Aktuální vydání magazínu Forbes

Hrozí vám vyhoření? Těchto šest kroků vám může zachránit zdraví i kariéru

Pošli to dál

Vaše další rozhodnutí vám může zachránit, nebo zničit život.

Že to zní děsivě? Však také je. Syndrom vyhoření není žádný vtip, a podle některých terapeutů dokonce nabývá „epidemických rozměrů“. Lidé jsou přepracovaní a nenaplnění, což stojí v protikladu k obecnému trendu, který říká, že správné je zatnout zuby, obout se do toho a vydržet za každou cenu.

Čtěte také: Tři otázky, které si položit, když jste vyzkoušeli všechno a nic nefunguje

Co to vlastně vyhoření je? Ačkoli obecná definice tohoto termínu chybí, lze jej popsat jako následek stresujícího životního stylu a extrémního tlaku, kvůli kterému jsou lidé „vyčerpaní, prázdní… a neví si s takovou situací rady“.

Typické příznaky? Ty jsou snadno přehlédnutelné. Klasickými „oběťmi“ jsou lidé, kteří si jen těžko připouštějí, že jsou vyčerpaní, a kteří se pravidelně přepínají. Harvard Business Review uvádí, že nejvíce ohrožení jsou především vysoce angažovaní zaměstnanci.  Takže se zastavte a radši se nad sebou zamyslete, netýká se to i vás?

Zde je šest věcí, které vám, pokud se nacházíte na pokraji vyčerpání, pomohou a třeba vám i zachrání kariéru.

1. Uvědomte si svou energetickou nevyváženost: příliš mnoho vydáváte a málo dostáváte

Nemusí to být nutně množství práce, které vás vyčerpává. Častěji je to její povaha, která není dostatečně naplňující.

Místo toho, abyste se snažili změnit množství času stráveného u jednoho úkolu či projektu, pokuste se zamyslet nad tím, čeho byste chtěli dosáhnout, aby vás to naplnilo.

2. Spěte, odpočívejte a odpojte se

Pusťte se do všech úkolů, které si žádají vaši výlučnou přítomnost, a pak najděte způsob, jak vypnout. Možná to nebude ideální, ale je rozhodně lepší udělat si přestávku nyní než se přepínat a pak roky napravovat napáchanou škodu.

Nemusíte nutně na dva týdny odjet na exotický ostrov (ale pokud máte tu možnost, tak proč ne). Co potřebujete, je především tolik spánku, co se do vás vejde, a co nejvíc času, kdy nebudete muset dělat vůbec nic.

Myslete na to, že vaším největším současným problémem je to, že vydáváte mnohem víc energie, než se vám dostává zpět. To, že si svůj volný čas zaplňujete dalšími úkoly, celou situaci jen zhoršuje.

3. Odlište, co musí být uděláno, od toho, co chcete mít uděláno

Místo toho, abyste se zaměřovali na to, čeho můžete dosáhnout v budoucnosti, nasměrujte svou pozornost na to, co je před vámi právě teď, a stanovte si priority.

Naplánujte si den tak, abyste se věnovali tomu, co nesnese odklad a co musí být hotovo, místo toho, co byste vy chtěli mít hotové. Uvědomte si své hranice a o své povinnosti se rozdělte nebo je přenechte někomu jinému.

4. Pracujte chytřeji, ne déle

Pokud byste si udělali prověrku času, který strávíte na pracovišti, a času, který skutečně pracujete, asi byste byli nemile zaskočeni skutečností, kolik z tohoto času, který považujete za pracovní, ve skutečnosti trávíte… děláním něčeho jiného.

Místo přesčasů a stresování se zkuste jiný přístup. Pracujte méně, ale chytřeji. Dvě až čtyři hodiny denně si rezervujte čistě pro práci. V této době se soustřeďte a buďte produktivní. Zbytek času pracujte, ale s klidem a sem tam si odpočiňte. Představa, že byste se měli práci věnovat naplno osm hodin v kuse, je nerealistická.

5. Najděte nové „proč“

Je velmi pravděpodobné, že jste se ocitli na životní křižovatce. Věci, které vás dříve motivovaly, na vás už nefungují. Vaše životní cíle se změnily. Vy jste se změnili, a proto je potřeba změnit i váš život.

Pokud vaše „proč“ je potřeba udržet si práci, vydělávat dostatečné množství peněz nebo cokoli, co se rovná pouhému „přežívání“, syndrom vyhoření vás stejně dříve nebo později nevyhnutelně dožene. Je potřeba, abyste svůj život naplnili smyslem, dali mu účel. Pamatujte, že není důležité, co děláte, ale proč to děláte a zda to dává vašemu životu smysl.

6. Uvědomte si, že únava neznamená rezignaci

A nejdůležitější věc na konec. Potřebujete odpočívat, ne to vzdát. Nezklamali jste a budoucnost není beznadějná. Nejděsivější věc na vyhoření je myšlenka, že jste narazili na své hranice a že se nikdy nedokážete plně zotavit. Udělat si čas na odpočinek a na chvíli vypnout je přesně to, co vám vlije novou krev do žil a přinese inspiraci do každodenního života.

Nejste poražení, jen se vydáváte jinou cestou ke spokojenějšímu životu.

Čtěte také