Mám problém, že někteří mí lidé výrobu flákají. Zajímalo by mě, jaké mechanismy si nastavit, abych to snížil na minimum.

Odpovídá Roman Stupka, CEO Pestratexu

Byznysový kouč a mentor, který v průběhu své kariéry stál za transformacemi firem jako Česká pojišťovna nebo Český Telekom

Dobrým nástrojem ve výrobě bývá odměňování za výkon, často v kombinaci s týmovými úkoly – tým si většinou výkonnost svých členů pohlídá.

Velmi užitečným nástrojem v některých typech výroby (výrobní linky s možností měřit impulzy) je monitoring výroby v reálném čase s možností nastavování pohledu na směny, linky, konkrétní zaměstnance a tak dále (viz například Plantyst).

Zde bych ale podotkl, že produktivitu svých lidí nezvýšíte kontrolou, ale tím, že s nimi budou důsledně pracovat jejich mistři a předáci a že je zapojíte do plánování a vyhodnocování aktivit. Velmi také pomáhá pravidelná komunikace a značná transparentnost čísel a procesů.

Odpovídá Pavel Krpec, generální ředitel V-Nassu

V-Nass je ostravská firma, která vyrábí strojírenské díly pro firmy z celého světa

Na tuto otázku nelze jednoznačně odpovědět. U nás to vypadá následovně:

1) Máme explicitně stanovený systém a pravidla.

2) Při vzniku neshody zjišťujeme, proč se stala, a pokoušíme se najít vhodná opatření, aby k ní už nedošlo.

3) Eliminujeme lidskou chybu, a pokud to jde, přenecháváme úkony strojům nebo počítačům.

4) Pravidelně zaměstnance informujeme o důležitosti jakosti v kontextu firmy a zákazníka.

5) Při dobrých jakostních výsledcích zaměstnance finančně odměňujeme a na jakost vážeme přímo část mzdy.

6) Máme nastavenou hladinu jak pro výkony, tak pro neshody a ta se pravidelně sleduje na týdenní nebo měsíční bázi.

7) V každém okamžiku vidíme, co máme splnit a kolik už je splněno, pomocí informačního systému.

Takových opatření máme ještě několik, nicméně jde o to, že fungují pouze jako celek. Klíčem k vyřešení problémů s kvalitou je jasně definovaný systém a pravidelná komunikace.