skip to main content

Hotely na kolejích. Kam vyrazit lůžkovými vlaky z Česka?

6 minut čtení

Dobu největší slávy už mají sice za sebou, ale pořád jich po Evropě jezdí hodně. A služby a komfort nabízejí lepší než kdy dřív. Noční vlaky s lůžkovými a lehátkovými vozy jsou pro cesty z Česka překvapivě praktické – večer ulehnete v Praze a ráno můžete čerství vyrazit za byznysem nebo památkami.

Takové vlaky ale obsluhují i netradiční trasy. Na nich oproti letadlu čas ani peníze opravdu neušetříte, ale i cesta může být cíl. V tomto případě nezapomenutelný. Dali jsme pro vás dohromady tipy, kam nočními vlaky vyrazit a jak si cestu co nejvíc užít. A navíc tak pomůžete i planetě: na rozdíl od letadel jsou všechny vlaky v našem přehledu plně elektrické.

Do Curychu přes Linec a Salcburk

Každý den provozují přímo České dráhy ve spolupráci s JLV moderní lůžkový vůz na trase z Prahy přes Tábor, České Budějovice a Rakousko do švýcarského Curychu (odjezd z Prahy 18.01, příjezd do Curychu 8.20). Na výběr jsou lůžkové oddíly pro jednoho, dva až tři cestující, a to v kategoriích eco i de luxe. Cestování v oddílu de luxe je jako v plnohodnotném hotelovém pokoji, nechybí dokonce ani soukromá sprcha. Zpět do Česka vlak vyjíždí ve 21.40, v Praze je další den v 10.57.

Výhodou oproti mnohým jiným nočním spojením je i možnost koupě jízdenek přímo v e-shopu Českých drah – nemusíte tak ztrácet čas cestou na nádraží navíc. A nebojte, na hranicích vás nikdo budit nebude, Švýcarsko je totiž i jako nečlen EU součástí Schengenského prostoru. Pokud chcete na výlet, nemusíte se omezovat jen na Curych: díky velikosti Švýcarska a prvotřídní kvalitě celé železniční sítě se snadno dostanete do takřka libovolného dalšího města. Ale když už v Curychu zůstanete, nezapomeňte navštívit třeba kabaret, kde spatřil světlo světa Manifest dadaismu.

Oddíl de luxe pro dvě osoby. Foto: JLV

Klasika: Na Slovensko, do Maďarska nebo Polska

Noční vlaky můžete využít i do míst, kam se dá snadno a rychleji dostat i přes den. Plusem je samozřejmě efektivní využití času a příjezd do cíle v ranních hodinách – ideální řešení pro pracovní schůzky. Například do Budapešti vyjíždí vlak EuroNight 477 každý den ve 21.56, zpět v 19.40. Podobné spojení funguje i na Slovensko: vlak EuroNight Slovakia jezdí na trase Praha – Ostrava – Žilina – Poprad – Košice – Humenné; přímé vozy z celého Česka vás zavezou i do Polska, do Varšavy přes Krakov.

Jízdenky do Maďarska a na Slovensko je možné stejně jako v případě těch do Švýcarska koupit přímo v e-shopu ČD, u těch do Polska musíte navštívit mezinárodní pokladní přepážku ČD. Lůžkový vůz na spoji do Maďarska provozuje opět společnost JLV se stejným standardem jako na spoji do Švýcarska, o ten na Slovensko se stará společnost Wagon Slovakia. U spojů do/z Polska jde o kombinaci JLV a rakouských ÖBB podle toho, jaká je vaše trasa. Všechna tato klasická spojení jsou zajišťována i levnějšími, tím pádem i méně komfortními, lehátkovými vozy. Na nočním spoji do Košic nabízí lůžkové a lehátkové vozy i soukromý RegioJet: neplatí na ně klasický mezinárodní tarif UIC, obrovskou výhodou je ale tím pádem maximálně jednoduchý nákup jízdenek do těchto vozů přímo v e-shopu regiojet.cz.

Do Nice přes Milán a Janov

Díky ruským státním železnicím RŽD se můžete každý týden v pátek svézt z Bohumína a Břeclavi přímo na Francouzskou riviéru, zpět vozy vyrážejí zase každou neděli. Cesta mezi Nice a Břeclaví trvá přibližně 22 hodin, spoje zastavují i například v Miláně a Janově (na pizzu si ale bohužel odskočit nestihnete, vlaky zde zastavují jen na chvíli).

Protože jde o čistě komerční produkt RŽD, na tyto přímé vozy neplatí klasický mezinárodní železniční tarif UIC – ale žádný strach, úplně nedostupné nejsou: jízdenky a místenky na tyto vozy RŽD přeprodávají i pokladny ČD, s trochou štěstí je pořídíte i v poněkud krkolomném e-shopu RŽD. Co se týká vozů, čeká vás bohatý výběr všemožných lůžkových oddílů: od těch obyčejných až po extra luxusní. A co v Nice? Nevynechejte návštěvu architektonicky originální knihovny Tête Carrée.

