skip to main content
Jak být šťastnější

Než si dáte novoroční předsevzetí, přečtěte si tohle

2 minuty čtení

S rokem 2018 mizejícím za obzorem uslyšíte stále více lidí říkat „nový rok, nové já“. Říkají tím, že chtějí provést nějaké zásadní změny.

Mohou tím myslet, že budou zdravěji jíst, méně utrácet, trávit víc času s rodinou nebo třeba víc cestovat.

Ale znáte to, novoroční předsevzetí většinou za pár dní vezmou za své. Jak to? Stanovování cílů není nic špatného, ale většinou to neděláme dobře. Skutečně efektivní je totiž jen ten proces, který bere v úvahu náš předchozí dosažený pokrok a vůbec to, kdo doposud jsme.

Pokud tedy chcete v novém roce něco změnit, uvědomte si, že se nestanete novou osobou přes noc. Svou minulost si berete do nového roku. Jen jste tentokrát moudřejší a chcete oživit své lepší já.

Aby tolik zmiňovaná fráze lépe odrážela skutečnost, měla by znít spíš: „Nový rok – stejné, ale lepší já.“ Jak se k němu dostat?

Stavte na tom, co už jste začali

Abyste dosáhli svých cílů, vytvořte si návyky, které vás přivedou ke správným činnostem. Tím, že navážete na svou předchozí práci a dosavadní návyky, dosáhnete efektivněji stanoveného výsledku.

Co dosud fungovalo dobře? Co je třeba změnit? Ohlédněte se, abyste zjistili, co můžete zlepšit.

Behaviorální psychologové mluví o třech klíčových aspektech vedoucích k vytvoření nových návyků:

1. MUSÍTE si zvolit něco menšího. „Víc cvičit“ není malý cíl. „Jíst zdravěji“ také ne. A to je zásadní důvod, proč novoroční předsevzetí nefungují. Namísto toho si řekněte: „Budu chodit o třetinu častěji.“ Nebo: „Každý den vyjdu schody do práce namísto jízdy výtahem.“

2. MUSÍTE připojit novou činnost k předchozímu návyku. Uvědomte si, kterou činnost už máte dobře zavedenou. Pokud chodíte třikrát týdně na svižnou procházku, přidejte k tomu dalších 10 minut. Stávající zvyk „jdi na procházku“ usnadní zavedení nového „projdi se na 10 minut“.

3. MUSÍTE udělat novou činnost tak SNADNOU, abyste ji byli schopni provést hned. Abyste vytvořili podmíněný podnět, potřebujete ho procvičit alespoň třikrát až sedmkrát.

Pravidelně kontrolujte

Nečekejte na leden nebo prosinec, abyste si stanovili nebo nastavili cíle. S plánem a konkrétními činnostmi budete dostávat zpětnou vazbu na každém kroku.

Zvykněte si pravidelně kontrolovat své cíle. To vám pomůže zůstat na správné cestě.

Zaměřte se na pokrok

Pravdou je, že vznešené cíle, které si obvykle stanovujeme na začátku roku, mohou pro své naplnění vyžadovat i víc než 365 dní. To neznamená, že bychom na nich neměli pracovat.

Pokud jde o dosažení vašich cílů, přemýšlejte o svém pokroku. Nebojte se, pokud vše trvá déle, než jste si mysleli. Naučili jste se nové věci? Přiblížili jste se k vysněnému obrazu? Není to hra s nulovým součtem. Každý krok se počítá, a pokud se naučíte vyhodnocovat podniknuté kroky a reagovat na zpětnou vazbu, váš pokrok bude rychlejší.