skip to main content
Jak být lepší

Jak žít a přežít v karanténě. Dobrý spánek je základ pro vyrovnané emoce

Forbes rozjíždí sérii článků o tom, jak zvládnout karanténu, práci z domova i rodinu a vztahy. Každý všední den se bude psycholožka PhDr. Iva Moravcová věnovat jednomu tématu, které momentálně řeší většina z nás. Pokud máte jakékoli dotazy, neváhejte je napsat na karantena@forbes.cz a v následujících článcích se je pokusíme zodpovědět.

Často se se svými klienty dostávám na téma snížené koncentrace, bdělosti a pozornosti, zapomínání, zhoršených emocí – vzteku a vyvolávání konfliktů, ztráty smyslu pro humor, tendence k přejídání a tendence k rizikovým rozhodnutím. Než začnu cokoli s nimi rozebírat, ptám se. Jak spíte? Jaké jsou vaše biorytmy? Nespaní často tyto jevy vyvolává.

Protože je spánek z hlediska regenerace organismu nejdůležitější, startují se v něm fyziologické procesy, které vedou k regeneraci buněk, ze kterých je složené celé naše tělo.  

Nenarušujme biorytmy, s večerem přichází tma a čas k relaxaci a spánku, s úsvitem přichází aktivace organismu k různorodým činnostem. 

Reklama

Skloubit v současné situaci celodenní péči o rodinu a práci na home officu některé nutí pracovat pozdě večer. Večerním pracantům doporučuji:

  1. Ztlumte si na obrazovce modré a bílé světlo, aby obrazovka byla podbarvena na žlutooranžovou barvu nebo do jemně hnědé
  2. Nepokračujte v práci po půlnoci
  3. Jde-li to, přestaňte pracovat na mobilu, počítači nebo tabletu alespoň hodinu před ulehnutím do postele, čtěte knihy, relaxujte při klidné hudbě
  4. Aktivně ovládejte svůj čas, dopřejte tělu alespoň sedm hodin spánku, je to jediný čas pro regeneraci buněk, ze kterých je složeno celé naše tělo, podle toho pak funguje, předcházíme nemocem 
  5. Neřešte na noc vážná témata, eliminujte telefonáty, snažte se zklidnit mysl
  6. Nejezte pozdě večer před usnutím, znesnadňujete tělu klidný spánek a regeneraci
  7. Buňky v těle potřebují pro regeneraci kyslík, spěte s otevřeným oknem a zároveň se otužujte
  8. Máte-li spánkové problémy (špatný nástup spánku, brzké ranní buzení, malou spánkovou kapacitu pod šest hodin denně), konzultujte s odborníky

Pro ty, kdo musí v noci z nevyhnutelných důvodů pracovat, platí, že dopřejí tělu v průběhu dne spánek v pořádně zatemněné místnosti, ideálně se špunty v uších, aby je nic nebudilo. Pozor však, nepraktikujte tento rytmus každý den dlouhodobě, mohlo by se stát, že si přehodíte biorytmus, v praxi to znamená, že se vám bude chtít ve dne spát a v noci budete bdít. 

PhDr. Iva Moravcová je zakladatelka společnosti IQI – Individual Quality Increase, s. r. o., má specializaci klinické psychologie, psychologie práce a psychologie dopravy, je též soudní znalkyní pro oblast psychologie se zvláštní specializací managementu a personalistiky.

Reklama
Reklama
Reklama