skip to main content
Český byznys

Jaká krize? Českým internetovým firmám se daří jako nikdy dříve

3 minuty čtení

Nejmenovaní tuzemští ekonomové si z toho udělali základ své mediální agendy – už několikátý rok po sobě v rozhovorech opakují, že ten následující přijde krize. Je to zkrátka takový kolorit.

Pravda, ekonomika se pořád pohybuje v cyklech a objevují se důkazy, že například pro Česko tolik důležitému automobilovému průmyslu dochází dech. A asi je to po 10 letech růstu logické.

Ve zcela jiném segmentu nicméně pozorujeme čísla naopak rekordní: jsou to české internetové firmy, které se v těchto dnech jedna po druhé chlubí skvělými loňskými výsledky.

Tak třeba Slevomat. Ten meziročně vyrostl o 18 procent na 2,5 miliardy korun obratu, a změna od slevového k zážitkovému a inspirativnímu portálu tak zjevně probíhá dobře. Letos si firma chce podle svého šéfa Ladislava Veselého udržet dvacetiprocentní tempo a přiblížit se hranici tří miliard. A krize?

„Zásadní změny v e-commerce nepozorujeme, dosavadní tempo útrat domácností se drží na stejné úrovni,“ podotýká Veselý. Podobně to vidí například CEO Heureky Tomáš Braverman, podle kterého zpomalení v oboru též patrné není.

„Obliba nakupování naopak každoročně roste a na online trh vstupují i velcí hráči, kteří dříve patřili spíše do offline segmentu, například prodejci drogerie nebo oblečení,“ vypočítává Braverman.

Nové výšiny našlo co do obratu také nábytkářské Bonami – konkrétně šlo za loňský rok o 1,4 miliardy korun, tedy meziročně bezmála o třetinový nárůst. Šéf Bonami Pavel Vopařil nicméně ochlazení celkového retailu očekává.

„Náš segment jde v omezování na řadu spíš dříve než později, ale na druhou stranu věříme, že ten trh je tak velký, abychom měli kam růst,“ říká s tím, že letos chce firma vyrůst opět o třetinu. „Hodně sázíme na vstup do kamenného světa,“ dodává.

Alza loni utržila 29,3 miliardy a v podobném, téměř pětinovém, tempu to nepochybně bude chtít udržet i letos. Notino atakovalo hranici 10 miliard a rekordními tržbami se pochlubila lékárenská skupina Pilulka bratří Kasů, která vyrostla o 24 procent a utržila bezmála 2,5 miliardy korun.

„Nepolevujeme, růst plánujeme minimálně stejný jako letos,“ hlásí za Pilulku Petr Kasa. „Krize se nebojíme.“

Podobně bojovně naladěný je i Rohlík Tomáše Čupra, jehož obrat loni překročil čtyři miliardy korun a který rychle buduje silnou pozici na novém trhu v Maďarsku. V honbě za dalším růstem vydává i novou várku dluhopisů, jejichž výnos použije na akvizici velkoobchodní části Sklizena.

Zakladatel Rohlíku Tomáš Čupr

Náramný rok za sebou mají též firmy, jejichž byznys je na objemy a sentiment e-commerce přímo navázán. Zásilkovna, respektive skupina Packeta manželů Kijonkových, poprvé překročila v tržbách miliardu korun, když šedesátiprocentní růst přetavila v bezmála 1,3 miliardy, a letos plánuje překročit miliardy dvě.

„Zpomalení ekonomiky v e-commerce zatím nevnímáme. Odvětví stále roste a stále se potýkáme s nízkou nezaměstnaností,“ komentuje situaci Simona Kijonková. „Letos plánuji realizovat více než 70 projektů. Už máme entitu v USA, projekt tam plánujeme začít budovat již v první polovině roku a od druhého čtvrtletí máme entitu v Dubaji pro Střední východ,“ popisuje situaci podnikatelka.

Dovážkový startup DoDo Michala Menšíka je na tom zatím o řád níž, loni utržil 250 milionů. Úctyhodné je však v tomto případě 300procentní tempo meziročního růstu a fakt, že DoDo ke konci loňského roku převzalo kompletní potravinový rozvoz Tesca. Část dodávek také zajišťuje pro Rohlík a Košík, a tak má v portfoliu, kromě Mallu či Datartu, všechny relevantní hráče v oboru rozvozu potravin.

„Letos přes 500 milionů,“ nastiňuje Menšík plány s tím, že ovšem kolem sebe pozoruje firmy, které omezují nábor, nebo dokonce propouštějí.

Celkově v roce 2019 vzrostla česká e-commerce o 15 procent a Asociace pro elektronickou komerci (APEK) očekává i letos růst v rozmezí 10 až 15 procent.