skip to main content
Graf týdne

Jak investor Jan Barta svou analýzou srazil akcie firmy na americké burze

2 minuty čtení

Akcioví analytici většinou sepíší obsáhlý report a doporučí akcii ke koupi – přihodí „BUY“. Mám radši takové, kteří na číslech dokážou, že je s firmou něco divného, a doporučí prodat akcie – „SELL“. Je to těžší práce, najít na číslech problém, sepsat to do reportu a jít s kůží na trh.

Čtěte také: Graf týdne: Proč se na Tour de France zastavila rychlost vítěze?

Jan Barta postupně zveřejnil tři analýzy a dokázal srazit akcie firmy Shopify, která poskytuje hosting pro e-shopy. Před třemi lety byla cena za akcii této firmy 35 dolarů. Nedávno ještě maximum kolem 173 dolarů. Nyní se cena pohybuje okolo 136 dolarů za akcii.

Barta analýzy provedl pod hlavičkou absurdresearch.com na datech od společnosti Verisign – na com doménách spadajících pod Shopify.

Barta uvádí, že si myslí, že cena na akcii by měla být kolem 65 dolarů. V reportu na číslech dokazuje, proč by Shopify mohlo být časovaná bomba: každý den mu ubývají zákazníci a 77 procent z nich u Shopify nevydrží ani jeden rok.

Průměrná „životnost“ zákazníka je zde cca 15,6 měsíce. Společnost podle Barty nyní dosahuje velkého růstu tržeb, protože nabírá velké množství „málo kvalitních zákazníků“, kteří odpadají alarmující rychlostí.

Pod tím si představme člověka, který má sen, že si otevře e-shop a bude prodávat zboží z AliExpressu, akorát s 5x větší přirážkou – ale ve skutečnosti to není obchodník a nikdy nic neprodal. Těch, kteří mají opravdovou zkušenost s obchodem, je menšina.

Shopify je také ohroženo Facebookem. Ten začal poskytovat novou funkci hodnocení nákupů, které se uskuteční díky reklamě na Facebooku. A Shopify je s reklamou na Facebooku a Instagramu velice silně propojeno.

Kvůli tomu může dojít k poklesu návštěvnosti jednotlivých obchodů až o 50 procent. Zajímavé bylo také zjištění, že u několika obchodů se objevilo velice podivné chování návštěvníků.

V předešlých měsících byla jejich návštěvnost 0 a pak náhle vyskočila na stovky tisíc, a v některých případech dokonce na miliony. Tohle všechno uvádí Barta jako důvody, proč se ti, kdo si akcie koupili, mýlí a Shopify by podle něj měli prodat nebo shortovat.

Tak super, že jsou i analytici/ekonomové/investoři, prostě zajímaví lidé s názorem…