Vánoce jsou každoročně dle statistik obdobím, kdy lidé nejvíce darují na dobročinnost. Darování však není vůbec snadná disciplína. Řada filantropů-podnikatelů tvrdí, že to je obtížnější než byznys samotný.

Čtěte také: Forbes + Maappi = miliardářské tričko, které pomáhá

Dobro se totiž snadno změřit nedá. Metriky jsou měkké a sporné. A dobročinných projektů jsou tisíce a jejich počet stále roste. V Nadaci Via se filantropickou osvětou zabýváme už dvacet let a v poslední době sledujeme rostoucí poptávku českých dárců po filantropickém poradenství. Jak tedy vzít darování za správný konec?

Krok první: Začni ve svém okolí

Působí v místě vašeho bydliště spolek, jehož členy znáte? Potřebuje místní hospic novou střechu? Obecná rada, jak začít darovat, zní: Rozhlédni se tam, kde to dobře znáš. V místě, kde ses narodil, kde žiješ. Právě ve svém okolí totiž začínající filantrop může nejlépe sledovat, co se s jeho pomocí děje a jaká úskalí může darování přinést.

Krok druhý: Zjisti, na co darovat

Koncerty, pomoc handicapovaným, opuštěným zvířatům nebo podpora v chudých zemích. Oblastí, kde je pomoc potřeba, jsou desítky. Jak si vybrat své téma?

„Lze začít od úvah, které téma vás baví, dojímá, jaká jsou témata z vašeho dětství či rodiny. A je dobré se sám sebe zeptat, k jaké změně ve společnosti nebo v místě, kde žijete, chcete přispět,“ shrnuje Dagmar Goldmannová z nadačního fondu Via Clarita.

Pak už se stačí poohlédnout, které organizace v tématu působí. A třeba zajít na akci, již organizace pořádá, a seznámit se s lidmi, kteří v ní působí. Nebo si pročíst výroční zprávu, která odhaluje její hospodaření.

Krok třetí: Nedaruj jen peníze

Filantrop nemusí mít miliony, aby mohl darovat. Darovat lze cokoli – expertizu, svou energii nebo čas. Řada spolků či neziskovek uvítá odborné znalosti, které můžete zdarma poskytnout, od leadershipu po IT. Svou expertizu z byznysu lze neziskovkám nabídnout třeba prostřednictvím stránek Um sem um tam  či Hero Clan.

Novou, stále populárnější oblastí darování jsou takzvané dárcovské výzvy. Na stránkách Darujme.cz si během pár minut může kdokoli založit svoji osobní dárcovskou výzvu, vybrat dobročinný projekt, na který půjdou peníze, a začít žádat své přátele o dar, třeba místo narozeninového či vánočního dárku.

Tip na závěr: Vyhněte se jednorázovým emocím, darujte pravidelně. Pravidelné, mnohaleté dárcovství na jeden dobročinný projekt je prospěšné pro dárce, který může dlouhodobě sledovat dopad. Ale zásadní je i pro onu organizaci, která může projekty plánovat v dlouhodobějším výhledu. Zkrátka: malá částka, již darujete pravidelně, může být pro dobročinný projekt přínosnější než větší jednorázový dar.

Kdy jindy začít než o Vánocích?


TIP Forbesu:

Navnadili jsme vás a přemýšlíte, kam a komu byste mohli začít přispívat? Pokud ano, máme pro vás několik tipů, kde se můžete porozhlédnout. Třeba vás zaujmou nebo inspirují k dalšímu hledání.

Zdravotní klaun – Neziskovka, kterou v Česku rozjel v roce 2001 Američan Gary Edwards, upozorňuje na to, jak důležité je ve zdravotnictví využívat humor. Do nemocnic proto aktuálně vysílá téměř 90 klaunů, kteří mají za úkol přinášet humor a radost zejména hospitalizovaným dětem, geriatrickým pacientům.

Nadační fond Seňorina – Nadační fond pomáhá lidem s Alzheimerovou nemocí, aby i se svou diagnózou prožili co nejlepší čas. Fond podporuje Montessori principy a v pilotním projektu Centrum Seňorina se snaží ukazovat, že sociální služby jdou dělat i jinak.

Cook2help – Iniciativa, ve které se restaurace a foodblogeři po celém Česku zapojují do pomoci Lékařům bez hranic/LsF. V rámci #cook2help si můžete koupit novou kuchařku Báry Karpíškové, makronkový kurz, mezze v pražském klubu Cross nebo kopec čerstvých koblih od Maškrtnice, nejlepší internetové pekařky v Česku.

Srdcerváči – Fundraisingový a osvětový projekt Nadačního fondu pro podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením se snaží přesně o to, co má fond v názvu – rozšiřovat množství pracovních míst pro lidi s handicapem nebo jim třeba i pomoct s rozjezdem vlastního byznysu.

Skutečný dárek – Každoroční kampaň Člověka v tísni sice láká na jednorázový vánoční dárek, když se ale webovkami trochu proklikáte, najdete možnost, jak lidem v rozvojových zemích pomáhat pravidelně.