skip to main content
Český byznys

Jedna karta vládne všem fitkům. Zákulisí fenoménu multisportka

5 minut čtení

Z nuly skrz krizi až ke stovkám tisíc uživatelů. Česko zažívá boom MultiSport karet, které v poslední době ovládly česká fitka.

O co jde? „Multisportka“ funguje jako zaměstnanecký benefit. Kdo kartu má, může ji jednou denně bezplatně využít ve více než 1500 sportovních a relaxačních zařízeních – od fitness, sauny, squashe, akvaparků, paddleboardingu až po golfový driving range.

Čtěte také: Český fitness trh vyluxovala polská firma a rozjela továrnu na kondici

„Stejně jako Carlo Capalbo rozběhal Česko, my jsme rozhýbali firmy a jejich zaměstnance,“ říká managing partner Marián Škripecký.

Za projektem stojí polská společnost Benefit Systems, kotovaná na varšavské burze. V Česku se jí daří: nabrala už více než tři tisícovky klientů, včetně Aholdu, ČSOB nebo Národního divadla, jejichž více než 120 tisíc zaměstnanců využívá kartu do partnerských zařízení.

Jejich seznam v papírové podobě připomíná Zlaté stránky: jsou v něm bývalé kluby Holmes Place či BBC Fitness (které se nedávno přejmenovaly na FormFactory a také patří pod křídla polské Benefit Systems), stejně jako další stovky sportovišť. Přitom ještě pár let zpátky nebylo jasné, jestli MultiSport karta v Česku přežije.

V roce 2010 se na Jobs.cz objevil inzerát. Polská společnost, která nyní má na svém domácím trhu vydaných více než 900 tisíc karet, hledala někoho, kdo by se v Česku ujal rozjezdu značky MultiSport. Přihlásila se zdánlivě nesourodá dvojice: Polka usazená v Česku Martyna Monoszon a slovenský podnikatel Marián Škripecký. Ona vozila Saúdské Araby do českých lázní a zkoušela štěstí s vlastními startupy, on měl český byznys v krvi už od studií na VŠE.

Marián Škripecký a Martyna Monoszon. Foto: Marina Rygalina

Oba dostali v české pobočce minoritní podíl okolo 10 procent a pustili se do práce. Načasování jim ovšem vůbec nehrálo do karet. Zuřila ekonomická krize a firmy osekávaly náklady, včetně zaměstnaneckých benefitů.

„Vždycky jsme ale cítili, že co Čech, to sportovec, a věřili jsme v úspěch našeho konceptu. Věděli jsme, že pokud to nezlomíme, budeme muset pobočku zavřít,“ vrací se v čase Martyna Monoszon, která se v začátcích tísnila se Škripeckým a jednou asistentkou v malé dvoupokojové kanceláři v Braníku. Střídali se ve směnách na zákaznické podpoře, faktury vystavovali v Excelu a na Brumlovce rozdávali letáky. Byznys šel ztuha.

Prvním partnerem se stalo multifunkční centrum Hit Fit Flora a prvním klientem firma Viessmann, která si odebrala 31 karet. Ale ani potom to nebylo snadné, první čtyři roky to byl život na hraně. Až v roce 2014 se firma přehoupla do plusu a nabrala rychlost. „Poslední dva roky zažíváme exponenciální růst. Z pár nadšenců jsme se rozrostli do organizace se 100 lidmi na palubě,“ dodává Monoszon.

MultiSport kartu si nemůžete pořídit jako jednotlivec, jde to jen přes vašeho zaměstnavatele. Tam ale na velikosti v podstatě nezáleží – stačí, když má firma alespoň 10 zaměstnanců. Na druhé straně spektra jsou společnosti s tisícovkami lidí.

Mezi největší klienty „multisportky“,  kteří mají více než tisíc karet, patří Ahold, Kaufland, Novartis a také odborový svaz Policie ČR, dále je používají v Alze, České pojišťovně, Monetě… Většinu ovšem tvoří malé až střední firmy, které si odebraly 50 až 200 karet.

Cena za jednu se pohybuje okolo 700 korun na měsíc, konkrétní částka pro koncového uživatele se ovšem odvíjí od počtu odebraných karet ve firmě a její ochotě ji spolufinancovat. Modelový příklad: firma přispěje 300 korun a 350 korun si zaměstnanec zaplatí ze svého. Třetina firem dokonce svým zaměstnancům kartu plně hradí, na druhé straně jsou ale i případy, kdy zaměstnavatel nepřispívá nic.

Oblíbenost MultiSport karty přilákala na trh konkurenci. Objevila se tu například karta Active Pass od francouzské skupiny Sodexo, známé svými stravenkami. Ta nabízí širší záběr aktivit i mimosportovní vyžití – třeba kurzy keramiky nebo návštěvu botanické zahrady.

Síla „multisportky“ nejde přehlédnout a málokteré fitko si dovolí ji nepřijímat. V drtivé většině případů s ní panuje spokojenost, především díky přílivu nových zákazníků, ovšem existují i výjimky (několik málo zařízení se z projektu odhlásilo). A najde se i několik hlasitých kritiků, kteří tento způsob firemního benefitu odmítají. Například známý trenér Jan Kareš, který provozuje několik stejnojmenných fitness center v Praze.

„Jsem zásadně proti a vždycky budu,“ říká Kareš s tím, že masové rozšíření MultiSport karty a její majetkové propojení s FormFactory pokřivilo trh v metropoli. „V Praze teď mají v podstatě monopol. Bez přijímání multisportky v podstatě nemáte šanci mít dost lidí, ale za 80 korun za vstup také nejde fungovat. Přece není možné, aby vstup do fitka stál stejně jako kafe ve Starbucksu.“

Škripecký argumentuje tak, že partnerským zařízením přivádí novou B2B klientelu, tedy lidi, kteří by jinak do jejich fitka nepřišli. „Vytváříme nový trh. Jsou to peníze, které by na něm jinak nebyly,“ dodává.

Dušan Chrenka, majitel Hit Fit Flora, souhlasí s oběma stranami. „Je pravda, že nám multisportka přivedla nové klienty, ale jsme teď v podstatě závislí na ‚benefitních‘ společnostech. Třicet až čtyřicet procent objemu našeho byznysu jde přes ně, což není ideální, protože kdyby se s nimi něco stalo, tak je to průšvih,“ popisuje Chrenka.

Boom MultiSport karty s sebou nese i některé vedlejší efekty. Zhruba 60 procent vstupů s MultiSport kartou tvoří skupinové a fitness lekce (kruháče, pilates či bodypump), které jsou pak v mnoha případech přeplněné. Zkuste si třeba v Karlíně jít zacvičit místo oběda…

Škripecký s Monoszon do budoucna plánují rozšířit záběr „multisportky“ do více oblastí. Už nyní karta umožňuje jízdy zdarma se společností Rekola, nabízí skipasy v zimních střediscích (Špindlerův Mlýn, Klínovec a Monínec) či cvičení dětí v Monkeys Gymu.

Plány do budoucna jsou jedna věc, ale co když opět udeří krize, která se zdá být za rohem? Neosekají opět firmy své zaměstnanecké benefity? Nedostane se úspěšný projekt opět do bodu nula?

Škripecký je optimista. Myslí si, že ochlazení ekonomiky zpomalí růst firmy, ale jinak by ji nemělo příliš zasáhnout. „Lidé se o své zdraví a fyzičku budou chtít starat i nadále a naše karta pro ně má velkou hodnotu,“ věří.

Reklama