Co je české, to je hezké – a zvlášť teď to potřebuje podržet. Zdá se, že tuzemští zákazníci si různé tuzemské apely vzali za své a v těžké době se rozhodli pomoci drobným domácím firmám. Vzdor omezeným možnostem prodeje kvůli vládním koronavirovým opatřením tak jdou na odbyt tradiční či malé české značky a výrobci, neboť právě jejich produkci podporují Češi nejvíc.

Plyne to jak z marketingového průzkumu společnosti Slevomat, tak z údajů instagramové iniciativy #malynakupvelkapomoc. Podle dat zveřejněných Slevomatem preferuje oblíbené české značky 60 procent zákazníků. „Češi jsou v tomto ohledu solidární a při nakupování si uvědomují, jak současná situace dopadá na malé firmy a živnostníky,“ okomentoval průzkum ředitel Slevomatu Ladislav Veselý.

Do projektu #malynakupvelkapomoc se zase zapojilo zhruba 200 menších domácích firem, které nezaměstnávají více než 50 lidí a jejichž obrat nepřevyšuje 10 milionů eur. Oblasti jejich podnikání jsou rozličné: od gastronomie přes módu, design, home decor až po květinářství a další služby.

Firmám, které se do projektu agentury Artspeak PR přihlásily, začaly navíc výrazně pomáhat desítky influencerů propagujících konkrétní výrobky. „Dohromady už publikovali přes 2200 instagramových příspěvků a více než 4500 instastories s hashtagem #malynakupvelkapomoc,“ prozradila iniciátorka projektu Olga Bureš Vrbíková.

Co víc, drobní podnikatelé začali ve vlastním zájmu sami vymýšlet, jak se k zákazníkům dostat. „Nabízeli vouchery, kupony, rozvozy, osobní předání zboží a podobně, byli jsme jejich aktivitou mile překvapeni,“ říká Vrbíková. „A reakce zákazníků byly vesměs velmi vstřícné. Nezaznamenali jsme žádné negativní komentáře, nikdo nás netrolloval.“

Většina malých společností teď z logiky věci trpí poklesem poptávky, statistika Slevomatu mluví o třech čtvrtinách. Alespoň částečně minimalizovat ztráty mohou právě prostřednictvím platforem a iniciativ. Vedle #malynakupvelkapomoc se nabízí také doména, kde mohou živnostníci nabízet výrobky či služby bez jakýchkoli poplatků.

„I když si lidé v době nejpřísnějších opatření došli fyzicky pouze do nejbližšího supermarketu, měli i nadále možnost sáhnout po online alternativě a tuhle možnost poměrně hojně využívali,“ říká Olga Bureš Vrbíková.

Obrovská podpora, na sociálních sítích i v reálu.

Její slova podtrhuje dotazník mezi firmami, z nichž některé zmiňují projevy přízně a zájem zákazníků. „Obrovská podpora, na sociálních sítích i v reálu. Díky ní jsme mohli paradoxně rozjet spoustu nových projektů,“ uvedla například módní společnost Chatty, která dokonce zaznamenala nárůst tržeb.

„Zákazníci měli motivaci nás podpořit a hodně těch nových tak učinilo koupí starších kolekcí, které jsme v průběhu karantény nechali ve slevě,“ stojí pro změnu ve vyjádření firmy Prague Tailor, specializující se na pánské košile.

Dva předchozí příklady jsou extrémní – většina firem se potýká s propadem. „Krize nám vzala odhadem 90 procent tržeb, a ačkoli podpora státu trochu pomůže, problémy nevyřeší. Proto jsme za každou tržbu rádi,“ přiznává David Prchal, zakladatel kladenské značky Karáskovy limonády, oslovující zákazníky během krize právě přes Slevomat. „Díky tomu se k našim výrobkům dostane víc lidí.“