Začíná to několik dní před návratem. Zvyšuje se nechuť pomyslet na to, co nás za chvíli čeká. Ale ta myšlenka se vtírá. Naše poslední dny nebo hodiny jsou zkažené. Zažíváme syndrom nedělního večera, násobený délkou dovolené… A pak to přijde: Den návratu do práce.

Nepříjemné ráno. Den plný stresu. Nemůžeme se rozjet. Nepamatujeme si spoustu úkolů, jsme zahlceni a nevíme, kde začít. Proč tomu tak je a jak si můžeme pomoci?

Emoce jsou reakcí na změnu

Naše emoce nereagují na absolutní kvalitu situace, ale na změnu, na srovnání s tím, jak to bylo před chvílí, jak to brzy bude či jak by to mohlo být.

Změna mezi dvěma pracovními dny je minimální. Proto ve čtvrtek ráno nebo středu večer nezažíváme pozoruhodnou nechuť. Jak jiné je ale pondělí ráno a neděle večer – změna mezi víkendem a pracovním týdnem je totiž citelnější. Náplní práce se od sebe pondělky a čtvrtky příliš neliší. Emočním nábojem však ano.

Čtěte také: Proč by každý zaměstnanec měl mít neomezenou dovolenou

Prvním krokem ke klidnému návratu z dovolené je znát tuto automatickou emoční reakci. Obvykle si ji zhoršujeme třemi způsoby:

  • Svůj emoční stav si vyčítáme, negativně jej komentujeme, což vede ještě k horší emoci („Tak já jsem na dovolené, a nejsem ani schopný si ji užít…“).
  • Nedokážeme kontrolovat své myšlenky. Čím více umíme být v přítomnosti odpočinku, tím méně myslíme na to, že bude brzy končit.
  • Samotný návrat do práce si objektivně ztěžujeme. Bude-li změna méně výrazná, bude méně výrazná i naše emoce. Představte si, že byste v pondělí pracovali jen hodinu. Byla by deprese nedělního podvečera stejně silná?

Jak si tedy návrat z dovolené ulehčit? Pracovat s těmito třemi body. První dva se týkají umění soustředit se na přítomnost a kontrolovat vlastní myšlenky. To jsou dovednosti, které se můžeme postupně naučit třeba meditací nebo na některém z workshopů zaměřených na kontrolu mysli. Bohužel získat tuto dovednost trvá déle. Snáze si můžeme poradit se třetím bodem. Zvažte následující tipy.

Jak učinit návrat do práce snazší

1. Neplánujte si na první dny nic obtížného. Víme-li, že nás čekají pouze lehčí úkoly, náš stres bude menší. Obzvláště poslední dny před dovolenou se vyvarujte lákavé možnosti odložit to, do čeho se nám nechce, na dobu po našem návratu. „Budu mít čerstvou hlavu, půjde to samo.“ Opak je pravdou.

2. Neplánujte si na první dny náročné schůzky. Váš kalendář by měl zůstat ideálně prázdný. Ponoříte-li se do studené vody, bude studená jen chvíli. Po nějaké době se bude zdát už příjemnější. Vaším hlavním úkolem je dostat se zpět do tempa, ponořit se do pracovního prostředí, nastartovat odolnost vůči stresu. Hašení požárů a kritická setkání alespoň o dva dny odložte.

3. Začněte známou rutinou nebo jednoduchými úkoly. Dostanete se dříve do tempa, budete mít dobrý pocit, uvidíte první výsledky.

4. Zpříjemněte si první den. Běžte na dobrý oběd, doneste kolegům zákusky a užijte si chvíli pobavení. Naplánujte si na večer příjemnou aktivitu – ať se máte taky na co těšit.

Čtěte také: Překvapivé benefity toho, když uprostřed kariéry vypnete motor

5. Zkraťte si to. Můžete-li, omezte čas, po který jste první nebo druhý den v práci. Máte-li pevnou pracovní dobu, omezte stresující úkoly. Netlačte na sebe výčitkami, že nejste stoprocentně výkonní. Uvidíte, že brzy budete. Aklimatizace chvíli trvá. Strávíte-li první den v práci 12 hodin, protože „máte hodně e-mailů“, rychle vyčerpáte pracně nabyté síly.

6. Buďte stále „nepřítomní“. Nastavte si v e-mailu zprávu „mimo kancelář“ o den déle. Vaši klienti jistě ještě den počkají. Vyhnete se tak záplavě telefonátů a urgencí.

7. E-maily vyřizujte postupně. Vaším hlavním úkolem není vyřídit veškerou došlou poštu, ale aklimatizovat se. E-maily si seřaďte od nejnovějších (není horší strategie než dlouze odpovídat a poté si přečíst novější zprávu, že vše už je vyřízeno). Odpovězte na ty nejdůležitější. Ostatním pošlete krátký text ve smyslu: „Jsem zpátky, váš e-mail jsem obdržel, brzy se k němu dostanu.“ Příjemce ví, že jeho e-mail se neztratil a že na druhé straně na nás někdo myslí.

8. Ukliďme si (e-mail, papírové dokumenty, stůl, kalendář, úkolník) ještě před odchodem na dovolenou. Není nic horšího než najít nepořádek, který vám ještě více ztíží už tak citelný stres.

9. Vypracujte si před odchodem na dovolenou „přehled rozdělané práce“. Jedním z největších stresorů je to, že si vlastně po návratu příliš nepamatujeme, v jakém stavu jsou úkoly, na co se čeká, co je další krok. Takový přehled může navíc dobře posloužit kolegovi, který nás po dobu dovolené zastupuje.

10. Podporujte firemní kulturu pohodových pondělků a návratů z dovolených. Ať je vaše role jakákoli, ani vy po svých kolezích (zákaznících, dodavatelích) nechtějte, ať urgentně řeší vaše požadavky v pondělí v 9.30. Nezatěžujte kolegyni, která se právě dnes vrátila z dovolené, požadavkem, který klidně dva dny počká. Neplánujte důležité porady v pondělí v 10 dopoledne. Budeme-li vzájemně ohleduplnější, budou pro nás tyto přechodové časy klidnější a do práce se budeme více těšit.