Aktuální vydání magazínu Forbes

Ostrava Poruba

Jak zlepšit náladu v bytech po Bakalovi? Slevovým klubem či domovníkem

Pošli to dál

Michalu Reynaudovi je čtyřicet, ve volném čase skládá hudbu, posledních 15 let strávil na manažerských postech a nijak se netají tím, že je mu blízký liberální, prozápadní pohled na svět. Pche, typický pražský pravdoláskař, mávl by nad ním rukou kdekdo z Karviné či Ostravy. Jenže právě lidem z tohoto regionu Reynaud rozumí jako málokdo – několik měsíců strávil tím, že zkoumal, jak žijí a přemýšlejí nájemníci v bytech po OKD.

Čtěte také: Zdeněk Bakala prodal Forum Karlín. Z Česka ale neodcházím, vzkazuje

„Zkoumali jsme životní strategie u dvou tisíc respondentů. U pěti desítek rodin jsme pak dělali ještě dodatečné hloubkové rozhovory. Například jsme jim ukazovali fotografie, aby nám řekli, koho by chtěli mít za souseda,“ vysvětluje Reynaud. Na sever Moravy se ovšem nevypravil z akademického zájmu, nýbrž kvůli byznysu – inovační agenturu IdeaSense, pro niž pracuje, si najal největší poskytovatel nájemního bydlení v Česku, jemuž byty po OKD patří, společnost Residomo.

Bytový fond, který čítá přes 40 tisíc jednotek, má hodně pošramocenou historii, ze které vyčnívá jedno jméno: Zdeněk Bakala. Se svým obchodním partnerem Peterem Kadasem byty získal spolu s doly OKD v roce 2004. A podobně jako v regionu zanechalo pachuť jeho působení v dolech, stejné to je s byty – nájemníci mu nemůžou přijít na jméno, protože prý slíbil, že jim byty odprodá. Místo toho je v roce 2015 jako jeden balík prodal za odhadovaných 15 miliard korun americkému fondu Blackstone.

Zdeněk Bakala získal OKD v roce 2004 a s ním čtyři desítky tisíc bytů.

Skupina Blackstone, za níž stojí legendární nájezdník a investor Stephen Schwarzmann, z firmy RPG Byty udělala Residomo. Ale nezůstalo jen u přejmenování, zásadní proměnou mají projít i byty samotné, a hlavně služby pro lidi, kteří v nich žijí. Motorem této transformace je šéf Residoma Jan Rafaj. Lokální patriot a mimořádně zkušený manažer před rokem přišel z nejvyššího vedení oceláren ArcelorMittal.

„Chceme něco udělat pro byty, které byly dlouhodobě podinvestované, ale i pro nájemníky. Jsou to často zbytečně frustrovaní lidé. Má to i byznysovou logiku, naši zákazníci uvidí, že s nimi jednáme férově a snažíme se jim pomáhat,“ říká Rafaj, který zůstal i po odchodu z ArcelorMittalu viceprezidentem Svazu průmyslu a obchodu.

Zakladatelem a CEO IdeaSense je bývalý vrcholový manažer ČSA a Vodafonu Rudolf Čihák. S trochou nadsázky se dá říct, že jej Residomo požádalo, aby mu pomohl strhnout bakalovskou deku, která překrývá byty, do nichž investovalo stovky milionů eur.

Čihákův tým si nejčastěji najímají právě velké korporace, aby jim vymyslel nové projekty a inovace, jeho klienty jsou firmy jako Nestlé, Komerční banka, Weinerberger nebo Česká spořitelna.

Rudolf Čihák z IdeaSense

Zakladatel společnosti IdeaSense Rudolf Čihák.

Specialitou IdeaSense je přitom důraz na sociologický a antropologický výzkum, a právě to se pro Residomo hodilo, jeho klienti jsou sociálně i ekonomicky poměrně komplikovaná skupina. Jen pro ilustraci – zatímco v loňských sněmovních volbách získali populisté Tomia Okamury celkově 10,64 procenta hlasů, v Karviné to bylo 15,6 procenta a v Ostravě 14 procent.

Projekt v Ostravě a Karviné dostal na starost Michal Reynaud, který se s kolegy na několik týdnů v podstatě přestěhoval na druhý konec republiky. Tam zjišťovali, co by nájemníkům nejvíc usnadnilo život. Výsledkem bylo 12 návrhů na zlepšení pro Residomo.

„Na prvním místě byly služby placeného domovníka, který lidem v domě pomůže a bude je znát,“ vypráví Reynaud, na jehož vizitce stojí chief innovation officer. Druhý bod, který z výzkumu vyšel, bylo dobudování dětských hřišť, která by navíc byla vyhrazená jen pro nájemníky a na něž by neměl přístup nikdo cizí, hlavně ne bezdomovci nebo rozdováděná omladina. Třetí oblastí, o kterou lidé projevili velký zájem, byly asistenční služby pro seniory. Velký zájem byl také o program slev a jiných výhod pro nájemníky, který by jim snížil výdaje a zvýšil dostupnost některých služeb.

První tři body se Residomo rozhodlo rozjet po vlastní ose, slevový klub svěřil Jan Rafaj lidem z IdeaSense. „Pomoc seniorům i placení domovníci už běží, s těmi hřišti to samozřejmě ještě nějakou dobu potrvá, ale do jejich hlídání zkusíme zapojit právě domovníky,“ dodává Rafaj.

Kromě toho začalo Residomo nájemníkům nabízet zdarma právní poradenství nebo láká drobné podnikatele do svých komerčních prostor tím, že jejich služby pak zpropaguje u desítek tisíc potenciálních klientů – jiných nájemníků.

Jan Rafaj

Šéfem Residoma se loni stal Jan Rafaj, přišel z oceláren ArcelorMittal.

IdeaSense už v pilotní fázi testuje slevové karty, jaké rozdávají členům svých klubů třeba obchodní řetězce. Rudolf Čihák ale v desítkách tisíc nájemníků někdejších bytů po OKD vidí mnohem víc příležitostí: „Měli jsme ideu rozjet třeba alternativního mobilního operátora.“ On i Jan Rafaj také zmiňují poskytování finančních služeb, resp. jejich zprostředkování.

„To, co se snažíme dělat, není charita ani neobjevujeme Ameriku. Ale ukazuje se, že když s lidmi mluvíte a když oni vědí, co se bude dít a že mají možnost alespoň částečně třeba promluvit do toho, jak se bude investovat do domu, kde žijí, je to pak pro obě strany mnohem prospěšnější. Jim se tu lépe žije a my jako majitelé z toho máme samozřejmě prospěch,“ uzavírá Jan Rafaj.

Čtěte také