skip to main content
Víno

James Bond mezi vinaři. Jean-Charles Boisset vybudoval impérium v hodnotě 450 milionů dolarů

4 minuty čtení

Jean-Charles Boisset přeruší cinkot skleniček v rukou více než 50 hostů usazených u dlouhého stolu v newyorském Meatpacking Districtu. Francouzský producent vína se pro tuto hostinu nechal inspirovat Poslední večeří a pořádá ji v rámci turné k propagaci své knihy Alchymie smyslů, která se prodává za 395 dolarů a jistě by se krásně vyjímala na nejedné poličce.

Hostům je podáván saumon à l’oseille doprovázený Pinotem Noir bohaté chuti a Boisset tuto poněkud neobvyklou volbu vína, směsi burgundských a kalifornských hroznů s názvem JCB č. 3, začne objasňovat.

Zhluboka přičichne k obzvlášť široké křišťálové sklenici, která je součástí jeho nejnovější spolupráce s Château Baccarat, a přizná se k tomu, že kvůli této hostině zmeškal desáté výročí svatby s Ginou Gallo, členkou třetí generace vlastníků rodinné firmy E&J Gallo, největšího producenta vín na světě z hlediska objemu.

Sám se sklenkou:  V červeném pokoji na raymondské vinici má Jean-Charles Boisset butikovou prodejnu, kde prodává vlastní navržené šperky a hrací figurku se svojí podobiznou.

Během zásnub si vyrobili vlastní víno z hroznů stejné odrůdy, ručně jej smíchali, naplnili do lahví a zazátkovali, aby ho pak, jako symbol provázání kalifornských kořenů nevěsty s burgundským rodinným dědictvím ženicha, podávali na svatbě.

„Z poloviny pochází z Burgundska, přesněji ze 49 procent,“ vysvětluje Boisset se silným francouzským přízvukem a přidává dramatickou pauzu. „Musím se vám k něčemu přiznat. Povím vám teď něco velmi osobního. Má drahá má ráda, když je na koni. To proto je 51 procent směsi z Kalifornie.“

Sex je bezpochyby tématem Boissetova večírku, kde dvojsmysly tečou proudem stejně jako víno. Na ubrusu z červeného sametu jsou složeny hedvábné ubrousky s levhartím vzorem a místo stropu je nad hlavami hostů zavěšené zrcadlo („Opatrně, dámy, všechno vidím!“). Páry nejsou nikdy usazeny vedle sebe a Boisset hosty vybízí k dotekům („Vždy můžete hladit osobu vedle vás. Vidím, že už se to z velké míry děje. To mě velice těší!“).

Padesátiletému Boissetovi je kampaň #MeToo šibalským způsobem ukradená a jeho hosté, zdá se, otevřené narážky oceňují. Rob McMillan, zakladatel vinařské divize Silicon Valley Bank, ho před pár měsíci přirovnal ke slavnému Barnumovu cirkusu a popsal ho jako „baviče, který má šmrnc a jiskru. Je také skvělý obchodník schopný vrátit lesk zašlému měďáku“.

Spolu se svou starší sestrou Nathalií Boisset předsedá téměř 30 vinařským společnostem po celém světě a z velké části ovládá vinice v Burgundsku. S ročním odbytem v hodnotě 200 milionů dolarů Forbes odhaduje konzervativní tržní hodnotu společnosti přibližně na 450 milionů dolarů. Pokud by šly Boissetovy kolekce do aukce jednotlivě, několik by se jich pravděpodobně prodalo za mnohem větší cenu než jako celek.

„Kupci k nákupu přistupují jako ke sběru trofejí,“ vysvětluje Michael Baynes, výkonný partner u Vineyards-Bordeaux, partnerské společnosti Christie’s International Real Estate, realitní kanceláře při aukční síni Christie’s. „Poptávka převyšuje nabídku. Hodnota společnosti Boisset Collection by se vyšplhala na výrazně prémiovou cenu.“

Večeře se skleničkou: Elegantní degustační místnosti ve dvou z Boissetových vinic, v Buena Vistě (nalevo) a v Yountvillu.

Boisset na své Poslední večeři představuje JCB č. 81, Chardonnay inspirované okamžikem, kdy jeho zrak v roce 1981 poprvé upoutalo kalifornské víno. Bylo to prý, když mu bylo 11 let a on byl s prarodiči na výletě v údolí Sonoma. Po návštěvě místní vinice Buena Vista, založené roku 1857, se prý Boisset obrátil na sestru a předpověděl: „Jednou spolu budeme v Kalifornii vyrábět víno.“

Reklama

Téměř o 10 let později Boissetovi rodiče pomocí půjček od místních bank a šťastné náhody získali několik pozemků roztroušených po jedněch z nejcennějších oblastí Burgundska. Jelikož pak šlo okolní pozemky jen těžce slučovat, ostatní zájemci se už o to ani nepokoušeli.

