Na vyřizování prvních objednávek jim stačil malý červený vozík a školní sešit, do kterého si poptávané zboží zapisovali a pak ho expedovali zákazníkům ze stometrového skladu na pražské Palmovce.

Ten už neexistuje – musel ustoupit výstavbě kancelářských budov, ale firma 4Camping nikam neustoupila, naopak červený vozík vyměnila za moderní logistickou techniku. Na obrat 400 milionů korun, který letos, devět let po založení, její majitelé očekávají, by totiž rozhodně nestačil.

Možná byste čekali, že společnost, patřící k největším prodejcům outdoorového vybavení v Česku i díky každoroční prodejní Výstavě stanů, založili nadšení trempové, kteří nemohli sehnat tu správnou výbavu. Pod stan a do přírody sice rádi zajedou, ale majitelé Jaroslav Skalka a Petr Burian žádní skalní kempaři nejsou.

K současnému podnikání je přivedl marketing. Od roku 2007 se věnovali prodeji online reklamy a provozovali 15 volnočasových portálů s tipy na ubytování, restaurace a golf. Obrat nebyl nijak závratný, a tak na přelomu let 2011 a 2012 začali řešit, kam se vydat dál. Rozhodnutí padlo na prodej turistického a kempinkového vybavení.

„Měli jsme k tomu blízko, dovolenou na našich portálech tehdy hledaly dva miliony Čechů ročně,“ mluví Jaroslav Skalka o době, kdy byli ještě tři společníci – jeden však firmu záhy opustil. Zbylí dva vstoupili do společnosti Výstava stanů a stali se spolupořadateli stejnojmenného prodejního projektu, který zahájil svou historii před 23 lety jako akce pro vysokoškoláky v aule Stavební fakulty ČVUT v Praze.

Vydání Forbesu Zázrak

„Tehdejší provozovatel se dostal do finančních problémů a hrozilo, že tradiční akce skončí. Pomohli jsme ji stabilizovat a od roku 2013 ji zcela převzali,“ vzpomíná Jaroslav Skalka. „Z přehlídky stanů doplněné o outletový prodej se koncept posunul k největší nabídce turistického, kempinkového a outdoorového vybavení na českém trhu. Počet vystavovaných a prodávaných značek vzrostl z přibližně 55 na současných více než 250, nabídka se rozšiřovala o další kategorie a v současné době jde o největší akci svého druhu v Evropě,“ shrnuje dosavadní vývoj.

Internetový obchod 4Camping pak vznikl sice plánovaně, ale zároveň tak trochu jako vedlejší produkt: provozovatelé potřebovali dát práci lidem podílejícím se na přípravách Výstavy stanů, která trvá v pražských Letňanech tři měsíce. Online prodej začal růst a oba společníci přiznávají, že i když na začátku neměli velké ambice, brzy si uvědomili jeho potenciál.

Ještě v roce 2012 se tržby pohybovaly okolo 25 milionů korun a skoro všechny přinesla Výstava stanů. „Tehdy na e-shop přišly tak jedna dvě objednávky denně,“ přiznává Skalka. Dnes, u dlouhého dřevěného stolu v sedmém patře administrativní budovy ve Vysočanech, padá číslo 1400 objednávek denně.

„Pro zajímavost jsem se díval, před pěti lety na den přesně si u nás zboží objednalo 105 zákazníků. Dnes více než desetinásobek,“ usmívá se a dodává, že dnes se na tržbách firmy podílí výstava a e-shop zhruba 20 ku 80 procentům. Co za jejich rychlým růstem stojí? Podle obou společníků je to především široká nabídka a zastoupení značek, které konkurence společně nenabízí.

Hlídají si, aby jim konkurence neutekla v rychlosti dodání a vyřizování reklamací.

„Potkáváme se u dodavatelů se zástupci gigantů, jako je třeba Alza, a vidíme jejich strategii, kdy vyberou několik bestsellerů, kterých vezmou i stovky kusů. My nakupujeme mnohem víc typů zboží, aby měl zákazník z čeho vybírat,“ vysvětluje Skalka. Zároveň si ale hlídají, aby jim konkurence neutekla v pravidlech, která už před několika lety nastavila – tedy velmi rychlém dodání, zákaznické podpoře nebo vyřizování reklamací. I proto mají všechno zboží skladem.

