Software plzeňské firmy Aimtec řídí výrobu autodílů pro vozy jako Lamborghini, McLaren nebo Porsche. O její služby, které spočívají v digitalizaci výroby a logistiky, je zájem po celém světě. Majitelé Jaroslav Follprecht a Roman Žák učili své zaměstnance zásady work-life balance už v době, kdy byl tenhle koncept pro většinu Čechů neznámý. A vyplatilo se to. Firma má, na IT branži, až nezvykle nízkou fluktuaci. Přečtěte si jejich recept na to, jak udržet lidi spokojené a proč se vyplatí řídit firmu proaktivně.

Mít ve firmě dobré vztahy je základ spokojenosti pro nás všechny. Když lidé pracují v týmu, který si věří a na který se mohou spolehnout, je to pro ně motivující. A jako šéf si pro svůj byznys nemůžete přát nic lepšího.

V Aimtecu se o budování dobrých vztahů se zaměstnanci i mezi nimi snažíme už 23 let a za tu dobu jsme našli několik způsobů, jak jich docílit. Tohle jsou ty nejvýznamnější z nich.

Práce má být zábava

Pro spokojenost lidí je důležité, aby je práce bavila, aby věděli, že má smysl a že ji dokážou skloubit s osobním životem. Odrazí se to na kvalitě a efektivitě práce a také menší potřebě měnit zaměstnavatele. V našem případě to znamená, že 65 procent lidí, kteří k nám nastoupili před pěti lety, je s námi dodnes.

O víkendu nevolat

Čára mezi osobním a pracovním životem podle nás vlastně neexistuje. Přesto je důležité vytvořit takové pracovní nástroje a podmínky, aby lidé odcházeli ze zaměstnání s relativně čistou hlavou. Občas jsme kvůli tomu nuceni usměrňovat i obchodní partnery, kteří jsou zvyklí fungovat v podstatě nonstop, aby nevolali večer po práci nebo o víkendu. I když naší prioritou je zákazníkovi vyhovět, v určité chvíli je třeba říct mu ne. Proto u vedoucích pracovníků a konzultantů hodně investujeme do školení na řešení konfliktů. Nakonec se vždycky ukáže, že existuje řešení ke spokojenosti všech.

Změna kariéry

Když zaměstnanci práce nesedne nebo vyhoří, firma by mu měla nabídnout alternativu. Proto u nás existuje možnost změny pracovní pozice. Občas se například stane, že u konzultanta, který musí být obchodně i technicky zdatný, převládne povaha obchodníka. My mu pak umožníme posunout se právě do obchodu. Obecně se také snažíme rozvíjet silné stránky lidí a reflektovat jejich potřeby. Když například někdo netouží vést tým, nenutíme ho.

Zleva: Jaroslav Follprecht a Roman Žák

Svoboda a odpovědnost

V Aimtecu se snažíme zaměstnancům do práce příliš nemluvit. Chceme, aby věděli, že za svůj úspěch jsou odpovědní oni sami. Samozřejmě jim poskytujeme vedení ve chvíli, kdy ho potřebují, a vymezujeme mantinely. Klíčové je pro nás shodnout se na cíli, způsob, jak k němu dojdou, ale necháváme na nich. Každý člověk je originál, jinak přemýšlí a má jiný způsob řešení různých situací a zadání.

Pryč s rutinou

Důležité je odbourávání rutiny a úkonů, které dělají práci nepříjemnou. Vedeme lidi k tomu, aby se dokázali zbavit toho, co je brzdí, a pomohli si novými technologiemi tam, kde to jde. Máme proto speciální systém pro popis práce na projektech, ze kterých pak děláme standardy nebo systém interních školení a předávání zkušeností, a to dobrých i těch méně povedených.

Prostor pro nápady 

Naši zaměstnanci se nebojí přicházet s nápady. Někdy na první pohled i nesmyslná idea se vzájemnou diskusí může ukázat v jiném světle a v souladu s naší strategií. Příkladem může být hackathon. Ten pořádáme pro veřejnost v rámci podpory rozvoje IT oboru, ale také máme svůj interní, na kterém kolegové vymýšlejí zlepšení našich produktů, na což není ve standardní pracovní době tolik času. Každý měsíc pořádáme Hřiště inovací, na němž může kdokoli přijít se zajímavým nápadem a představit ho ostatním – ať už jsou to zlepšováky pro pracovní, nebo osobní život. Každá divize má také možnost vyjet mimo kancelář, zhodnotit, co se za uplynulý rok povedlo, a také se zamyslet, co by se mohlo dělat lépe.

Hodně kafe 

A pokud jde o celkově spokojenou firmu a dobrou náladu v ní, nesmíme opomenout kvalitní kávu. Jsme jedni z největších odběratelů v Plzni, předčíme leckteré místní restaurace. Vzhledem k tomu, že jsme rozprostřeni do tří budov, kávovarů máme v současné chvíli 15 a neplní až tolik sociální funkci, jak bychom chtěli. Příští rok se ale stěhujeme do nových kanceláří a srdcem firmy bude pořádný kávovar a kavárna, kde se budeme všichni potkávat.

Učit se z chyb a předcházet problémům

Samozřejmě že i my máme ve firmě konflikty a problémy, ty jsou všude. Snažíme se jim ale předcházet tím, že ji řídíme proaktivně. To znamená dopředu předjímat a domýšlet, co všechno se může stát. Když už problém nastane, snažíme se ho včas pojmenovat a vyřešit. Tyhle zkušenosti pak opět přenášíme do našich standardních postupů a předáváme interně dál, abychom podobným situacím v budoucnu zamezili.