Spousta úspěšných firem vzešla z malého, někdy dokonce náhodného nápadu. Není výjimkou, že i ty nejznámější služby vznikly původně proto, že jejich autory něco štvalo a chtěli to vyřešit. Jaké jsou ale ingredience úspěchu, díky nimž se z malého nápadu podaří vypěstovat velký byznys?

Pro ilustraci se podívejme, jak na to šli Brian Chesky a Joe Gebbia, zakladatelé Airbnb – podařilo se jim udělat pár věcí lépe než podobným službám, kterých je spousta, a díky tomu jsou dnes tam, kde jsou. Chesky a Gebbia víceméně náhodou zjistili, že si na nájem sdíleného loftu mohou přivydělávat ubytováváním hostů, dokonce jim stačilo pronajmout nafukovací matraci a ráno s nimi posnídat.

Postavili si inzertní server, který ale nijak zázračně nefungoval. A tak vyrazili mezi své zákazníky a zjistili, že pokud pronajímané nemovitosti profesionálně nafotí, zájem o ně okamžitě vzroste. Podobnými experimenty se naučili dobře číst trh a hlavně své zákazníky. Citlivost na jejich potřeby umožnila dodávat do služeb Airbnb skvělou funkcionalitu a přidat silný emocionální nádech.

Když se pak Airbnb zapojilo do startupových akcelerátorů a úspěšně rostlo, získávalo pozornost stále většího množství investorů. Byl mezi nimi i herec Ashton Kutcher, který se sám začal věnovat rozvoji značky. A rozvíjelo se i samo Airbnb. Postupně kromě pronajímání pokojů začalo nabízet i dobrodružnější formy ubytování – od hausbótů a historických zámků po iglů. A zákazníci se jen hrnou.

Čtěte také: 10 nejúspěšnějších podnikatelů světa a trenér Ferguson radí, jak začít s byznysem

Jak tedy vypěstovat z malého nápadu úspěšnou firmu? Takhle na to jdou inovativní společnosti současnosti:

Umožňují něco, co dříve nešlo. Často to může být i „jen“ výrazné usnadnění, zrychlení nebo zlevnění. Může jít jak o známou, ale zatím nevyslyšenou potřebu nebo i o nápad, který řeší něco, co si ani lidé neuvědomují, že by jim pomohlo.

Příkladem druhé varianty jsou skleněné pilníky na nehty. Dalibor Blažek, který pilník později patentoval, si při nepříjemném jednání jezdil prsty po vzorku nepovedeného antireflexního skla, když si všiml, že má opilované nehty. Vynález zachránil jeho firmu Blažek Glass před krachem. Nutno dodat, že jakmile jednou použijete skleněný pilník, už nikdy se ke kovovému nevrátíte, jednoduše naplňuje potřebu (opilování nehtů) o dost lépe než pilníky tradiční.

Ideálně mají v sobě dávku magie či malý zázrak. Díky novému produktu nebo službě zákazník zažije něco, co předtím nebylo možné. I chytání Pokémonů má v sobě dávku magie. Jsou všude kolem nás, vidíme je jen přes mobil a je v naší moci je chytit.

Pracují s emocemi. Nejlepší je, když nové nápady přinášejí radost. Je to totiž sázka na jistotu. Nicméně lidé používají spoustu produktů a služeb i proto, že je zbavují strachu. Například Uber odstraňuje obavu z toho, že vás taxikář okrade. Raději předem ukáže, kolik za cestu zaplatíte. A k tomu ještě odbourává nedůvěru k řidiči, protože stejně jako eBay a řada dalších nechává zákazníky jednotlivé řidiče hodnotit.

Důležitý je také správně nastavený poměr ceny k tomu, co si kupujete. I když jsou služba nebo produkt drahé, lidé si je rádi pořídí, pokud něco dělají dokonale nebo vám dají zážitek, na který nezapomenete. Drahé věci nebo služby si částečně kupujeme i proto, abychom ukázali svůj společenský status. A proto také fungují půjčovny. Třeba díky službě Bag Borrow or Steal si můžete za poplatek půjčit kabelku, která má hodnotu čtyřměsíčního pronájmu vašeho bytu.

Produkt nebo služba musí být skvěle funkční. A nesmí zákazníky ničím rozčilovat. Jeden z nejméně šťastných scénářů je, že nenaplníte očekávání. Produkt či služba by se měly neustále rozvíjet a vylepšovat a čím dál lépe zákazníkům sloužit.

Slyšeli jste někdy o Friendsteru? Nejspíš ne. Byla to jedna z prvních sociálních sítí, v roce 2011 měla 115 milionů uživatelů, což není úplně málo. A teď? Nemají žádného. Facebook byl schopen reagovat na trendy v chování lidí mnohem lépe a neustále rozvíjí prostor, který si na trhu vytvořil.

Dobře rozumět svým zákazníkům a správně s nimi komunikovat. Velké kouzlo je v umění dobře zákazníky oslovit, dostat se k nim tam, kde jsou, a v té chvíli, kdy produkt/službu potřebují. K tomu navíc prodejním kanálem, který preferují, a dát jim co nejlepší způsob interakce.

Schopný tým, finanční zázemí a zdravé cash flow. To je samozřejmě na začátku všeho. Firmu by měli vést lidé, kteří vidí příležitosti, mají vizi svého produktu/služby, dokáží kreativně a cílevědomě naplňovat požadavky zákazníků a jsou schopni postavit si výkonný realizační tým.

Čtěte také: Buďte zvědaví a vášniví. Richard Branson radí, jak začít podnikat

Stejně tak je důležité mít na všechny kroky rozvoje firmy dostatek peněz a počítat s co nejreálnějším rozpočtem dopředu zejména u produktů, které vyžadují delší technologický vývoj a mají vyšší náklady spojené s uvedením na trh.

Nejde jen o objem peněz, ale i o jejich dostupnost v momentě, kdy je firma potřebuje ať už na výplaty nebo investice. Firmy často nehynou na špatných hospodářských výsledcích, ale na nedostatku cash-flow.

Předpokladů pro úspěch by se dalo napsat i víc, ale důležité je uvědomit si i to, že není třeba naplnit všechny najednou a stoprocentně. V každou chvíli je cest více a pro každou firmu platí v různých fázích jiný optimální mix. Když se jak na začátku, tak i opakovaně v průběhu zamyslíte, jestli naplňujete těchto sedm bodů, máte větší šanci na to, že vaše firma dál poroste.

Autorka je spoluzakladatelkou společnosti Ideasense, která se zabývá manažerským poradenstvím.