Skladatel Hans Zimmer, který získal Oscara za hudbu k filmu Lví král, má nový džob – vytváří zvukové motivy pro jinak tiché elektromobily značky BMW. V předvečer otevření losangeleské Auto Show (a oznámení, že byl Zimmer už poosmnácté v kariéře nominován na cenu Grammy) vypravila automobilka delegaci převážně německých novinářů do skladatelova studia a rezidence v kalifornské Santa Monice. Tam pak Zimmer a zástupci BMW předvedli výsledky své ojedinělé spolupráce, jejímž cílem je rozezvučet jinak tichá auta na elektrický pohon.

„Elektromotor zkrátka nevydává žádný zvuk. Budeme si na to v následujících letech muset zvyknout,“ řekl šéf managementu značky BMW Jens Thiemer. „Nicméně položili jsme si otázku, jestli u toho musí zůstat a jestli řidičům nedopřát alespoň nějakou zvukovou kulisu.“

Spolupráce s Hansem Zimmerem začala zvuky, které signalizují start a vypnutí motoru. Ty by se měly z elektroaut mnichovské značky ozývat už příští rok. Zvuk při startu tvoří nejprve jeden tón , který se postupně rozezvučí do kratšího pestrého motivu. Vypnutí motoru doprovází zvuky v opačném sledu – bohatý motiv se postupně zredukuje až do jediného tónu.

Studio Hanse Zimmera v americké Santa Monice. Foto: David Bloom

Zimmer, který žije v USA, ale v Mnichově má stále ještě apartmá s výhledem na centrálu BMW, se prý inspiroval vzpomínkou z dětství. V ruchu ulice byl totiž schopný rozeznat zvuk motoru auta, ve kterém se jeho matka vracela domů, což v něm vyvolávalo pocit jistoty a bezpečí. Myslel prý i na to, jaké to bylo, než začala po ulicích měst jezdit auta s klasickými spalovacími motory a zaplnila náš svět všudypřítomným hlukem a burácením.

„Jaké to tehdy asi bylo? Ticho je dnes hodně vzácná komodita,“ říká skladatel filmové hudby. „Ale mohli bychom realitu zkrášlit. Nejsme limitováni škálou zvuků, z nichž můžeme vybírat,“ dodává Zimmer.

Projekt je v podstatě pokračováním kustomizace, kterou nastartovaly mobilní telefony, na nichž si lidé mohli sami zvolit vlastní motiv vyzvánění. Nabízí se rovněž spousta dalšího příslušenství, kterým si lidé budou moct dovybavit a vyšperkovat svá auta, jako jsou nejrůznější světelné efekty, hi-fi systémy a tak dál. To všechno tvoří trh s miliardovým potenciálem.

Konkurent BMW Daimler Benz vyrukoval se sedanem A220, kterým chce oslovit zcela nový segment mladších zákazníků nadšených pro nejnovější technologie. Nabízí jim možnost dovybavit si interiér světelnými efekty různých barev a kombinací. Je to maličkost, ale paradoxně může sehrát velkou roli při rozhodování lidí, pro něž je auto vyjádřením jejich osobnosti.

A stejně tak důležitou roli může sehrát i audio. Renzo Vitale, který má v BMW celý projekt „ozvučení“ elektroaut na starosti, se sice k dalšímu vývoji vyjadřoval opatrně, Zimmer ale naproti tomu hned několikrát zopakoval, že má v hlavě další nápady. „Motiv doprovázející start a vypnutí motoru je dobrým začátkem, odhalí nám další cesty, kterými bychom se mohli dát. Ale o tom více později,“ řekl tajemně Vitale.

Automobilka BMW skladatele Zimmera původně oslovila hlavně proto, aby se pokusil vytvořit motiv pro koncept sporťáku Vision M Next, který byl představen začátkem letošního roku. Motiv, s nímž přišel, stavěl na takzvaném Shepardově tónu, který vytváří sluchovou iluzi neustálého stoupání nebo klesání.

Hans Zimmer a Renzo Vitale z BMW. Foto: David Bloom

Každopádně důkladně podtrhoval sportovní charakter vozu. Zimmer mimochodem ten samý zvukový efekt využil i při skládání hudby k filmu Christophera Nolana Počátek.

Při komponování zvuků pro BMW se skladatel neinspiruje jen ve světě tónů a zvuků, ale i u výtvarných umělců. Jako příklad uvedl Vitale motiv, který graduje úměrně tomu, jak rychle řidič zrychluje z nuly na 200 km/h.

Pro ten bylo inspirací dílo kalifornského performera Jamese Turrella, který experimentuje se světelnými efekty a plochami. Podobnou roli prý sehrálo u motivu pro start a vypnutí motoru dílo dánsko-islandského výtvarníka Olafura Eliassona.

Zimmer je jako skladatel podepsán pod desítkami filmů, seriálů, ale i videoher. Patří mezi ně například Piráti z Karibiku, Gladiátor či batmanovská trilogie Christophera Nolana. Aktuálně je už poosmnácté nominován na Grammy za hudbu k letos živě uváděné verzi Lvího krále.

„Každý příběh je cestou. Jeho hrdina někde začne a někde jinde skončí,“ říká Zimmer. „Říkal jsem si, že by bylo skvělé, kdyby vás auto decentně pozdravilo. Zvuk doprovázející start nebo vypnutí motoru může být jednoduchý motiv převzatý z písniček od Beatles, který vykouzlí úsměv na vaší tváři.“

Skladatel nespolupracuje s automobilkou BMW poprvé. Před třemi lety byl prvním muzikantem, kterého značka přivedla na obří hudební festival Coachella. Ten se pořádá každoročně na jaře v poušti zhruba tři hodiny jízdy na východ od Los Angeles.

V dalším ročníku byli titulními protagonisty festivalu muzikanti z rockové kapely Portugal. The Man a tento rok písničkář Khalid, nominovaný letos rovněž na cenu Grammy v kategorii Album roku.