Aktuální vydání magazínu Forbes

Šperky, trička i keramika. 10 osobitých českých e-shopů, které stojí za to znát

Pošli to dál

V poslední době v Česku vzniklo pár zajímavých online obchodů, o kterých je dobré vědět. Jsou totiž unikátní nejen tím, že si je jejich majitelé pečlivě pěstují – většinou z vlastního bytu, ale i proto, že produkty z jejich stránek jen tak procházkou po Praze či Brně neseženete.

To ovšem není minusem – pro nákup tohoto oblečení, šperků, nábytku, kuchyňských doplňků či rostlin nemusíte ani vylézt z postele, což je obvzlášť nyní v zimě velmi příjemné. Navíc si tu kromě dárků pro své blízké jistě naleznete i něco pro sebe.

Vybrali jsme 10 unikátních e-shopů s příběhem, kde se budou (vánoční) dárky vybírat samy.

In August Company

Majitelé online obchodu In August Company Karolína Stryková a Teodorik Menšl mají rádi věci, které mají nějaký smysl – ať už jde o dobré jídlo, nebo o objekty kolem nás, od běžných, až spotřebních věcí po umělecká díla.

„Zajímá nás myšlenka za jejich tvorbou a příběh, který se vám vybaví, když držíte v ruce svůj oblíbený hrnek anebo se díváte na plakát, co máte nad postelí,“ vysvětluje Stryková. Proto se pár rozhodl začít navrhovat a vyrábět s malými (často chráněnými) dílnami v Česku nadčasové věci pro každodenní užití.

Společný e-shop spustili začátkem listopadu a už nyní vědí, že jejich zákaznici dokážou ocenit kvalitní ruční práci a moderní a přitom tradiční produkt, za kterým stojí jednotlivci a zajímavý příběh.

Co v e-shopu najdete? Mezi home essentials patří výrobky z keramiky, lnu, bavlny, dřeva a papíru – hrnek na velkou filtrovanou kávu, talířek na máslo, dřevěný stojánek na vajíčko, lněný ubrus, limitované edice autorských tisků, fotografie, kresby, akvarely a klasické bavlněné tričko s malou výšivkou His a Hers.

Benu Made

Kosmopolitní šperkařka Pauline Hagan se narodila francouzské matce a skotskému otci v Londýně, kde žila do svých 16 let, než se přestěhovala do Paříže. Po Paříži přišlo Německo, po něm nabídka v Londýně a až pak se konečně usadila v Praze a založila značku (a společně s ní e-shop) Benu Made.

Čtěte také: Praha místo Londýna. Jak se v Česku podniká kosmopolitní šperkařce

„Všechny šperky kreslím, navrhuji a vytvářím ve svém pražském studiu,“ popisuje Hagan, která se sama vypracovala do pozice designérky. Její vizí je tvořit pohled upoutávající kousky, které odstartují konverzaci, podtrhnou osobnost nositelky či nositele a dodají šmrnc i nejjednodušším outfitům.

A to se jí podle všeho vede. Každý rok se po Benu Made špercích zvyšuje poptávka, na což autorka reaguje zefektivňováním své výroby.

Belovedshop

Alexandra Rambousková spustila svůj láskyplný e-shop po dlouhých letech práce v korporátu. „Měla jsem tam skvěle placené místo a veškeré pohodlí, ale byla jsem nespokojená, neustále vyčerpaná a postrádala jsem nějaký cíl nebo smysl v tom, co dělám,“ popisuje.

Po roce hledání správných značek, lidí a jejich příběhů vytvořila portfolio produktů, které jsou jedinečné. Mají silný příběh, stojí za nimi lidé s neuvěřitelným zápalem, pracovním nasazením a vírou ve svůj produkt. Lidé, kteří vyrábějí věci poctivě rukama a vkládají do každého produktu svou duši.

Nabízený sortiment je různorodý, ale spojují ho pojmy organický, fair trade, hand made a mnohdy i vegan. Je to e-shop svědomitě vybraných a zodpovědně vyrobených produktů pro péči o sebe a své bližní.

Duro

Na počátku všeho stála touha vyrábět vlastní nábytek. Časem se Zbyněk a Vendula Midrlovi dostali na úroveň, kdy jim samotná kvalitní výroba nestačila a chtěli nabídnout něco víc. „Za vznikem každého návrhu stojí emoce a zážitek, který chceme do produktu vdechnout,“ říká Midrlová.

Nejedná se zcela o klasický e-shop, Midrlovi fungují v bližším kontaktu se zákazníkem, což se osvědčilo a zákazníci toto vítají. Produkty chtějí v příštím roce zákazníkům nabídnout ve více barvách, které zatím na webu nejsou, a aby toho nebylo málo, plánují expandovat za hranice Česka a Slovenska. Největší hit? 3S stolička a věšáky Dots.

Hnst.ly

Hnst.ly založila Bára Perglová jako obchod s kurátorským výběrem věcí každodenní potřeby, které vynikají kvalitním zpracováním, jsou z přírodních nebo dlouhotrvajících materiálů, s nadčasovým designem a praktickým rozměrem.

