Výrobce sportovních automobilů, jehož model DB5 si oblíbil agent 007 a který během více než stoleté historie sedmkrát zbankrotoval, právě představil první SUV. Zbrusu nový model byl odhalen zároveň v Pekingu a Los Angeles, nese název DBX a ikonická značka si od něj slibuje byznysovou otočku.

„Ani nedokážu dostatečně zdůraznit, jak velkou roli DBX pro Aston Martin představuje,“ uvedl v oficiálním prohlášení CEO Andy Palmer.

Aston Martin se totiž navzdory zvučnému jménu konstantně potýká s problémy. V říjnu loňského roku automobilka vstoupila s velkým očekáváním na burzu, avšak její akcie se během 12 měsíců propadly zhruba o 75 procent z důvodu nízké poptávky po jejích vozech.

Cena DBX bude na americkém trhu začínat na 190 tisících dolarů (přes 4,3 milionu korun), vůz nabídne až 542 koní a o výrobu čtyřlitrového V8 motoru se postarala AMG divize Mercedesu. Firma očekává, že modelem vzbudí zájem mezi řidičkami, protože na designu interiéru se tentokrát zásadně podílel ženský advisory board.

Nový aston to každopádně na trhu bude mít těžké. Dříve nemyslitelné se totiž stalo skutečností a během posledních dvou let s SUV vyrukovaly všechny luxusní automobilky, známé primárně pro své sporťáky či limuzíny. S kým bude DBX soupeřit?

Porsche Cayenne Turbo

Tady to všechno začalo. Porsche bylo první čistě sportovní značkou, která si do vod SUV vyšlápla. Inspirovalo ho nepochybně BMW a úspěch jeho modelu 5. První generace vyjela v roce 2002 a bylo to první čtyřdveřové porsche vůbec. Dnes už je na trhu třetí generace, a jak už to ve světě sportovních SUV bývá, pro automobilku je to dnes nejdůležitější model.

Jaguar I-PACE

Tohle auto by sice závod v opulentnosti nevyhrálo, ale zase všem těm náfukům okolo za pár desítek let, až definitivně dojde ropa, ujede. Jaguar se jako první z tradičních automobilek rozhodl postavit od základů čistě elektrické auto. God Save the Queen! V základu vás vyjde na dva miliony, má výkon 400 koní, slušné zrychlení pod pět vteřin a vevnitř to vypadá jako ve futuristické vesmírné lodi. Má to jedinou vadu – Česko ještě není na elektřinu připravené, takže i u nejrychlejší nabíječky se auto v mrazu dobije až za 2,5 hodiny.

Maserati Levante

I Neptunův trojzubec našel místo na boku auta, které do nízké garáže nedostanete. Pro Maserati je Levante nejprodávanějším modelem vůbec, na trhu je už třetím rokem a letos se poprvé dočkalo osmiválce s označením Trofeo. Tohle auto si koupíte jen kvůli zvuku. Vyladěný je v motorárně Ferrari a ve spojení se čtyřmi výfuky umí v režimu Sport hrát skladby, které v jiných SUV neuslyšíte.

Alfa Romeo Stelvio

Nejvyšší italský průsmyk se jmenuje Stelvio Pass a vede do něj 48 vraceček. Alfa Romeo už druhým rokem doufá, že ji první SUV v historii s názvem Stelvio vrátí mezi prosperující výrobce nejen s krásnou minulostí, ale také budoucností. Nejsilnější model s dovětkem Quadrifoglio loni zajel na Nürburgringu kolo za 7 minut a 51 vteřin, čímž se načas stal nejrychlejším sériovým SUV na okruhu. O osm vteřin porazil Porsche Cayenne Turbo.

Lamborghini Urus

Nejrychlejší SUV na světě to má z nuly na sto za 3,6 sekundy a bude vás stát minimálně 4,6 milionu korun bez DPH. Lamborghini je další v řadě slavných automobilek vyrábějících „placatá“ auta, které už nedokázaly odolat volání kategorie SUV. Italové ze Svaté Agáty se ovšem vzdali se ctí a zachovali si hodně ze své DNA. Do boje nešli nepřipravení: jelikož patří pod koncern Volkswagen, využili zkušenosti kolegů a v urusu najdete spoustu technologií shodných s Audi Q7. Nejlepší věc na urusu? Za volantem se cítíte jako v kokpitu. Startovací tlačítko má červený kryt jako odpalovač raket a jízdní režimy přepínáte páčkou, která vypadá jako ovládání katapultu.

Bentley Bentayga

V závodech britských luxusních ikon s dnes už německými vlastníky bylo Bentley první. V roce 2016 představilo tehdy nejdražší SUV na světě, a předhonilo tak o dva roky Rolls-Royce. Přestože bentayga vypadá trochu jako nabušený londýnský taxík s vypouklými světly, mezi zákazníky je to sukces. Vůz nabízí například největší brzdy, respektive brzdové kotouče, jaké kdy byly na bentley použity. Mají v průměru 44 centimetrů, a když to zkrátíme, vypadají jako víka od kanálů. Nechybí ani výběr mezi dvanáctiválcem a osmiválcem. Výkon se pohybuje mezi 429 a 600 koňmi.

Rolls-Royce Cullinan

Cullinan je první SUV, které britská automobilka s vlastníky z BMW vyrobila. Ve srovnání s vlajkovou lodí Phantom, tedy limuzínou, do jejíž palubní desky si můžete nechat zabudovat nejen nejušlechtilejší křišťál a dřevo, ale také fotku své rodiny, je o 40 centimetrů kratší. Co ubral na délku, dohání na výšku. Je totiž o 20 centimetrů vyšší. Pohon obstarává téměř sedmilitrový benzinový dvanáctiválec s výkonem 563 koní. O zrychlení automobilka decentně mlčí, ale maximální rychlost je omezena na 250 kilometrů v hodině.

Ford Mustang Mach-E

Zde (nebo u Modelu X od Tesly?) se kruh uzavírá, a ačkoli tahle novinka s výběrem tak úplně nekoresponduje, za zmínku stojí. Ford poprvé za pětapadesátiletou historii ikonického modelu Mustang nalepil jeho logo také na nesportovní vozidlo s více dveřmi. A co víc – na SUV. A co ještě víc – elektrické! Cválajícího koně mezi světly nosí nový elektromobil s názvem Mustang Mach-E, který automobilka představila tuto neděli v Los Angeles. Mustang vyjede do prodeje později v příštím roce se zahajovací cenovkou 44 tisíc dolarů.