skip to main content
USA

Jen černá profilovka nestačí. Kongresmanka připomíná, že firmy musí rasismus řešit aktivně

2 minuty čtení

Alexandria Ocasio-Cortez patří mezi politiky, kteří nechodí kolem horké kaše. V reakci na vlnu internetové solidarity s americkými protesty proti policejnímu rasismu a násilí, na kterou naskočily i velké světové značky a korporace, poukázala na pokrytectví řady z nich.

Jako příklad jí však neposloužila firma, ale sportovní klub: tým amerického fotbalu Washington Redskins. I ten se skrze svůj twitterový účet přihlásil k tzv. #BlackOutTuesday, kdy se hojně černily profilové obrázky za účelem symbolicky vyjádřit podporu demonstrujícím v USA. Reakce kongresmanky, které se v Americe přezdívá jejími iniciálami AOC?

„Jestli opravdu chcete podpořit rasovou spravedlnost,“ odepsala Washingtonským na svém Twitteru, „změňte si jméno.“

Washington Redskins jsou totiž v překladu „Washingtonští rudokožci“ nebo prostě „Rudoši“ – ovšem s tím zásadním kontextem, že jde o hanlivé označení pro původní indiánské obyvatelstvo Spojených států. Odsud z České republiky nemáme šanci pochopit jeho plný rozměr, ale zkusme si představit, že by se nějaký profesionální tuzemský tým jmenoval třeba „Žiďáci Ostrava“ nebo „FK Rákosníci“.

Kongresmančina kritika Washington Redskins přitom není nějakou ojedinělou stížností: už od roku 1972 usilují předáci domorodých Američanů, aby si ve Washingtonu uvědomili, že časy generála Custera jsou dávno pryč. Debaty se zástupci týmu však v průběhu let nikam nevedly a přesunuly se postupně do soudních síní.

Reklama

Byznysmen a miliardář Daniel Snyder, který vlastní ve Washington Redskins většinový podíl, jakoukoli změnu tvrdě odmítá. O to pokrytečtější je pak ale dát si na svůj profil černý obrázek a tvářit se, že týmu na spravedlnosti vůči menšinám opravdu záleží.

Jde přitom jen o špičku pokryteckého ledovce. Jakkoli můžeme tleskat značkám a korporacím, které se k protestům připojily, často tak tleskáme sponzorům politiků patřících mezi strůjce rasové nerovnosti.

Americká lidskoprávní organizace NAACP známkuje tamní politiky podle jejich přístupu k otázkám sociální spravedlnosti, a jak shrnul nezávislý novinář Judd Legum, peníze od byznysových gigantů typu Amazonu nebo Googlu jdou běžně na účty politiků s nejnižší známkou – v případě Amazonu to za poslední dva roky obnášelo 389 500 dolarů, Google daroval 351 tisíc.

Nikdo samozřejmě firmám nebrání, aby se svými penězmi nakládaly, jak uznají za vhodné. Když je však posílají politikům stojícím v cestě spravedlivé společnosti, černými profilovkami nevyjadřují solidaritu, ale pokrytectví.

Reklama
Reklama
Reklama