Když Jeff Bezos v roce 1994 založil Amazon, bylo to pouhé online tržiště s knihami. Dnes je z Amazonu tahoun celého maloobchodního trhu, který diktuje podmínky a mění to, jak se nakupuje nejen na internetu.

Svého zakladatele také dovedl k nesmírnému bohatství. Bezosovo jmění se podle aktuálního real-time žebříčku Forbesu pohybuje nad 80 miliardami dolarů, a před pár týdny dokonce na chvíli sesadil z trůnu nejbohatšího muže planety Billa Gatese.

Čtěte také: Jeff Bezos sesadil Billa Gatese z trůnu. Stal se nejbohatším mužem planety

V roce 1999 ale Amazon teprve nabíral na síle a Američany čekal boom v online nakupování. Právě tehdy dal Bezos rozhovor americkému magazínu Wired.

Během něj se podělil o několik svých očekávání, jak bude svět vypadat v roce 2020. Dobře, máme k tomu ještě tři roky, ale od devadesátých let už uběhla pořádná doba.

Takže tady máte dvě predikce, které Bezos předpověděl správně. A jednu, ve které se mýlil. Zatím.


1. Namísto docházení do kamenných prodejen si lidé budou online objednávat většinu zboží včetně potravin, papírových výrobků nebo čisticích prostředků.

Bezos vcelku přesně vystihl, do jakého „monstra“ může Amazon vyrůst. Firma s dnešní tržní kapitalizací přesahující 460 miliard dolarů prodává diametrálně více zboží než jen knihy. A Amazon v tom není rozhodně sám, však e-shop už mají i ty nejmenší obchody.

Zakladatel Amazonu Jeff Bezos.

2. Přívětivost obchodů dosáhne svého vrcholu. Nejenže budou otevřeny 24 hodin denně sedm dní v týdnu, ale sousedství budou objíždět dodávky s nejvíce potřebným zbožím, jako je toaletní papír, a budou připravené k téměř okamžitému předání objednaných produktů.

V Americe už je běžné, že lékárenské řetězce jako Walgreens nebo CVS mají v některých lokacích otevřeno 24 hodin denně. To pro případ, že vás ve dvě v noci přepadne bolest v krku. Tento trend se dostává pomalu i do Evropy a ani v Česku nejsou výjimkou nonstop otevřené prodejny.

A pokud jde o dodávky brázdící ulice vaší čtvrti, pak je to zrovna Amazon, který nedávno v Americe spustil program „Instant Pickup“ (v překladu okamžitý odběr), ve kterém si zákazníci skrz aplikaci mohou objednat vybrané zboží. Služba se zatím testuje zejména v blízkosti školních kampusů.

Čtěte také: FedEx, Amazon nebo Gillette aneb Skryté významy v logách značek

3. Obchody jako Nordstrom (obdoba našich nákupních galerií) budou profitovat z toho, že nabídnou něco více než jen oblečení. Okázalé nápady a personalizované služby přemění nakupování z občasné zábavy na událost, na kterou se budete těšit. „To je přesně ten zážitek, kvůli kterému jdete do kina namísto půjčení si filmu,“ řekl tehdy pro Wired.

Tam zatím nejsme, ale je pravda, že s tím, jak maloobchod stojí po celém světě před velkými výzvami a nezažívá zrovna nejlehčí časy, se obchodníci snaží zaujmout zákazníky a shodují se, že klíčem k úspěchu je nabídnout co nejintenzivnější zážitek z nakupování. Jen málo z nich ale ví, jak na to.

Maloobchodníci během let vyzkoušeli vše od interaktivních map po virtuální realitu, tržby v kamenných obchodech ale trendově klesají. A jak si všiml Business Insider, ani kinům se už tolik nedaří. Je zkrátka potřeba přijít s něčím novým.