Aktuální vydání magazínu Forbes

Počkej si a vnímej emoce. Co by Tomáš Čupr poradil svému mladšímu já?

Pošli to dál
Stojí za ním jedny z nejpoužívanějších služeb českého internetu. Zakladatel Slevomatu, DámeJídlo a Rohlíku Tomáš Čupr za svou desetiletou kariéru v prostředí české e-commerce změnil nejen to, jak na síti nakupujeme, ale dost zásadně i sám sebe.
O to, jaké rady by dnes dal svému o 10 let mladšímu já, se podělil s účastníky letošního E-business Fora. Tady je několik vybraných bodů z jeho prezentace:

Svět se mění opravdu rychle

Kdybych si v začátcích uvědomoval, jakým tempem se věci mění, stavěl bych Slevomat jinak. Rozhodně jsem se nezamýšlel nad tím, jak bude svět vypadat za 10 let, a to samé bylo v DámeJídlo. V Rohlíku nad tím naopak přemýšlíme velmi často. Snažíme se odhadnout, které technologie budou dostupné a které naopak ustoupí.

Soustřeď se

Před 10 lety jsem se snažil podnikat, do toho jsem chodil na konference, na party a celkově jsem vůbec neměl focus. Dnes funguji zcela jinak – ořezal jsem ze svého života vše kromě Rohlíku, rodiny a přátel. Je mi lépe a každé části mohu věnovat signifikantní energii.

Buď trpělivý

Postupem času jsem zjistil, že trpělivost je ohromně důležitý faktor a dobré věci zkrátka trvají. To jsem si nejvíce uvědomil, když jsem se bavil s úspěšnými podnikateli, kteří vybudovali velké firmy a mají velké rodiny.

Nic z toho se nestane za dva roky. Když jsem byl ve Slevomatu druhým rokem, připadalo mi to jako věčnost. V Rohlíku jsem čtyři roky a říkám si, že je to skvělý začátek.

Buď ale občas i netrpělivý

Dal jsem si jednu zásadu, kdy trpělivý být nemám, a to v případě lidí. Odstraňte ze svého života ty, kteří vám nic nepřinášejí – emočně, hodnotově a samozřejmě v rámci byznysu. Rozloučit se s kolegy, kteří firmu brzdí, mi v minulosti trvalo až příliš dlouho.

Mám příklad za příkladem, kdy jsem se roky snažil o nějaký projekt a jen slyšel, že to nejde. Když jsem na stejný úkol nakonec najal nového člověka, bylo hotovo za tři měsíce.

Nyní se proto snažím držet pravidla Hire fast, fire faster.

Vnímej emoce

Bral jsem podnikání poměrně strojově. Ke Slevomatu jsem přistupoval tak, že budeme stavět stroj, lidé jsou kolečka, a když se některé přestane točit, tak ho vyměníme. Říkal jsem si, že jsme tady od toho, abychom stavěli firmu, a ne se plácali po zádech a byli šťastní.

Naučit se pracovat s lidskými emocemi je ohromně těžké, ale zcela zásadní, a to jsem během let sám poznal. Dobří kolegové s vámi nebudou kvůli stylovým kancelářím, ale kvůli lidskému prostředí, kde jsou pozitivní emoce.

Zisk je skvělý

Přišel jsem podnikat v době, kdy byl kapitál levný, a věřil jsem, že firma se vždy musí prodat.

Když dnes dostávám otázku, kdy Rohlík konečně prodám, říkám, že nikdy! Konečně jsem totiž okusil, jaké to je, být v zisku a stavět velké věci za vlastní peníze. Je to ten nejlepší pocit, který v podnikání můžete mít.

Text vychází z prezentace Tomáše Čupra na letošním E-business Foru a nejedná se o doslovný přepis.

Čtěte také