skip to main content
Disney

Jak sedmiletý Ryan vydělal 22 milionů dolarů tím, že si hraje

4 minuty čtení

Ryan z populárního televizního kanálu Ryan ToysReview (Ryan testuje hračky) se na první pohled neliší od jiných dětí. Sedmiletý kluk má rád vláčky a autíčka, baví ho disneyovky a staví celé obří světy z lega. Jediný rozdíl mezi ním a ostatními je v tom, že si hraje před kamerou.

Nějaký dospělák – máma, nebo táta – pak nahraje natočené video na Ryanův kanál na YouTube a ten má miliony odběratelů. Většina z nich jsou děti v Ryanově věku.

Čtěte také: Babish je hvězda YouTube. Vydělává na jídle z Pulp Fiction či Simpsonových

Krátké a  jednoduché spoty udělaly z Ryana jednoho z nejpopulárnějších online influencerů. Na YouTube jej sleduje 17,3 milionu dětí a od března 2015, kdy s pomocí rodičů rozjel vysílání své show Ryan ToysReview, má už 26 miliard zhlédnutí.

Pro Ryana to neznamená jen výhodu v podobě nespočtu nových hraček, se kterými si může hrát, ale i opravdu ohromný balík peněz : letos se stal vůbec nejlépe placenou hvězdou YouTube, když podle odhadů Forbesu vydělal jen od loňského do letošního června 22 milionů dolarů.

„Jsem zábavný a legrační,“ shrnul Ryan v rozhovoru pro televizi NBC důvody, které z něj udělaly milionáře.

Ryan je součástí nového trendu tzv. rozbalovacích videí, jejichž autoři snímají sebe sama, zatímco rozbalují krabice s hračkami, ale i s mobily nebo s dalším zbožím. Podávají při tom zasvěcený výklad, jak s danou věcí zacházet a co od ní čekat. V Ryanově případě to znamená radostné výkřiky a smích, kterým nikterak nešetří.

Ve svém nejpopulárnějším videu otevírá ohromná vajíčka, v nichž jsou ukryté hračky z filmových trháků Auta a Tlapková patrola. V dalším spotu řádí v nafukovací mašince ze seriálu Mašinka Tomáš, která je plná různobarevných míčků. Nadělá při tom takový binec, že by se z toho spousta rodičů zbláznila. Jestli ale vydělává takové peníze, kdo by si s tím lámal hlavu, že?

Drtivou většinu peněz, plných 21 milionů dolarů, generují reklamy, které se zobrazují před každým dílem jeho seriálů Ryan ToysReview a Ryan’s Family Review. S rostoucí sledovaností rostou i příjmy z reklamy. A vzhledem k počtu zhlédnutí není překvapením, že právě Ryan ovládl žebříček nejlépe vydělávajících youtuberů.

Na druhou stranu, na odkazech sponzorů vydělal Ryan jen ten zbylý milion dolarů. To je žalostně málo ve srovnání s jinými hvězdami YouTube – výsledek odráží fakt, že Ryan (respektive jeho rodina) uzavírá málo sponzorských smluv, ale i to, že jeho dětské publikum není zas tak zajímavá cílová skupina.

Víc než hromada peněz, které Ryan vydělal ve svých sedmi letech, je ale zarážející skutečnost, že si dnešní děti raději pustí video s tím, jak si někdo hraje, než aby si sedly k hračkám a hrály si samy.

„Rozbalovací videa nahrazují opravdovou zkušenost, kterou dítě udělá tím, že něco dostane a otevře, něco, co opravdu chce. A tohle platí beze zbytku o věcech, které jsou pro něj nedostupné a nedosažitelné,“ říká Chas Lacaillade, zakladatel a CEO firmy Bottle Rocket Management, která zastupuje celou řadu „videorozbalovačů“ (ne však Ryana).

„Když něco nemůžete mít, můžete alespoň virtuálně prožít, jaké to je, když to dostane někdo jiný a hraje si s tím,“ dodává.

Dnešní děti si s YouTube rozumějí stejně dobře jako kdysi mileniálové s klasickým videopřehrávačem. Mobilní aplikace YouTube Kids má týdně víc než 11 milionů aktivních uživatelů – což mimo jiné představuje zástup děcek natěšených týden co týden na to, co nového zas bude Ryan rozbalovat.

Když zrovna není před kamerou, činí se Ryan i jinak. Nejprve podepsal smlouvu s Pocket.watch, studiem, které rozjelo ve velkém byznys s dětskou zábavou, po ní přišly další. V říjnu se tak například svět dozvěděl, že se videa z Ryanova YouTube kanálu objeví na streamovacím webu Hulu a na Amazonu. V srpnu řetězec Walmart rozjel značku Ryan’s World, kterou nesou nejen hračky, ale i oblečení.

Sortiment, který Ryan vehementně propaguje na svých YouTube videích, zahrnuje jak nejrůznější druhy mezi dětmi populárního „slizu“, tak figurky akčních hrdinů, trička, autíčka a spoustu dalších věcí.

„Je to super,“ pochvaluje si Ryan, když vidí svůj obličej v supermarketech Walmartu dokonce i na obyčejných odpočívadlech. Letos se ještě tyhle smlouvy do jeho příjmů nepromítnou, ale v dalších letech už mu ponesou další pěkné miliony.

Vzhledem k tomu, že je nezletilý, jde podle zákona plných 15 procent jeho příjmů na zvláštní účet, ke kterému bude mít přístup až po dovršení plnoletosti. Slušná část příjmů padne i na režie, a to nejen na manažery, ale i na samotné hračky, se kterými si hraje.

A co by se stalo, kdyby se Ryan najednou rozhodl, že už ho to všechno nebaví a že už si před kamerou nechce hrát? Jeho manažeři a agenti by z toho asi nebyli odvázaní. Ale co se Ryana týče, „ten má už teď vyděláno na 100 životů,“ říká Lacaillade.

Něco málo k metodologii výpočtu Ryanových příjmů: Odhad je zpracován za období od 1. června 2017 do 1. června 2018. Všechny uvedené sumy jsou před zdaněním, neodečetli jsme od nich ani odměny pro agenty, manažery a právníky. Hrubý odhad příjmů vychází z dat agentur Captiv8, SocialBlade a Pollstar, ale i ze zdrojů obeznámených s obvyklou výší příjmů v branži.

Reklama