skip to main content
Jak být lepší

Jak motivovat zaměstnance? Dejte jim jablko

1 minuta čtení

Máte pocit, že jsou vaši zaměstnanci skleslí? Nezoufejte. Zvednout náladu, a dokonce zvýšit pracovní sebevědomí může pomoct malá, téměř nepatrná odměna, naznačuje nový výzkum Pensylvánské státní univerzity, publikovaný v International Journal of Occupational Safety and Ergonomics.

„Pokud nemůžete zaměstnancům zvýšit plat nebo snížit pracovní zátěž, i malé projevy laskavosti dokážou hrát velkou roli,“ tvrdí jeden z výzkumníků Bu Zhong. 

Výhody malých pracovních laskavostí byly zkoumány u řidičů autobusu v čínském Šen-čenu. Řidiči dostávali v průběhu třítýdenního pokusu kromě obvyklého obědového balíčku navíc ještě jablko nebo banán. Náklady na jednoho řidiče představovaly v přepočtu na dolary 73 centů denně.

Výsledek? Týden po skončení experimentu vykazovali řidiči autobusů nižší míru deprese než před jeho začátkem i v jeho průběhu. Výzkumníci navíc zjistili, že i takto nepatrná odměna zvedla řidičům pracovní sebevědomí. Jinými slovy, řidiči měli díky ovoci navíc pocit, že mají svou práci více pod kontrolou.

„Výzkum naznačuje, že zaměstnanci jsou schopni vnímat i sebemenší změny na pracovišti,“ míní Zhong. „Pokud nemáte k dispozici jiné řešení, jak pracovní prostředí zlepšit, můžou stačit malé kroky – třeba jedno jablko denně,“ uzavírá. 

K obdobným závěrům došel i behaviorální ekonom a autor knihy Jak drahé je zdarma Dan Ariely. Ve svém pokusu zjistil, že zaměstnance zkoumané továrny nemotivují k práci peníze, ale drobná odměna ve formě pizzy nebo pochvaly od nadřízeného. 

Co z toho plyne? Pokud chcete spokojenější zaměstnance, stačí jim věnovat trochu pozornosti navíc. Lidé nepracují jen pro peníze, důležité jsou i společenské aspekty jako vděčnost nebo malá, v tomhle případě chutná, pozornost.