Myslíte si, že tým může fungovat, jen když tam jsou ti nejlepší? Chyba, tvrdí Julia Rozovsky, která v posledních letech analyzovala efektivitu týmů v Googlu.

Při studiu téměř 200 z nich přišla se zajímavým zjištěním: Když jde o efektivitu týmu, je důležitější, jak v něm lidé fungují, než jací pracovníci v něm jsou.

Rozovsky společně s kolegy odhalila ještě jednu zajímavost – všechny týmy, které Google vyhodnotil jako efektivní, měly společné znaky. Je jich pět a pro vás mohou představovat jakýsi návod nebo šablonu, jak nahlížet na fungování vaší pracovní skupiny. 

Pokud vy a vaši spolupracovníci máte pocit, že je splňujete, máte vyhráno a jistotu, že váš tým bude podávat ty nejlepší výsledky. Pokud ne, dívejte se po příčinách, proč dané charakteristiky nesplňujete.

Znak č. 1: pocit bezpečí

Můžete v týmu riskovat, aniž byste se báli? Máte možnost sdílet nápady, byť jsou hloupé, bez toho, aby vás ostatní soudili? Je normální přiznat chybu nebo si dojít pro radu?

Jestli ano, splnili jste základní podmínku úspěšného týmu. Pokud ne, hledejte lidi nebo procesy, kvůli kterým to není možné. Důvod? Produktivita. Takové týmy v Googlu překračovaly hranici stanovených cílů o 17 procent, zatímco týmy, které tuto vlastnost nevykazovaly, o 19 procent propadaly.

Znak č. 2: spolehlivost

Můžete se v týmu spolehnout na to, že dodáte práci včas a v nejvyšší možné kvalitě? Máte jistotu, že vás kolega podrží, když se vám nedaří? Gratulujeme, druhá podmínka úspěšného týmu je splněna.

Pokud máte v týmu někoho, na koho se spolehnout nemůžete, je asi čas si o tom promluvit nebo zvážit změnu. Dodržování deadlinů a vědomí, že jsou závazné pro všechny, je klíčové.

Znak č. 3: jasnost

Víte přesně, kdo má jaké kompetence? Je jasně definované, co máte dělat a čeho byste jako jednotka v týmu měli dosáhnout? Víte, co od vás vedení očekává? Skvěle, už jste skoro u cíle!

Každý manažer by si měl pohlídat splnění této podmínky, protože je to něco, co může přímo ovlivnit. Kdo může pracovat efektivně, když neví, co se od něj vlastně chce?

Znak č. 4: smysl

Pracujete na něčem, co vám dává smysl? Máte pocit, že váš díl práce obohacuje celek? Meta číslo čtyři splněna.

I když pro každého z pracovníků může být smysl jiný a může pocházet z jiných zdrojů, je důležité, aby ho všichni našli. Nikdo nebude pracovat na něčem, v čem nevidí smysl, jasné?

Znak č. 5: dopad

Můžete v práci vidět smysl, jakmile ale nemáte pocit, že práce vašeho týmu (nebo vás samých) někam opravdu vede, pravděpodobně brzy ztratíte motivaci. Máte tedy pocit, že to, co děláte, k něčemu je?

Ano? Výborně, splnili jste poslední požadavek.