skip to main content
Zdraví

Jak žít a přežít v karanténě. Udržte si koncentraci

2 minuty čtení

Forbes rozjíždí sérii článků o tom, jak zvládnout karanténu, práci z domova i rodinu a vztahy. Každý všední den se bude psycholožka PhDr. Iva Moravcová věnovat jednomu tématu, které momentálně řeší většina z nás. Pokud máte jakékoli dotazy, neváhejte je napsat na karantena@forbes.cz a v následujících článcích se je pokusíme zodpovědět.

Pracujete z domova a nemůžete se zabrat do práce? Jste v práci a podléháte spoustě rušivých vlivů?

Neschopnost zabrat se do práce často vede k prokrastinaci, kdy lidé odsouvají důležité činnosti. V praxi to vypadá tak, že místo toho, aby si stanovili pevný časový rámec, kdy začnou pracovat a kdy skončí, pracovní věci odsouvají, místo toho dělají též důležité věci, například perou, žehlí, telefonují nebo chatují s přáteli, opakovaně jedí a tak dál.

Co bychom měli dělat sami se sebou, jak se řídit k tomu, aby psychika byla v takové kondici, kdy budeme mít chuť do práce a budeme koncentrovaní?

Důležitý je dostatečný a kvalitní spánek, který ovlivňuje naše kognitivní funkce. Ty nám nám zajišťují kvalitu koncentrace, bdělosti a pozornosti.

Ať pracujete z domova, nebo v práci, především u duševní práce je vhodné si den rozdělit na dvě části, dopolední a odpolední. Na každou část dne si krátkodobě naplánujte, co potřebujete zvládnout, nechte si dostatek prostoru na vyřízení nečekaných telefonů, mailů, případně jiné rychlé operativy, která je někdy spojená i se soukromými aktivitami.

Reklama

Vysledujte sami ve své pracovní činnosti, kdy převažují aktivity operativního charakteru a kdy koncepčního. Podle toho volte, kdy a jaké činnosti budete dělat.

Když koncepčně pracujete, vypněte si Outlook, přirozeně jsme zvědaví a nedá nám, abychom se nepodívali na příchozí mail. Stejně tak si vypněte zvuk telefonu a využívejte možnosti volat zpět, to prosím neopomínejte!

Když usedáte k pracovnímu stolu, ujasněte si, co chcete, aby bylo hotovo za jednu hodinu vaší práce, pak si udělejte krátkou, 10minutovou pauzu, pouze pro toaletu, rychlou kontrolu mailů a nepřijatých hovorů.

Poté si nastavte další pracovní díl na 40 minut, kdy si opět stanovíte, co za tu dobu chcete stihnout, a následuje 15minutová pauza, to samé můžete zopakovat ještě jednou s 20 minutami pracovní koncentrace a až 30minutovou pauzou. Časy můžete individuálně přizpůsobit, je to princip metody Pomodoro.

Nezapomínejte v pauzách doplňovat dostatek tekutin, ovoce, zeleninu, ořechy – buňky v těle potřebují výživu a také kyslík, proto vyvětrejte nebo v rámci obědové pauzy vyjděte ven.

Žijte okamžikem, „tady a teď“, neoddávejte se úvahám, co by mohlo být, kdyby.

PhDr. Iva Moravcová je zakladatelka společnosti IQI – Individual Quality Increase, s. r. o., má specializaci klinické psychologie, psychologie práce a psychologie dopravy, je též soudní znalkyní pro oblast psychologie se zvláštní specializací managementu a personalistiky.

Reklama
Reklama
Reklama