Tuto neotřelou filozofii si pak Boisset přivezl s sebou do Ameriky. V roce 1991 začal spravovat vývozní sekci rodinného podniku v San Francisku a poohlížet se po rodinných vinařstvích s dlouhou historií ke koupi. Nadějně vypadalo již zmiňované vinařství Buena Vista, které se stáhlo z celostátního trhu, majitelé ale Boissetovu nabídku odmítli.

Ve své době to byla průkopnická myšlenka. Tak jako my tehdy o Kalifornii nikdo nepřemýšlel.

Místo toho v roce 2003 získal vinici DeLoach v Sonomě. Boisset začal čím dál víc času trávit v Kalifornii a vinici DeLoach přeměnil na biodynamické hospodářství operující na základě lunárního kalendáře. V roce 2009 koupil vinici Raymond v St. Heleně o velikosti 120 hektarů. Minimálně po čtyřech neúspěšných pokusech Boisset konečně v roce 2011 získal i vinici Buena Vista.

Po nabytí vinice Boisset postupuje podle následujících tří hlavních strategií. Vinice nejprve přemění na ekologické hospodářství. Poté zvýší cenu vína, obvykle o 30 až 40 procent, u vína z vinice Raymond se maloobchodní cena dokonce více než zdvojnásobila na 45 dolarů za lahev.

Víno se nakonec, spolu s dalšími víny z kolekce, nabídne více než 600 obchodním partnerům po celém světě k přeprodeji. Například vína Buena Vista, DeLoach a Raymond se každé prodávají ve více než 20 zemích světa. Jelikož se cena Boissetových vín pohybuje od 15 do 2600 dolarů za lahev, tento systém distributorům zjednodušil proces nákupu a oni si teď mohou svoji nabídku sestavovat dle libosti.

„Pocházet z Burgundska v Evropě znamená, že patříte mezi vyšší vrstvu společnosti,“ říká Boisset. „Příliš to ale stratifikuje společnost a vaše hodnota a historie bývají posuzovány na základě vašeho původu namísto toho, jací opravdu jste. Ve Spojených státech je jedno, odkud, z jaké rodiny a z jakých poměrů pocházíte. Je to jen a jen o vás samotných. A toho si opravdu cením. Díky tomu jsem se mohl stát tím, čím teď jsem.“

Řeč je i o jeho ne zrovna tajné identitě agenta 69, imitace Jamese Bonda, který tasí kordy a zachraňuje ženy (a víno) na bujných večírcích a v několika nabubřelých videích. Někdy je těžké jasně rozpoznat hranici mezi vážnou tváří vinaře a jeho lascivním alter egem.

Při prohlídce raymondské vinice jsou hosté uváděni do degustační místnosti uličkou tvořenou nerezovými sudy na víno a figurínami zavěšenými hlavou dolů na chlupatých rudých provazech, oděnými jen v průhledných podprsenkách a legínách s levhartím vzorem.

Boisset dokáže zpeněžit i své hyperaktivní libido. Ve spolupráci se značkou Swarovski vyrábí vlastní řady šperků, z nichž jedna s názvem Confession (Doznání) obsahuje pouta. Boisset také prodává červené víno s názvem Restrained (Spoutaní). Lahev je stažena koženým postrojem a erekčním kroužkem.

Křišťálově jasné: Boisset dlouhodobě spolupracuje s firmou Swarovski. V kolekci lze najít také brož ve tvaru rtů Giny Gallo, Boissetovy ženy.

Boissetovi obchodní partneři tvrdí, že je to neodrazuje. „Neskrývá to, kým opravdu je,“ říká Dina Opici, ředitelka rodinné společnosti se sídlem v New Jersey, která se zabývá distribucí vína a tvrdého alkoholu. Boisseta zná 15 let. „Je svůj a má dobré úmysly.“

S 10 vinařstvími ve Spojených státech a rychle rostoucím obchodem s privátními značkami musí nyní Boisset čelit přesycenému trhu s vínem a stále rostoucí oblibě alkoholických limonád a legalizované marihuany. Americká spotřeba vína podle obchodní skupiny IWSR v loňském roce poprvé po 25 letech klesla.

Možností je ovšem nepočítaně. Napilno měl Boisset zejména v loňském roce. Získal téměř 140 let starou tržnici Oakville Grocery a založil první muzeum vína v údolí Napa. V Yountvillu také otevřel nákupní centrum JCB Village, kde se nachází degustační místnost, denní lázně a butiková prodejna, která nabízí svíčky a ponožky značky JCB vedle karaf Château Baccarat inspirovaných Boissetovou vlastní sbírkou, která je největší na světě.

V době, kdy turismus v údolí Napa opadá, Boisset otevřel vinné salonky v San Francisku, konkrétně v hotelu Ritz-Carlton, ve Wattle Creeku na Ghirardelli Square a v hotelu Rosewood v Palo Altu.

Reklama
Reklama
Reklama