skip to main content
Elon Musk

Čínský „Musk“ představil rychlý elektromobil. Bude zdarma?

2 minuty čtení

Pozor, Teslo, přijíždí čínská konkurence. Technologický gigant LeECO na autosalonu v Pekingu prezentoval svou vizi automobilů budoucnosti a když přidal informaci o společnostech, se kterými na projektu spolupracoval, zdá se, že by nemuselo zůstat jen u konceptu. Že luxusní elektromobil jménem LeSEE (zkratka pro Super Electronic Ecosystem) by za pár let mohl na silnice opravdu vyrazit a tam se prohánět rychlostí až 210 kilometrů v hodině.

Svět teď spekuluje, jestli Apple nebo Alphabet, matka Googlu, vyvíjejí potají vlastní elektrovozy, Čína však své záměry odhalila hlasitě a veřejně. LeECO vystavil koncept sedanu coby znamení svého příštího směřování. Internetová společnost miliardáře Ťia Jüe-tchinga vyrostla na chytrých telefonech, televizích a streamovací službě. Ale teď si našla nové pole.

Čtěte také: Musk představuje třetí Teslu. Pomalejší, menší, ale levnou

„Každý zpochybňoval schopnost Číny vyvinout takové auto, smáli se nám, ale toto je odpověď,“ ukazoval Jüe-tching na líbivé křivky parádního bouráku. Zvenčí vypadá sedan futuristicky, ještě zajímavější je ale zevnitř. Sedadla jsou vytvořena z pěny, která má tvarovou paměť, palubní počítač má podobu „plovoucího“ tabletu mezi řidičem a spolujezdcem, nezvykle tvarovaný volant se sklopí, když auto zaparkujete.

lesee1

Na kapotě schází tradiční mřížka i světlomety, které nahrazuje zajímavý systém osvětlení. Zpětná zrcátka nahrazují kamery, dveře jsou menší než u běžných sedanů, střecha je z jednoho kusu skla a na jejím vršku je umístěn kruhový kryt, v němž jsou umístěny senzory a kamery pro autonomní řízení. Vůz totiž dokáže jezdit, i když šofér právě nesedí uvnitř, a ten ho může ovládat hlasovými příkazy přes aplikaci smartphonu.

Co však zatím manažeři firmy tajili, jsou specifikace baterie, její výdrž a ani o ceně a termínu uvedení na trh se nemluvilo. „Ale jednoho dne budou naše auta zdarma,“ přislíbil Jüe-tching. Místo prodávání vozů je jeho dlouhodobou vizí poskytovat je zdarma a inkasovat pak víc na službách spojených s provozem. Sám šéf však musí tušit, že bude trvat aspoň dekádu, než svou odvážnou představu naplní.

Čtěte také: Nejrychlejší elektroauto nepřijíždí z Kalifornie, ale z Chorvatska

Při vzniku projektu vzniklo partnerství s britskou automobilkou Aston Martin (s LeECO spolupracuje na vývoji technologií a infotainment systému a ani designové prvky se nezapřou) a s Faraday Future (který rovněž vyvíjí elektrovozy a na začátku roku vyjel s konceptem auta s tisíci koni pod kapotou). Téměř rok vývoje se zhmotnil v podobě LeSEE. Ale zatímco Faraday plánuje cílit na evropský a americký trh, vozy LeSEE tu nejspíš neuvidíme, protože by se měly prohánět hlavně po čínských silnicích.

LeECO není v Číně jediná společnost sama, která proniká do autoprůmyslu; v jejím závěsu řada dalších čínských značek zakládá své automobilové startupy: Alibaba, Baidu, Tencent nebo Xiaomi. Všechny doufají, že Čína dokáže rozbít zažité automobilové pořádky, a Sám Jüe-tching míří úplně nejvýš. Plánuje se svým vozem udávat směr globálního automotive průmyslu a taky potají sní, že na dálku porazí i Elona Muska a jeho Model S.