Už od minulého týdne osobně objíždí v terénním mercedesu stavbu festivalového parku v Panenském Týnci severozápadně od Prahy a dohlíží na poslední přípravy. Deštivé počasí mu optimismus zatím nekazí.

„Nebojte, máme to domluvené bez deště,“ pošklebuje se. Už ve čtvrtek zde totiž začne Aerodrome festival, který slovenský miliardář Igor Rattaj loni převzal ještě coby pražskou jednodenní akci, aby z ní letos vytvořil jeden z největších festivalů v Česku s rozpočtem kolem 100 milionů korun.

V tomto ohledu mu můžou konkurovat jedině multižánrové Colours of Ostrava, které letos hlásí rozpočet přes 120 milionů. Dohled nad montáží obřích pódií a budováním festivalového městečka není jedinou věcí, co ho aktuálně vytěžuje. Kromě toho vymýšlí, jak svůj festivalový byznys zvětšit i mimo Česko.

Čtěte také: Rock’n’Rattaj! Slovenský finančník se chystá rozhýbat české festivaly

Aktuálně se rozhlíží ve Skandinávii, kde už koupil produkční společnost zajišťující aparaturu Live Production Group Scandinavia a nově by rád přidal i tamní festival.

„Ve Švédsku jsem vstoupil do firmy s technikou, a tak je logické, že se své tamní aktivity snažíme rozvinout i do oblasti samotných festivalů. Navíc Švédsko je hudební země s řadou mezinárodně úspěšných kapel i hudebních akcí,“ vysvětluje Rattaj, ale na detaily je zatím opatrný.

„Jsme v jednom případě už prakticky domluvení, ale zatím bych o tom nerad mluvil. Může se stát ledacos,“ naznačuje.

Rattaj je největším akcionářem skupiny Tatry Mountain Resorts, která se v Česku angažuje ve Špindlerově Mlýně a na libereckém Ještědu. (foto: Profimedia)

Podle informací Forbesu se rýsuje spojení se známým švédským tanečním festivalem Big Slap, který v Malmö pořádá už šestým rokem skupina Öresundsgruppen. Srpnový festival hostí obvykle přes 15 tisíc lidí a letos láká na známé dýdžeje, jako je Tiësto, Afrojack nebo Don Diablo.

Pokud všechno dobře dopadne, Rattaj by se s tamním festivalem měl spojit od příštího ročníku. Nicméně jednání s Rattajem nechtěli komentovat ani zástupci švédské společnosti.

Když slovenský činorodý investor historicky spojený se skupinou J&T před časem ohlásil svůj vstup do festivalového světa, kde zatím operují hlavně podnikaví hudební nadšenci, uvedl, že chce pospojovat všechny články obchodního řetězce, které festivalový byznys tvoří. Jedině pak to může být ekonomicky zajímavé i pro velké investory. To znamená, že kromě samotného festivalu buduje skupinu firem zajišťujících technické zázemí pro podobné akce.

Švédský festival Big Slap patří mezi největší house festivaly ve Skandinávii. (Foto: FB Big Slap)

Chystá také akvizici firmy, která mu na klíč vyvine elektronický systém na prodej vstupenek. Právě to má být pro celý obchodní model klíčové.

„Musíte být tak velcí, třeba právě z hlediska distribuce vstupenek, že už vás ani ty velké hudební skupiny a jejich agentury nemohou obejít. To je cíl. A pak to začne být skutečně zajímavé,“ říká Rattaj, který kromě festivalů dlouhodobě podniká v horském byznysu. Je největším akcionářem tatranské skupiny TMR. Stejně jako hory i pořádání hudebních akcí vnímá jako dlouhodobý investiční projekt.

Letos do line-upu Aerodromu napumpoval bezmála 100 milionů korun, díky čemuž nalákal takové hvězdy, jako jsou američtí experimentátoři Nine Inch Nails, rapeři Macklemore a Wiz Khalifa, numetalová klasika Limp Bizkit či zpěvačka Lana Del Rey.