Lidé se sem ze všech koutů republiky i sousedních států sjíždějí, aby ocenili krásy místního folkloru a chuť jednoho z nejlepších vín v Česku.

Vinice kolem jihomoravských Velkých Bílovic patří k nejkvalitnějším, které v naší zemi najdete, a díky nim zde bují i cestovní ruch. Kraj ale vyniká ještě jedním, poněkud netradičním produktem – bazény.

Čtěte také: Tišťáky, které rozbíjí atomy. Jak rodinná firma dodává pro CERN i Lamborghini

„Každý tu dělal nádrže na víno a od toho už je blízko k bazénům. V podstatě je stačilo jen přetřít na modro,“ říká v nadsázce a s úsměvem dvaačtyřicetiletý muž na kraji největší vinařské obce před moderní minimalistickou budovou, které dominuje sklo a beton.

Zakladatel a většinový majitel firmy Popp z Velkých Bílovic Zdeněk Svoboda.

A kolem ní jsou v zahradě rozesety různé kopulovité i hranaté konstrukce se skleněnou výplní. Možná vás napadne, že by mohlo jít o skleníky. Ty to ale nejsou. Stojíme v největším showroomu pro zastřešení venkovních bazénů v České republice firmy Popp, která se prosadila hlavní moderním designem a inovativní technologií.

„Zákazníci zastřešení vždycky chtěli, ale dřívější designy se jim příliš nelíbily, mysleli si, že jim budou vzhledově kazit zahradu, s čímž se nedalo nesouhlasit,“ pokračuje zakladatel a šéf firmy Zdeněk Svoboda, který se v bazénovém byznysu pohybuje už téměř dvě dekády.

Foto: Popp

Dnes ze 70 procent vlastní firmu evropského významu, jejíž obrat přesahuje 80 milionů korun a reference má třeba i za polárním kruhem.

„Když nás poprvé poptali Švédové, tak jsme to v podstatě shodili ze stolu. Říkali jsme si, že si vzhledem k tamnímu podnebí objednají zastřešení na jeden dva bazény a to bude vše. Nakonec se z nich stal náš přední partner,“ vypráví Svoboda, který kromě této severské země dodává do Rakouska, Francie nebo Německa.

Zdeněk Svoboda v bazénu, který bude přestavěn na originální zasedačku.

Cesta k tomuto úspěchu ale nebyla přímočará, Svoboda a jeho tým si museli projít mnoha slepými uličkami. Sám začínal jako zaměstnanec firmy vyrábějící venkovní bazény, která patřila rakouskému majiteli. Firma ale zkrachovala a Svoboda se svým parťákem Bořivojem Cetlem před 17 lety rozjeli vlastní byznys na výrobu bazénů a jako absolutní samouci k tomu přidali i zastřešení.

Čtěte také: 8 hotelových bazénů, které změní vaše koupání v umělecký zážitek

„Tehdy jsme vůbec nic nevěděli o hliníku, o chování materiálu. Jednoduše jsme nakoupili výrobek od konkurence, který jsme doslova obkreslili tužkou a začali jej vyrábět,“ vzpomíná na divoké začátky. „Vyjeli jsme do Rakouska na veletrh a mysleli jsme si, že uděláme díru do světa. Jenže když jsme viděli konkurenci, která byla o dekády dál, tak jsme zjistili, že tudy cesta nevede,“ popisuje své první vystřízlivění.

Mnozí by to vzdali, Zdeněk Svoboda se ale místo toho začal učit se softwarem CAD, aby mohl přesně naprojektovat hliníkové profily. „Předtím jsme to hliníkárně posílali na milimetrovém papíru faxem,“ směje se Svoboda dnes a dodává, že časem se jim podařilo dohnat konkurenci. „Byly to ale stále jen ty nevzhledné kopule.“

Zlom přišel v době, kdy si vystudovaný stavař sám stavěl rodinný dům. Jako milovník minimalismu chtěl pro svůj bazén zastřešení, které bude designově ladit k jeho stavbě s ostrými rysy ze skla, oceli a betonu.

„A taky tehdy začala vznikat automatická zastřešení na elektrický pohon, jehož řídicí jednotka a motor jen přidávaly k nevzhlednosti celé konstrukce.“ A tak se rozhodl, že celý pohon integruje do samotné konstrukce a navíc zastřešení zbaví nevzhledného kolejiště, které lemuje bazény a nepříjemně zadržuje nečistoty.

Foto: Popp

„Kolegové si mysleli, že jsem se zbláznil. Mysleli si, že kdyby o takové typy zastřešení byl zájem, že už by to někdo dávno vyráběl,“ říká Svoboda a zároveň přiznává, že celý projekt trval oproti plánovanému jednomu roku rovných pět let.

Zarputilost se mu ale vyplatila. Díky ní firma Popp získala svůj první patent, přesněji evropský užitný vzor, a dnes jich vlastní několik. Navíc chystá novou generaci zastřešení, která už počítá s nástupem chytrých domácností, takže kromě současného ovládání zastřešení přes aplikaci budete moct na dálku monitorovat třeba i vlhkost či samotnou teplotu vody v bazénu.

A díky tomu všemu firma už před čtyřmi lety opustila výrobu samotných bazénů a soustředí se jen na vývoj a výrobu zastřešení.

Společníci sice zpočátku měli obavy, jestli zastřešení bude mít takovou trajektorii, že vyrovná i absenci výroby bazénů, která se na celkových tržbách firmy Popp podílela z jedné třetiny. Dnes je ale jasné, že byly zbytečné.

„V době finiše nové řady s daleko větší a sofistikovanější konstrukcí, dokončení showroomů v Ostravě a Mnichově a plánu nového showroomu ve Vídni chceme v příštím roce dosáhnout 100 milionů na tržbách,“ uzavírá Svoboda.

Foto: Tomáš Škoda