Aktuální vydání magazínu Forbes

Česko je stát „uživatelsky nepřívětivý“ a s digitalizací se trápí. Jak to změnit?

Pošli to dál

I když se často říká, že kvůli duševnímu zdraví není dobré porovnávat se s ostatními, u schopnosti země obstát v konkurenci ostatních států to rozhodně neplatí.

9. října v ostravském Gongu pořádá Forbes už 4. ročník největší české konference svého druhu s názvem Česko, jak jsme na tom? a právě konkurenceschopností Česka se budeme zabývat.

Během téhle unikátní akce si dáváme za cíl z různých úhlů prozkoumat, v jakém stavu se nachází naše země – a pokusit se hledat odpovědi, jak zlepšit to, co u nás zatím nefunguje.

Základem pro debatu s odborníky, byznysmeny a zástupci vlády, včetně premiéra Andreje Babiše, bude analýza, kterou zpracovali odborníci z české pobočky McKinsey v čele se senior partnerem Danielem Svobodou. A některé jejich závěry vám můžeme nastínit už teď.


Koupit lístky na Česko, jak jsme na tom? 


  • Naše země nevzkvétá, nebo alespoň ne tak, jak by mohla. Přestože český HDP v posledních dvou letech rostl o 3,4 procenta, tedy rychleji než u sousedního Německa (2,1 procenta) a většiny států západní Evropy, ze tří čtvrtin je to způsobeno růstem zaměstnanosti a pracovní doby. Z pohledu růstu produktivity za okolními státy zaostáváme.

 

  • Aby se situace změnila, potřebujeme výrazně přidat, a to hlavně v oblasti digitalizace a automatizace. Ta Českou republiku vzhledem k výrobnímu charakteru naší ekonomiky zasáhne víc než jiné státy – podle analytiků z McKinsey se do budoucna změní 1,1 milionu pracovních míst. Tohle číslo sice působí hrozivě, ale pro Česko by to mohla být zároveň dobrá příležitost, jak zvýšit produktivitu práce.

 

  • Dobrá zpráva je, že jsou Češi novým technologiím otevření (90 procent lidí v produktivním věku vlastní smartphone a 95 procent běžně nakupuje online) a mají relativně dobré alespoň základní IT dovednosti – konkrétně je ovládá téměř 60 procent Čechů. Ty špatné, že nám většinou chybějí dovednosti pokročilejší, že tradiční české firmy nedostatečně investují do kompletní digitalizace a že českému státu se nedaří dostatečně rychle rozvíjet vysokorychlostní digitální infrastrukturu.

 

  • Dalším podstatným problémem, který Česko v oblasti digitalizace trápí, je, že stát sice hodně investoval do digitálních nástrojů státní správy, ty jsou však často z uživatelského pohledu mírně řečeno „nepřívětivé“, a proto je využívá jen velmi malé procento občanů. Jeden příklad za všechny: zatímco v Estonsku podalo elektronické daňové přiznání 95 procent občanů, v Česku to bylo pouze 16 procent.

Co musíme udělat, aby se situace začala měnit k lepšímu?

Diskutovat nejen o výsledcích studie přijdou mimo jiné premiér Andrej Babiš, vládní zmocněnec pro digitalizaci Vladimír Dzurilla, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar, expert na umělou inteligenci Marek Havrda z GoodAI, který se zaměřuje na dopady plánovaných legislativních změn na společnost, podnikatel a miliardář Pavel Juříček, majitel opavské společnosti Brano Group, a také hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák.

Čtěte také: Česko, jak jsme na tom? Téměř 30 let svobody budeme bilancovat v Ostravě

Pokud se chcete dozvědět víc o zemi, v níž žijeme, a zapojit se v rámci networkingu do debaty o její (lepší) budoucnosti, zamiřte s Forbesem 9. října do Ostravy. Vstupenky si můžete zakoupit přes GoOut.

Čtěte také