesát procent amerického trhu a v roce 1927 byl vyroben patnáctimiliontý model T. Tento rekord si podržel ještě na dalších 45 let.

Změň, co změnit můžeš, ostatní nech být.

Během třicátých let Ford postupně odkoupil akcie své společnosti od všech akcionářů a stal se jediným vlastníkem. Po ukončení výroby modelu T byla továrna na půl roku uzavřena, než vývojáři vedení jeho synem Edselem dokončili design dalšího úspěšného modelu A.

Zjistil jsem, že většina lidí se dostane kupředu v době, kdy ostatní mrhají svým časem.

Henry Ford časem rozhodně nemrhal. Fordův úspěch znamenal nejen revoluci v průmyslu, ale i velký vliv na moderní kulturu. Mnozí teoretici ostatně nazývají toto období ekonomické a sociální historie jako „fordismus“.

Henry Ford přišel s novým pohledem na marketing a management, uvědomoval si sílu reklamy a propagace a v mnoha ohledech přišel i v tomto směru se zcela revolučními nápady. Není divu, že je považován za jednoho z nejvlivnějších podnikatelů 20. století.

Opravdu ideální manžel je muž, který zachází se svou manželkou přesně tak jako se svým novým vozem.

S manželkou Clarou Jane Bryant Ford strávil prakticky celý život. Vzali se v roce 1888, kdy bylo Henrymu 25 a Claře 22 let. Byli spolu 59 let, až do jeho smrti 7. dubna 1947, kdy Henry Ford zemřel na náhlou mozkovou příhodu ve věku 83 let. Clara jej o tři roky přežila, zemřela 11. dubna 1950, v nemocnici pojmenované po jejím manželovi, v Henry Ford Hospital v Detroitu.