skip to main content
Byznys

IKEA v onlinu trojnásobně roste, nestačí ale vydávat. Obchody otevřou pro méně lidí

2 minuty čtení

Švédská IKEA, největší a pravděpodobně také nejoblíbenější nábytkový řetězec v Česku, který loni u nás navštívilo 10 milionů lidí, se musela přes noc změnit. Se zavřením obchodů kvůli koronaviru se z maloobchodních paláců staly velké výdejní sklady, aby si firma udržela alespoň nějaké příjmy.

To s sebou nese komplikace. Především v Praze je služba klikni a vyzvedni, při níž si lze za příplatek 290 korun pro objednané zboží zajet do obchodu, často nedostupná. „Vyprodané“ bývá také doručení přímo domů.

„Je to pro nás úplně nová situace a každý den kapacity vydávání navyšujeme. Transparentně lidem také říkáme, že se to občas nedaří, omlouváme se a ať zkusí nákup později. Počet zákazníků nakupujících online se nám meziročně zvýšil o 260 procent a denně prodáme zhruba 16 tisíc výrobků,“ říká generální ředitelka české, maďarské a slovenské IKEA Mounia Elhilaliová.

Tuzemské obchodní domy IKEA by se měly opět otevřít spolu s největšími obchodními centry, tedy v pondělí 11. května. Takový je alespoň zatím plán vlády. „Vše k tomuto datu směřujeme, abychom za maximálních bezpečnostních opatření byli schopni obsloužit zákazníky,“ dodává Elhilaliová, jež má také funkci manažerky pro oblast trvalé udržitelnosti.

To ale neznamená, že se prodeje obratem vrátí k normálu, tedy k obvyklým tisícovkám nakupujících v časových špičkách. IKEA v Česku plánuje, že otevře s limitem maximálně 1200 lidí v jednu chvíli na každý obchod. Je tak pravděpodobné, že se vytvoří také fronty venku a lidé budou pouštěni dovnitř postupně. V Ostravě bude kapacita ještě menší, jen 600 lidí.

Reklama
Mounia Elhilaliová, generální ředitelka a manažerka pro oblast trvalé
udržitelnosti v IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko. | Foto David Turecký

„Bezpečnost je pro nás nejdůležitější. Hovoříme také o organizaci prostoru před našimi obchodními domy s místními autoritami,“ doplnila obchodní ředitelka IKEA Federica Barberis s tím, že podobná opatření platí po opětovném otevření obchodů všude ve světě. Tedy nejen v Asii, kde jsou obchodní domy IKEA otevřené již delší dobu, ale také například v Německu. Tam se situace liší podle jednotlivých spolkových zemí, ale 11 obchodů je tam v provozu již teď.

IKEA, která si dlouhodobě zakládá na svém pozitivním působení vůči okolí, zároveň pomáhá zvládat situaci související s pandemií koronaviru. V Česku na pomoc vyčlenila deset milionů korun, což mimo jiné zahrnuje dar 150 postelí na odpočinek pro zdravotníky v Motole nebo 1500 výrobků (hlavně matrací a povlečení) pro lidi bez domova. Zároveň podpořila neziskovou organizaci Sue Ryder, která pomáhá starším lidem v bezvýchodných situacích.

Jaký bude mít současná koronavirová krize dopad na letošní prodeje, nechce Mounia Elhilaliová komentovat. Je zřejmé, že dopad bude velký navzdory rostoucím prodejům online, protože ty jinak obstarávají z celkových tržeb jen řád procent. To se ale v budoucnosti může výrazně změnit. IKEA v Česku za poslední fiskální rok končící srpnem 2019 dosáhla podle výroční zprávy na obrat 10,9 miliardy korun a na provozní zisk 1,6 miliardy.

Reklama
Reklama
Reklama