Najít kvalifikované zaměstnance je těžké. Ti nejlepší už někde pracují a přimět je k tomu, aby šli pracovat pro vás, je jako byste někoho nutili opustit fungující manželství. Velmi obtížné. Rozhodně to není otázka jednoho pracovního inzerátu, ani jedné zprávy přes LinkedIn.

Je to dlouhodobý proces s krátkodobými investicemi. S vytouženými zaměstnanci musíte začít pomalu a komunikovat s nimi až do doby, než přijde vhodný okamžik k frontálnímu útoku v podobě konkrétní pracovní nabídky. Nebo dokud se vám vybraného člověka nepodaří zkonvertovat z toho pasivního na aktivního, takže se nakonec na vaši nabídku přihlásí sám. (O tom, jak přes LinkedIn najít vysněnou práci, jsme psali tady.)

LinkedIn, s více než 800 tisíci uživateli v ČR, je již i mezi českými zaměstnavateli standardem náboru zaměstnanců. Co můžete udělat, abyste hledání na LinkedIn nastartovali nebo zefektivnili? Tady je několik jednoduchých rad:

Vyhledávání je základ

Hlavním stavebním kamenem přímého oslovování lidí, které byste chtěli získat, je vytvořit si tzv. „pool“ vhodných kandidátů k oslovení. K tomu v LinkedIn slouží Rozšířené vyhledávání uživatelů, kde můžete vyhledávat potenciální kandidáty podle klíčových slov, pozice, společnosti, oboru, školy, aj.

FRBS_1 done

Uvědomte si, že vyhledávání nejvhodnějších kandidátů není o vyhledávání nejlépe vyplněných profilů, které se budou zobrazovat výše než profily těch, kteří je mají vyplněné nedostatečně. Pasivní kandidáti, na které cílíte, neví, že je hledáte, tak je nic nenutí, aby si svůj LinkedIn profil vyplňovali se stejnou pečlivostí jako lidé, kteří práci aktivně hledají.

Dobře vyplněný profil má na LinkedIn jen asi 20 % uživatelů a ti jsou nabídkami bombardováni výrazně více než zbývajících 80 %, kteří už tak pečlivě udržovaný profil nemají.

Proto se při hledání soustřeďte na to, abyste do výsledků hledání dostali maximální množství možných kandidátů. Např. pokud hledáte projektové manažery, použijte při vyhledávání různé možnosti názvu této pozice jako:

„Project Manager“ OR „Projektovy manazer“ OR PM OR PMO OR „Project Mamager“ OR „Project Manger“

Ani tento příkaz nebude dokonalý, ale bude rozhodně účinnější než, když použijete jen jeden výraz. Je potřeba pokrýt různé výrazy včetně jazykových mutací, zkratek a překlepů. U jiných typů pozic jako např. Software Tester nebo Sales Representative budou rozdíly ještě výraznější.

K tomu, abyste byly schopni zadávat takovéto příkazy, se musíte naučit používat tzv. Boolean operátory – OR, AND, NOT a ještě modifikátory závorky a uvozovky.

Oslovujte přesvědčivě

Na LinkedIn máte několik možností, jak oslovovat vybrané uživatele:

  • Pozvánkou
  • Zprávou
  • Placenou zprávou InMail
  • Představením se
  • E-mailem
  • Telefonem

Výhoda LinkedIn pozvánky je v tom, že jejím přijetím dává adresát najevo, že má zájem se s vámi minimálně bavit. To samo už totiž může být často problémem. Jako manželé přece také nechodíte na rande s jinými lidmi, že? Podobně to funguje i tady, takže musíte být v komunikaci trpělivý. Navázat kontakt je zvlášť těžké u cílových skupin jako IT nebo jiní techničtí pracovníci.

Neprodávejte hned celou pozici, prodávejte pouze další krok.

FRBS_2 done

Drtivá většina lidí samozřejmě nebude mít zájem práci měnit, ale dříve nebo později ji změní. Takže načasování je také důležité. Nezapomínejte proto na follow-up a to, abyste byli se svým vyhlídnutým kandidátem pravidelně v kontaktu i třeba v půl ročních intervalech. K tomu využijete další komunikační kanály. Ne vždycky musí vaše komunikace s kandidátem začínat pozvánkou.

Budujte firemní značku

Budování značky zaměstnavatele a HR marketing jsou nepostradatelným dílky skládačky náborové strategie. Když uděláte vaši značku pro zaměstnance atraktivní, bude celý proces talent sourcingu mnohem snazší. A hlavně si vytvoříte přísun i těch kandidátů, kteří se vám přihlásí sami.

Jednou z věcí, kterou by vaše společnost měla určitě na LinkedIn mít, je firemní stránka (LinkedIn Company Page). Tam můžete vložit informace o společnosti a především vkládat příspěvky pro followery této stránky. To je jeden z nejúčinnějších způsobů, jak v případných kandidátech vyvolat angažovanost.

A pamatujte i na to, že výstavní plochou, která tvoří Employer Branding jsou i samotné LinkedIn profily vašich zaměstnanců. Dejte jim proto doporučení, co si mohou na svůj profil umístit a poskytněte jim doporučené vizuály a texty.

Překročte hranice LinkedIn

LinkedIn nemá v rodině tzv. profesních sociálních sítí v ČR prakticky konkurenci. V zahraničí tomu je však jinak. V Německu, nebo pokud hledáte lidi z Německa, můžete využít síť XING, v Polsku pak GoldenLine. Ve Francii, i když už není jedničkou, si stále drží výrazný tržní podíl síť Viadeo.

Říká se, že používání pouze LinkedIn pro nábor není social recruiting. I když je LinkedIn aktuálně dominantním médiem v této oblasti, měli byste sáhnout i po dalších zdrojích včetně privátních sítích jako Facebook, Vkontakte, Twitter nebo po specializovaných stránkách jako Dribbble, Github, Behance, BitBucket a další pro různé cílové skupiny zaměstnanců jako software vývojáři, grafici nebo designéři.

Životopisy a profily možných kandidátů, které nejsou na žádné sociální síti, můžete nalézt i skrze vyhledávání v samotném Googlu.

FRBS_3 done

Neplaťte, když nemusíte

Jeden zdroj příjmů LinkedIn vede právě z placených služeb pro nábor zaměstnanců. Můžete si například koupit možnost inzerovat pracovní nabídky. Tato služba se však zatím většinou nevyplatí. Pracovní nabídky můžete skrze profily a posty šířit sami a zdarma.

Další možností je pořídit si placené firemní LinkedIn stránky nazvané Kariérní stránky. Do této možnosti se také obecně nevyplatí investovat a využívají ji pouze velké korporace, které mají s LinkedIn nadnárodní smlouvy.

Naopak co dnes využijete mnohem častěji, je některý z placených účtů LinkedIn nebo účet přímo recruitery nazvaný LinkedIn Recruiter či LinkedIn Recruiter Lite. Tyto účty mají rozšířené možnosti vyhledávání, filtry, máte v nich možnost kontaktovat lidi pomocí placených zpráv InMail a především v nich máte větší svobodu, protože omezující limity v nich nejsou tak přísné jako u neplacené verze. Návratnost investice se řídí více faktory včetně toho, kolik lidí nabíráte, jak často a jak vypadá váš náborový tým a proces.


Čtěte také:

Životopis je mrtvý, ať žije LinkedIn! 7 kroků, jak přes tuhle síť získat vysněnou práci