Na začátku byl jasný koncept: vytvořit obchod, ve kterém se upřednostňuje kvalita nad kvantitou a který zahrnuje produkty od kuchyňských potřeb přes keramiku, smaltované nádobí, lněný textil, vlněné deky a úklidové pomocníky až po přírodní kosmetiku, doplňky a delikatesy, a taky přinést osvětu o poctivě vyráběných produktech, které často vznikají buď v malých dílnách vášnivých srdcařů, nebo ve firmách s desítky až stovky let trvající tradicí.

Po dvou letech od otevření pobočky ale přišlo několik problémů, které Báru Perglovou kamenný obchod donutily zavřít. Online prodej ale pokračuje dál.

Minimalista

Online obchod s oblečením a doplňky Minimalista vznikl koncem léta 2017. Zakladatelka Martina Strnadová se od začátku snaží vyhledávat značky, kterým není lhostejné, za jakých podmínek jejich produkty vznikají, a které mají co nejzodpovědnější přístup, a to jak k životnímu prostředí, tak k lidem, kteří jejich produkty vyrábějí.

To se jí už povedlo – a s plány tím nekončí. Začátkem příštího roku plánuje otevřít showroom v pražském Karlíně, kde si zákazníci budou moct produkty prohlédnout a vyzkoušet. Značky, které online obchod nabízí, pocházejí z různých zemí Evropy.

Mezi doplňky je jasný favorit nizozemská značka O My Bag, takže jestli někomu nebo sobě plánujete pořídit kabelku, Minimalista je skvělá volba.

Pokojovky

Pokojovky jako takové fungují rok a půl – tehdy Zuzana Gašparovičová, Aneta Vachová a Tereza Zacharov uspořádaly prodejní festival věnovaný pokojovkám a florofilům. Když viděly, jaký mají „zelená témata“ úspěch, rozhodly se rostlinky prodávat samy.

Projekt je jedinečný tím, že edukuje – zákazníci jsou převážně mladší lidé, kteří chtějí mít zelený byt, ale už tolik nevědí, jak se o něj starat. Proto pro ně píšou blog, pořádají workshopy a nyní vychází i kniha Pokojovky, která by měla být zeleným průvodcem pro začátečníky i zkušenější pěstitele.

Čtěte také: Mileniálové a pokojové rostliny. Mikrotrend, ze kterého se stal byznys

V současnosti Pokojovky fungují na bázi e-prodeje a pop-upů v Praze a občasně v Brně a Bratislavě. Od příštího roku plánují prototyp bezpečného balení rostlin, aby se daly posílat i poštou.

Smbls

Malý a osobní projekt vytvořila stylistka Milena Žuravljova v roce 2017. Celý koncept značky byl jednoduchý – točí se kolem kvalitních produktů, které sama majitelka hledá na cestách po světě.

„V budoucnu bych ráda ještě více cestovala a nacházela nové umělce a značky a také chci spolupracovat na tvorbě kolekcí s místními návrháři,“ říká. Pokud by její online obchod mělo vystihnout jen jedno slovo, pak by to bylo sofistikovanost.  Takže pokud chcete dát někomu dárek na úrovni, víte, kam kliknout.

Still Life Store

Online konceptuální obchod a prostor pro mladé designéry z celého světa vznikl pod taktovkou art directorky Terezy Bílé. Ta vybírá zajímavé eticky zpracované kousky a doplňky od niche značek, které jsou na českém trhu ojedinělé.

V nabídce jsou aktuálně šperky od značek Arca a Bali Earrings, grafické tisky a tašky od Thierryho Portera, ručně vyráběné mobily (umělecké pohyblivé plastiky) od české značky Helele. Still Life Store přináší i vlastní kolekci bavlněných triček s vybranými tisky, která vznikají v přísně udržitelném procesu výroby v Bangladéši.

„Důležité je pro mě dát prostor umělcům, kteří zatím nejsou v hledáčku galeristů nebo velkých concept storů, ale určitě si to zaslouží,“ komentuje Bílá.

Win Win Love

„Značka vznikla přibližně před pěti lety, kdy jsem nastupovala na vysokou a začala si přivydělávat prodejem oblečení z druhé ruky,“ vzpomíná Barbora Vilišová, zakladatelka projektu. Ze začátku se nejednalo o promyšlený plán, všechno se vyvinulo až s postupem času.

Celý koncept vychází především z kousků z kvalitních materiálů v zemitých barvách, které přešitím získávají nový život. V roce 2016 si majitelka otevřela i kamennou prodejnu na Malé Straně u Karlova mostu, kterou s těžkým srdcem loni zavřela. „Ale i to patří mezi předpokládaná úskalí každého soukromého podnikání,“ dodává.

Momentálně se Win Win Love soustřeďuje hlavně na prodej kolekcí s vědomím toho, že svou prací snižuje poptávku po nových věcech a tím alespoň trochu přispívá naší planetě. V následujících měsících přibude na web nová sekce – a to kolekce pro děti, která bude stát na jednoduchých kouscích ušitých z lněných košilí z druhé ruky.

Čtěte také