skip to main content

Jak se podařilo vypátrat Lamborghini Miura z filmu Italian Job

3 minuty čtení

Před 50 lety neexistovaly GoPro kamery, které by se přilepily na přední sklo a natočily extrémní jízdy sporťáků. Scény z filmu Grand Prix režiséra Johna Frankenheimera nebo ze snímků Le Mans či Bullitův případ, kde si hlavní roli střihl idol Steve McQueen, se tak točily s kamerami upevněnými uvnitř, z vnějšku a kolem celého vozu. I tak (nebo právě díky tomu) vznikly kultovní záběry, které stále nemají obdoby.

Jednou z nejzásadnějších filmových sekvencí na rychlých kolech je bezesporu scéna z filmu Prácička v Itálii (v originále The Italian Job) z roku 1969 z dílny studia Paramount. V něm září Michael Caine jako charismatický londýnský zlodějíček čerstvě propuštěný z vězení. Je natěšený získat zpět své ztracené bohatství – a pomůže mu k tom hned několik Mini Cooperů.

O těch ale řeč nebude. Hlavní hvězdou celého filmu se stalo oranžové Lamborgnihi Miura P400.

Celý film totiž otevírá záběr na Velký Svatobernardský průsmyk, jímž s mimořádným stylem, rychlostí a elegancí projíždí italský herec Rossano Brazzi právě v Miuře. To všechno za doprovodu písně On Days Like These od Quincyho Jonese a na jedné z nejkrásnějších silnic světa. Zkrátka umělecké dílo pro všechny milovníky rychlých aut.

(spoiler alert) Romantická vyjížďka má ale děsivý konec, když se auto vřítí do temného tunelu a narazí do buldozeru, který do cesty nastražila sicilská mafie. Brazziho postavu tak čeká jistá smrt, kterou si mafie ještě pojistí shozením vozu i s řidičem ze srázu.

Jak asi tušíte, ve filmu si tak zahrály dva vozy Miura. Jeden koupili filmaři už těžce poškozený a při natáčení ho zničili shozením do propasti. Ten, který řídil Brazzi v romantické sekvenci, se v pořádku vrátil do továrny, odkud putoval ke svému kupci. A zároveň na půl století zmizel z povrchu světa. Kvůli tehdejším finančním potížím totiž italská značka Lamborghini nebyla schopná vést evidenci a dokumentaci vozidel na takové úrovni jako například Ferrari nebo Porsche. Celých 50 let se tak sběratelé snažili vypátrat a získat legendární oranžový sporťák.

Ale to už je naštěstí pro milovníky vozidla z této kultovní scény minulost. Poté, co značku Lamborghini převzala VW Group, vznikla speciální divize historických vozů Polo Storico, která měla staré modely evidovat a renovovat. Firma teď (není náhodou, že právě na padesáté výročí vzniku legendární gangsterky) oznámila, že identifikovala vůz Miura P400 se sériovým číslem podvozku 3586. Tušíte správně. Právě ten, který si zahrál ve zmíněné úvodní scéně.

Auto bylo objeveno v Lichtenštejnsku v garážích sběratele Fritze Kaisera ve Vaduzu. Pro Polo Storico je to zatím největší úspěch. Enzo Moruzzi, kaskadér, který vezl vůz z továrny Lamborghini na místo natáčení a který seděl za volantem i při scénách v horském průsmyku, potvrdil, že se jedná o vůz, který řídil před půl stoletím.

„Pamatuju si, jak před natáčením Miura P400 sjela z výrobní linky. Ve správné barvě, s volantem na levé straně a interiérem v bílé kůži,“ vzpomíná kaskadér Moruzzi, který tehdy sporťák přebíral.

„Až právě na barvu sedadel bylo tohle auto stejné jako poničený model, který měl být shozen ze srázu. Požádal jsem, aby byly bílé sedačky nahrazeny černými. Ale opěrky hlavy byly připevněné ke sklu, které odděluje kabinu od zadní části vozu s motorem, takže jsme je nemohli jednoduše vyměnit. Ve filmu tak můžete vidět ty původní, bílé,“ popsal jedno z poznávacích znamení hvězdného auta.

Sedadlům byla navrácena původní, bílá podoba.