skip to main content
Světový byznys

Jediný Čech, který designuje pro Lego. Milan Reindl má za sebou zatím nejsložitější projekt

Drtivá většina zájemců o novou verzi vozu Land Rover Defender si musí ještě chvíli počkat. Přesto mohou svůj vytoužený vůz mít už teď – nikoli v garáži, nýbrž v obýváku. Věrnou kopii legendárního auta v desetinásobně menší verzi vytvořil pro Lego český designér Milan Reindl.

Vystudovaný pedagog ze Sušice pracuje od roku 2012 jako jediný vývojář z Česka přímo v ústředí firmy v dánském Billundu. Svému zaměstnání říká práce snů, neboť je podle svých slov „placen za hraní“, a má za sebou již několik projektů, například dvourotorovou nákladní helikoptéru.

U Land Roveru ovšem přiznává, že představoval zatím ten nejsložitější projekt, na němž se podílel. Výsledek Reindlovy roční práce šel na trh před loňskými Vánocemi, zhruba měsíc poté, co byla 12. září na autosalonu ve Frankfurtu představena jeho skutečná terénní předloha. Čísla prodeje dánská společnost neposkytla, nicméně zájem je údajně velmi slušný.

Vymyslet, jak poskládat z drobných dílků celý Land Rover, bylo náročnou odyseou. Mimo jiné z důvodu prvotního utajení nového vozu. Když se jel Reindlův kolega podívat do anglické fabriky, kde bylo auto vyráběno, nebyly mu poskytnuty žádné materiály – proto byla první verze z lega tvořena jen na základě jeho paměti.

„Na následné návštěvě v Anglii jsme zjistili, že náš model je na hony vzdálený originálu, takže jsme se omluvili a začali znovu tak, abychom se mu co nejvíc přiblížili,“ vzpomíná český designér.

Pak přišel nejtěžší oříšek: ambicí bylo, aby měl model auta i „střeva“, takže Reindl stál před úkolem, jak do zmenšeného měřítka dostat sekvenční převodovku se všemi ozubenými koly.

„Převodovka byla monstrózní, zprvu to vypadalo jako neřešitelná věc. Nakonec jsem místo, do kterého se mohla vměstnat, využil vyjma osmi milimetrů úplně celé.“

Land Rover z lega má též odpružená kola, pohon 4 x 4 včetně tří diferenciálů, řadový šestiválec s pohybujícími se písty, otvírání dveří a zamykání těch zadních, funkční naviják, pohyblivý volant, vyprošťovací podložky, sklopný postranní žebřík a úložné boxy.

Hodně netypická je barva. Jakýmsi kánonem Lega – konkrétně sekce Technic, do níž Reindl patří – je nevyrábět imitace vojenských strojů a zbraní, přičemž olivově zelená barva Land Roveru armádu evokovala. „Zkoušeli jsme i jiné barvy, ale olivově zelená mu slušela jednoznačně nejvíc,“ přiznává český designér.

Na zmenšeninu teréňáku byly použity již stávající díly lega, výjimku tvořily díly na nové blatníky a ráfky vyrobené speciálně pro tento model. „Moje ruce dost trpěly, když jsem snad stokrát přestavoval přední světlomety, pořád mi na nich něco nesedělo,“ líčí Reindl.

„Bylo to podobné, jako když malíř portrétuje obličej – pokud netrefí oči, nikdy to nebude správně.“

Model Land Roveru lze sestavit pomocí 2600 dílů a i jeho autorovi to zabere sedm hodin.