„Hodně jsme od začátku investovali do marketingu, možná i proto, že jsme z něj vzešli,“ říká Skalka a uvádí údaj sedm procent z obratu. Větší prodeje podpořil i vstup na zahraniční trhy, na Slovensko, do Maďarska a Rumunska. Ty se dnes podílejí zhruba 35 procenty objemu na celkových tržbách e-shopu. Firma se chystá nově vstoupit na Ukrajinu, rozhlíží se i v Německu a Rakousku.

V Maďarsku a Rumunsku fungují rok a hlavně v Rumunsku byly podle Skalky prodeje nejdřív neslané nemastné, ale najednou skokově vzrostly. Poptávka po zboží se přitom v různých zemích liší. Například na Slovensku si potrpí na značky a neváhají za ně utrácet.

Zabrala i jejich vlastní značka Zulu Outdoor. Čtyři roky o ní ale před dodavateli příliš nemluvili. „Nechtěli jsme se s ní veřejně chlubit, jenže se stalo to, co jsme očekávali, je naší druhou nejprodávanější značkou, tak jsme šli s pravdou ven,“ přiznává Jaroslav Skalka a dodává, že zboží navrhují v Česku a vyrábějí v Asii. Sortiment postupně rozšiřují, nejdřív to byly stany, spacáky a karimatky, postupně se přidal kempinkový nábytek, trekové hole, batohy, nádobí na vaření nebo ručníky a ponožky.

Firma si ale zakládá i na tom, že místo původních 55 převážně českých značek nabízí dnes výrobky desetinásobku dodavatelů včetně známých jmen, jako je Deuter, Osprey nebo Mammut. „Nejdřív bylo docela pracné přesvědčit některé značky, aby se Výstavy stanů zúčastnily, považovaly ji za outletový projekt. Dnes už pro další nemáme prostor, pokud tu chceme nabízet novou značku, musíme jinou vyřadit,“ říká Jaroslav Skalka o akci, kterou loni navštívilo na 10 tisících metrech čtverečních 108 tisíc návštěvníků a letos se čeká podobná účast.

Ke koupi jsou i kousky pro fajnšmekry, třeba luxusní bavlněný nafukovací stan za 40 tisíc korun nebo nejlehčí stan ideální pro horolezce, který jejich výbavu zatíží pouhými 600 gramy. Zboží se dá koupit nejen online a na výstavě, ale i ve vlastních obchodech, kterým však Skalka s Burianem nechtějí říkat přímo prodejny.

„Jsou to výdejny s doplňkovým prodejem s velikostí od 40 do 100 metrů čtverečních. V současné době jich provozujeme deset plus dvě dřevěné v kempech. Máme vyzkoušené, že ve městě, kam s kamennou výdejnou vstoupíme, výrazně stoupne počet objednávek na e-shopu,“ doplňuje Skalka.

Během nouzového stavu se začalo prodávat zboží, které obvykle není na špici zájmu.

Koronavirová pandemie firmu příliš nevykolejila. Prvních 14 dní to vypadalo bídně a nikdo nevěděl, co bude dál. Pak se začalo prodávat zboží, které obvykle není po zbytek roku na špici: místo stanů a spacáků šlo na dračku jídlo, filtry na vodu, oblečení nebo batohy. „Propad trval 14 dnů, duben se začal vracet do normálu a byl v součtu silnější než ten loňský. Prodeje v květnu dokonce vzrostly ve srovnání s loňským květnem o 80 procent,“ rekapituluje Skalka.

„Výhodou bylo, že jsme po prvotním šoku firmu nezastavili, zásobování pokračovalo, věřili jsme, že krize pomine a letní sezona bude. Kdybychom se přestali zásobovat, neměli bychom teď co prodávat. Nahrávalo nám i to, že prodejny velkých konkurentů zůstaly zavřené a lidé se přesouvali k nám,“ vypráví Jaroslav Skalka. Práci pro 61 zaměstnanců tak zachovali a teď k nim přibylo na 250 sezonních brigádníků zajišťujících Výstavu stanů.

Na otázku, zda je nechtěl koupit nějaký konkurent nebo neměl zájem investor, Jaroslav i Petr shodně kroutí hlavou. Jsou prý nenápadní a nevysílají žádné signály, že by o to stáli. „Děláme si v klidu a po svém svoji práci a v našem segmentu trhu rosteme. Jsme opatrní, věci hodně zvažujeme.“

Investorovi se nebrání, ale ani jej aktuálně neřeší. „Láká nás dostat se obratově na miliardu, což by se nám mohlo podařit i vlastními silami. A jestli to bude za tři, nebo čtyři roky, to pro nás není úplně podstatné,“ rozvádí jejich představy Skalka.