skip to main content
Jak být lepší

Jak překonat odpolední pracovní útlum? Sluncem a písničkou

2 minuty čtení

Pokud jste se rozhodli číst následující řádky, jste pravděpodobně po obědě, unavení a bez další motivace pustit se do práce. Oči se vám zavírají a vy myslíte jen na to, až z práce odejdete. 

Jak odpolední pracovní útlum překonat? Následující postupy vám pomohou přestát druhou polovinu pracovního dne až do jeho zdárného konce.

Projděte se nebo si udělejte pár dřepů

Zdá se vám rada „zacvičte si“, když jste unavení, nelogická? Možná se budete divit, ale krátká, třeba desetiminutová, procházka podle všeho funguje lépe než espresso. Chůze má blahodárné účinky na paměť, pozornostkreativitu. Podobně mohou fungovat dřepy nebo vyběhnutí schodů u vás v kanceláři.

Takže vstávat a cvičit, zvedejte se ze židlí a alespoň pět minut se aktivně hýbejte.

Na chvíli se odpojte

Jestli jste si mysleli, že se na další práci nejlépe naladíte scrollováním Instagramu, zvažte následující. Studie Illinoiské univerzity odhalila, že ti, kdo si během obědové pauzy povídali s ostatními nebo jen tak seděli a přemýšleli, si od práce odpočinuli nejvíce. Zejména na rozdíl od těch, kdo v rámci pauzy kontrolovali e-maily nebo prováděli jiné aktivity vyžadující jejich soustředění.

Důvod je logický. Neustálý přísun informací z chytrých krabiček nebo počítačů snižuje mentální kapacitu, kterou můžeme věnovat práci. Zkuste místo kontrolování telefonu raději na chvíli zavřít oči a jen volně přemýšlet. 

Pusťte si pozitivní hudbu

Pokud potřebujete po obědě nakopnout, pusťte si do uší něco veselého. Ukazuje se, že pozitivní hudba zvyšuje kreativitu a dobrou náladu, a tedy i ochotu vrhnout se do další práce.

Zkuste třeba seznam 11 písniček, jež vás podle neurovědce Jacoba Jolije, který se hudbou a jejím dopadem na člověka zabývá, zaručeně nakopnou – mají rychlé tempo, veselou durovou tóninu a pozitivní text. Zkrátka nabízejí ideální povzbuzující kombinaci.

Pokud je to možné, jděte na sluníčko

Sluneční světlo přirozeně stimuluje produkci serotoninu, tedy hormonu odpovídajícího za vaši dobrou náladu a energii. Vystavení se slunečním paprskům zároveň snižuje přítomnost melatoninu, který naopak uspává a utlumuje.

Pokud je to možné a venku není zrovna pod mrakem, vyrazte ven a nechte se osvítit!

Popovídejte si

I small talk s kolegyní či kolegou vás může při poledním útlumu nakopnout. Jak ukázala studie profesora Alexe Pentlanda z MIT, setkání nad kávou posilují soudržnost týmu, a ve výsledku tak přispívají k vyšší produktivitě.

Malý pokec můžete snadno proměnit v neformální brainstorming, ze kterého mohou vzejít zajímavé nápady. Nebo se nad kávou dozvíte, proč ostatním nejde práce od ruky – a společně třeba dojdete k řešení.

Dejte si nápoj, ale ne kávu

Odborníci se shodují, že ideální denní dávka kofeinu by neměla přesáhnout 400 miligramů, což je zhruba 3‒5 šálků běžně silné kávy denně. Co ale dělat, když už jste si denní limit vyčerpali dopoledne? Podívejte se na následující nekávové alternativy.

Jak se odpoledne nakopáváte vy? Dejte nám vědět na jakybytlepsi@forbes.cz nebo se o to podělte v naší facebookové skupině.