skip to main content
Jak být lepší

Jak si zlepšit náladu během čtvrt hodiny? Na čokoládu a alkohol zapomeňte

1 minuta čtení

Známe to všichni. Občas se nám něco nepovede, někdo se na nás zle podívá, špatně se vyspíme a nálada je na bodu mrazu. Jak si ji zvednout, aby se z celého dne nestal den blbec? Ano, čokoláda a alkohol můžou zafungovat jako první pomoc. Je tu ovšem i jiná možnost, která vám může pomoci i z dlouhodobého hlediska. 

Podle profesora psychologie Douglase Gentila z Iowské univerzity je tím kouzelným zaklínadlem chůze a laskavost. „To, že se budete pohybovat a budete příjemní k ostatním, dokáže potlačit úzkostné pocity a naopak nabudit ty šťastné,“ vysvětluje Gentile.

S kolegy z Iowské univerzity vyzkoušel tři rozdílné techniky, které by měly vést k vyšší spokojenosti, empatii a odstranění úzkosti, strachu či nervozity. Jejich studenti se měli jít na 12 minut projít a splnit následující úkoly, které můžete vyzkoušet i vy.

Buďte laskaví 

Během procházení se dívejte na lidi kolem sebe a myslete na to, že si přejete, aby byli šťastní. A myslete to vážně. Studie totiž ukázala, že tato strategie je pro zmírnění stresu a pocitu špatné nálady nejlepší.

Mimochodem, podle Meika Weikinga, ředitele dánského Institutu pro výzkum štěstí a autora bestsellerů Hygge a Lykke, je laskavost vůbec tou nejlepší investicí do naší osobní spokojenosti.

Napojte se

Pozorujte ostatní a snažte se vnímat, jak se k sobě navzájem chovají, jak jsou propojeni a jaké vztahy mezi sebou mají.  Zvýšíte si tím svou empatii a napojíte se na ostatní.

Přestaňte se srovnávat 

Porovnávání a braní všech jako svou konkurenci vede k úzkostem, stresu i depresím. Neřešte proto, kdo je lepší či horší, kdo si co zasloužil či nezasloužil, a zkuste se na ostatní i na sebe dívat bez kritiky.

Pokud vás někdy přepadne špatná nálada, není nic jednoduššího než se zvednout ze židle, opustit místnost a jít se alespoň na necelou čtvrthodinku projít. A u toho zkusit jednu z těchto technik.