Příjemný výlet vzhůru, na nějž se řada akciových indexů po různých vládních stimulech vydala, může být konfrontován se surovou realitou.

Ano, benchmark S&P 500 má za sebou rekordní týden a ten vůbec nejlepší od roku 1974. Jenže je tu i druhá strana mince – před námi je období, kdy většina kotovaných společností hlásí své finanční výsledky za první čtvrtletí roku 2020.

Dnes už pochopitelně nikdo neočekává, že Q1 2020 bude ozdoben hezkými čísly, ale jde o to, jak moc zlá budou ta zlá… A zda už ty vyhlídky jsou, či nejsou „priced in“.

Podle posledních dat finanční společnosti FactSet se očekává, že se firmy v průměru „pochlubí“ o 10 procent nižšími zisky. Pokud se to potvrdí, bude to znamenat největší meziroční propad od roku 2009. Pro zajímavost, největší meziroční nárůst se očekává u komunikačních služeb.

K 9. dubnu se podle firmy z Connecticutu 72 společností z S&P 500 nechalo slyšet, že očekávají negativní EPS, tedy místo zisku na akcii budou za dané období hlásit ztrátu. Naopak EPS v zelených číslech ke stejnému datu očekávalo 32 firem.

Nepříjemné časy zažívají nejen hráči z nejvíce očividných sektorů, jakými jsou aerolinie či hotelnictví, ale také společnosti z oblasti energetiky nebo financí, které v posledních týdnech své kvartální výhledy snížily hned několikrát.

Podobná nálada panuje ve spotřebitelském sektoru, kde největší ztráty očekávají firmy jako Nordstrom, Macy’s nebo Under Armour. Například u prvního jmenovaného prémiového retailera analytici předpokládají jen za první kvartál letošního roku ztrátu 160 milionů dolarů.

To se však ještě oproti výše zmíněným aeroliním zdá jako drobné – například CEO amerických Delta Air Lines koncem minulého měsíce hlásil, že firma pálí 50 milionů dolarů denně a meziroční propad tržeb bude 80 procent.

O pět dní později, konkrétně 25. března, se přitom zdálo, že je leccos zažehnáno, když tituly amerických leteckých společností jako právě Delty či United připsaly za jediný den přes 15 procent. Důvodem byl dvoubilionový stimulační balíček, který k oživení ekonomiky přislíbila americká vláda, přičemž pro tamní aerolinky bylo vyčleněno 50 miliard dolarů.

Vydání Forbesu Outsider

Před pár dny se ovšem ukázalo, že sáhnout si na tyto peníze nebude tak snadné a že část grantů bude leteckým firmám poskytnuta ve formě nízkoúrokových půjček s desetiletou splatností. Následovalo odepisování pěti, sedmi a někde i deseti procent ceny akcií.

V těchto dnech už internetem koluje celá řada rad nakoupit za výprodejové ceny některé zmíněné akciové tituly. Je na pováženou, zda se k takovému kroku – když už – nevydat po výsledcích, které mohou v leckterých případech ceny srazit ještě níže.

Vybrané společnosti z výsledkového kalendáře, které může být zajímavé sledovat – ať už z investiční důvodů, či jen pro kontext:

Delta (NYSE: DAL): 15. dubna
United (NASDAQ: UAL): 21. dubna
American (NASDAQ: AAL): 24. dubna
Airbus (EPA: AIR): 29. dubna
Boeing (NYSE: BA): 29. dubna

Caesars (NASDAQ: CZR): 29. dubna
MGM (NYSE: MGM): 4. května
Marriott (NASDAQ: MAR): 8. května
Wynn (NASDAQ: WYNN): 14. května

Tesla (NASDAQ: TSLA): 22. dubna
Ford (NYSE: F): 28. dubna
Fiat Chrysler (BIT: FCA): 5. května
GM (NYSE: GM): 6. května

Under Armour (NYSE: UAA): 7. května
Macy’s (NYSE: M): 13. května
Nordstrom (NYSE: JWN): 19. května

Exxon (XOM: NYSE): 1. května
Chevron (NYSE: CVX): 1. května

Goldman Sachs (NYSE: GS): 15. dubna
Citigroup (NYSE: C): 15. dubna
Bank of America (NYSE: BAC): 15. dubna

A pamatujte, že jeden nikdy neví…