Knihovna Tête Carrée. Foto: Nice Tourism

Hel není hell: K Baltskému moři

Žhavou novinkou je sezonní nabídka polských železnic PKP: od 21. června do 1. září zajišťuje noční spojení Bohumína a polských baltských letovisek Hel a Leba. Jejich návštěvou chybu neuděláte. Leba nabízí kromě koupání také radovánky v písku na „polské Sahaře“ (mnohonásobně větší než moravské Váté písky) a Hel rozhodně nemá nic společného s peklem. Oba vozy vyjíždějí z Bohumína ve 20.12 a na severu se od sebe odpojí. Každý nabízí lůžkové oddíly po třech osobách. Více o tomto unikátním železničním spojení sepsal Michal Berg, autor blogu Cesta vlakem.

Polská Sahara ve Słowińském národním parku. Foto: Michał Słupczewski, Wikimedia Commons

Pro fajnšmekry a šotouše: Do Ruska!

Přímo do Moskvy se od loňského prosince dostanete jen dvakrát týdně: ve středu z Prahy přes Olomouc a Ostravu a v pondělí z Břeclavi přes Bohumín (pro koupi jízdenek platí pravidla jako u spojení do Nice). Nejenže cesta trvá přes 20 hodin, ale z důvodu imigrační politiky Ruska je pro našince i riskantní a nedoporučuje se nedobrodruhům.

Potřebovat budete nejprve ruské vízum, po jeho vydání je potřeba požádat ještě o běloruské tranzitní vízum. A ani po těchto úkonech nemusíte mít vyhráno. Protože mezi Ruskem a Běloruskem funguje volný pohyb osob, obdoba našeho Schengenu, nikde po cestě nemůžete projít ruskou pasovou kontrolou. Podle některých sdělení ruských orgánů je přecházení hranice mezi Běloruskem a Ruskem zakázáno lidem bez občanství těchto zemí. Zdokumentovány jsou jak případy, kdy byli cestovatelé při namátkových kontrolách dokladů vráceni do Běloruska, tak případy, kdy i cestovatelé podrobení namátkové kontrole dokladů mohli v cestě pokračovat a ruské úřady shledaly vstup do země tímto způsobem za legální. Jestli vám stačí méně dobrodružství, relativně bezproblémová, avšak o něco delší možnost cestovat vlakem do Moskvy je přes Ukrajinu. Tuto cestu lze podstoupit každý den, nicméně nevyhnete se dvěma přestupům – v Košicích a v Kyjevě, na cestě vás však nečekají žádná omezení a potřebovat budete jen ruské vízum.

V každém případě vám odměnou bude celoživotní zážitek. A jakmile budete v Moskvě, nevynechejte třeba vyhlášené hipsterské parky: Zarjadje, Muzeon, park Gorkého nebo stále populárnější vzkříšené VDNCh.

Park Zarjadje v Moskvě. Foto: Mos.ru, Wikimedia Commons

S přestupem kamkoli do Evropy

Díky naší poloze ve středu Evropy se pro cesty nočními vlaky nemusíte omezovat jen na přímá spojení. V době, kdy většina evropských dopravců noční vlaky zrušila, využilo díry na trhu rakouské ÖBB a z Vídně udělalo hub svých vlaků nightjet. Z Vídně se tak pohodlně dostanete do Itálie, Chorvatska, Rumunska, Slovinska, Švýcarska a Německa.

Rakouský nightjet. Foto: ÖBB (také zdroj úvodní fotografie)

Co je dobré vědět

U denních vlaků jsme si zvykli na pravidelné takty, skvěle dostupné informace o službách, nákupy jízdenek přes aplikace… Cestování těmi nočními působí mnohdy z hlediska organizace dopravy a přímých vozů mnohdy jako z devadesátých let, ale s trochou nadšení se dá zvládnout bez větších obtíží.

U státních dopravců obvykle platí, že jízdenky na trasu jsou odděleny od rezervace míst. Díky nabídce Včasná jízdenka Evropa Českých drah většinou platí, že čím dříve jízdenku pořídíte, tím bude levnější: za spojení do okolních zemí, Maďarska nebo Švýcarska obvykle nedáte více než jednotky stovek korun. Poplatek za rezervaci lůžka nebo lehátka má pak v čase se neměnící cenu: od nižších stovek korun za lehátka přes stovky korun za lůžka až po 2000 korun za pokoj de luxe. Za zmiňované cesty s RŽD dáte obvykle nižší jednotky tisíc korun.

Autovlaky

A specialita na konec: vlak EuroNight Slovakia umožňuje i přepravu aut a motorek. Za převoz auta z Prahy do Košic dáte například 2044 korun. Hustou síť „autovlaků“ provozují i zmiňované rakouské ÖBB z Vídně.

Autovlak. Foto: České dráhy

Doporučujeme