K večeři, kterou před vámi prostřou na bílém ubrusu a naservírují na porcelánu, ve skle a se stříbrným příborem, vám na kraj stolku dají… svíčku. Ano, je to jen drobnost, ale tady – v 11 kilometrech nad zemí a při rychlosti 800 km/h – vás to překvapí.

Čtěte také: Jak cestovat s internetem aneb wi-fi hesla světových letišť v jedné mapě

Jenže tohle je nejlepší business class na světě a takových drobných vychytávek, které vám mají udělat radost, zpříjemnit cestu nebo vás prostě jen zaujmout, je tu celá řada.

Qatar Airways letos dostaly ocenění World’s Best Business Class, udělované společností Skytrax (což je v oboru respektované měřítko kvality, něco jako Oscary pro filmaře, vytvořené na základě odpovědí 20 milionů pasažérů), potřetí za sebou, takže to nemůže být náhoda.

A jelikož od listopadu z Prahy létá katarská aerolinka s Boeingem 787 Dreamliner, tedy nejmodernějším dopravním letounem na světě, rozhodli jsme se nejlepší byznysovou třídu na pravidelné lince do Dauhá vyzkoušet. Co za zpáteční letenku v ceně zhruba 80 tisíc korun dostanete?

Asi není třeba zdůrazňovat, že takové cestování si určitě necháte líbit. Je to bez přehánění luxus v oblacích, i když zcela objektivně vzato, od konkurenčních aerolinek, které se v žebříčku Skytraxu umístily v top 10, business třídu Qatar Airways odlišují jen maličkosti.

Jen pro pořádek – ta svíčka, jejíž plamínek na vás z malé lucerničky nenápadně poblikává, je samozřejmě umělá, elektronická. Ani v nejlepší business class na světě si pochopitelně nemůžou dovolit otevřený oheň. Co si ale dovolit můžou, je pohodlí plně polohovatelné sedačky, kterou za pár vteřin sklopíte v rovnou postel, stejně jako menu jako vystřižené z michelinské restaurace.

Je libo arabské meze následované mořským vlkem s pošírovaným bramborem? Uzeného lososa s konfitovanými cherry rajčátky? Nebo kuřecí machboos s mátovou pastou? Osobně hlasuji pro lehký oběd v podobě mini sliders, tedy hovězích a kuřecích miniburgerů s taveným sýrem.

Nemusím snad říkat, že to zapíjíte evianem, kardamonovým chaiem, bordeaux Chateau Batailley 2012 a šampaňským Pommery. Pořadí je na vás. Z menu, které dostanete hned po usazení, si můžete objednat kdykoli během letu.

Ještě než kapitán nahodí motory, přijde se vám představit vedoucí kabiny v business class, kde poměr stevardek a pasažérů vychází tak 1 : 3. Celkem je tu 22 míst, oddělených od ekonomické třídy příčkou, a na našem letu byla skoro všechna obsazena.

Letušky mají vycvičený cit pro to, neotravovat vás zbytečně, jsou samozřejmě diskrétní a usměvavé, to bych ani nečekal jinak. Stačí zmáčknout tlačítko a hned jsou u vás.

Je příjemné nechat se průběžně opečovávat a zábavné je také objevování těch malých věcí, které dohromady tvoří velký komfort. Třeba okénka – jsou větší než v jakémkoli jiném letadle a už nemají nevzhlednou plastovou roletu.

Doba pokročila, takže se ztmavují zmáčknutím tlačítka, záleží jen na vás, kolik si dovnitř chcete pustit světla. Dokonce i záchod v business class má vlastní okýnko. Toaleta tady vůbec vypadá docela jinak, než jak ji známe z každého jiného (hlado)letu.

Dokonce se tady můžete postavit nebo otočit. Ruce se tu myjí mýdlem Rituals, je tu nádobíčko, abyste se mohli oholit nebo si vyčistit zuby, a v neposlední řadě je odsud opravdu mimořádný výhled na mraky – z druhé strany.

K drobným požitkům patří i ta hedvábně heboučká deka a naducaný polštář, který si dáte pod hlavu, když si sedačku natáhnete na postel. Nebo luxusní kosmetická taštička od milánské značky Brics, v níž je taková milá, ale praktická drobnost: mlžný sprej na osvěžení.

Qatar Airways – stejně jako prakticky všechno v Kataru – nemají moc dlouhou historii. Začaly létat teprve v roce 1994, ale velmi rychle se – tak jako prakticky všechno v Kataru – staly moderní a luxusní aerolinkou.

Dnes patří mezi největší dopravce planety, spojují více než 150 destinací, disponují nejmladší flotilou letadel a pravidelně sbírají ocenění. Například loni je Skytrax vyhlásil jako nejlepší aerolinku světa, letos kromě World’s Best Business Class získaly také ocenění za nejlepší sedadlo v business class či za nejlepší first class salonek.

Katařané vylepšili v některých svých letadlech business class i takzvanou Qsuite, což je separovaná kabina pro dva až čtyři cestující, v níž je i velká postel. Takový privátní prostor, oddělený panely od zbytku kabiny, je v rámci business class mezi světovými aerolinkami ojedinělý a prakticky nabízí to samé, co mají pasažéři v první třídě (to jsou ti fanfaróni, co si na palubě hoví ve vlastním pokojíčku).

First class Qatar Airways na letu z Prahy nemají, ale pohodlí v nejlepší business class na světě je bezpochyby dostačující i pro nejnáročnější klienty.

Let s aerolinkou z Blízkého východu má samozřejmě i svá omezení. Ani ne tak na jídle a alkoholu, jako spíš v zábavním systému, který přetéká filmy a seriály. Scény s násilnou nebo sexuální povahou jsou vystřihnuté, takže když si pustíte třeba nedávný hollywoodský trhák Red Sparrow, přijdete zhruba o třetinu filmu, takže občas nechápete, co se na obrazovce děje.

Trošku matoucí je i wi-fi připojení se značkou zdarma. Zdarma totiž znamená 8 MB, což stačí tak na jedno selfie z 11 kilometrů nad zemí pro mámu a dvě textovky pro kamarády, ale ono to vlastně stačí. Proč tady zírat do mobilu nebo pracovat? Pokud byste si ale opravdu nemohli pomoct, můžete dokoupit 200 MB za 20 dolarů.

Po necelých šesti hodinách (dreamliner je téměř vždy rychlejší než letový řád) jsme v cíli. Skoro se mi ani nechtělo vystoupit, let do Dauhá je na vyzkoušení všech těch vymožeností a vychytávek skoro až krátký.

Konec cesty v tomhle moderním letadle, které pojme až 254 cestujících a nedávno ho na cesty z Prahy do Soulu nasadila i společnost Korean Air, má ale i jednu výhodu. Díky novým technologiím, které pečují o klima na palubě, jste výrazně svěžejší, než byste po šesti hodinách letu čekali.

Může za to tišší chod letadla, lepší kvalita vzduchu (dýcháte tu více kyslíku než v jakémkoli jiném letadle), optimalizovaná vlhkost v kabině a tlak ekvivalentní nižší nadmořské výšce.

Takže pokud vás při výstupu z letadla bolí hlava a cítíte se unavený, zřejmě za to může moc šampaňského… Jinými slovy: chte-li si užít mimořádný zážitek v oblacích nebo jste prostě jen zvyklí na velmi vysoký standard cestování a vaše (či firemní) peněženka snese zhruba čtyřikrát vyšší cenu oproti economy class, s nejlepší business třídou světa se nepochybně nespletete.