skip to main content
USA

Kampaň za půl miliardy dolarů. Koupí si Bloomberg americké prezidentství?

2 minuty čtení

Čtyři sta šedesát tři milionů dolarů za tři měsíce. Právě tolik utratil podle čísel Federální volební komise miliardář Michael Bloomberg za svou prezidentskou kampaň.

Bývalý newyorský starosta si kampaň financuje z vlastní kapsy a ta je, jak vidno, patřičně napěchovaná. Jen v lednu napumpoval do kampaně 263,7 milionu a na konci měsíce disponoval jeho volební tým 55 miliony dolarů cash – to znamená větším obnosem, než někteří z dalších demokratických kandidátů získali za celý loňský rok.

Dalším miliardářem kandidujícím v demokratických primárkách je Tom Steyer, který do své kampaně vložil přes 200 milionů dolarů, ale účty zatím nezveřejnil.

„Bloomberg se s tím opravdu nemaže,“ konstatuje Matěj Schneider, redaktor online deníku A2larm a autor podcastu Redneck, zaměřeného na současnou americkou politiku. „Tolik neutratil Donald Trump za celé minulé volby. Bloomberg sype peníze z rukávu úplně na všechno možné.“

Nejvíce utrácí za televizní reklamy, které jsou teď podle Schneidera v USA naprosto všudypřítomné. Zhruba 80 milionů šlo z Bloombergovy kampaně na reklamy na Facebooku a Googlu a nešetří ani na zaměstnancích kampaně.

Reklama

„Nabízí přibližně dvojnásobné mzdy, než je zvykem, garantuje prý práci až do listopadu a každý nový zaměstnanec ihned nafasuje nejnovější iPhone a macbook,“ popisuje Schneider. „Politických operativců přitom najal tolik, že si ostatní demokraté nejen z řad prezidentských kandidátů stěžují, že na ně nikdo nezbývá.“

Výše uvedená „štědrost“ však nezabránila tomu, aby aktuálně 8. nejbohatší člověk světa podle žebříčku Forbesu pohořel v zatím poslední televizní debatě demokratických uchazečů o prezidentský úřad. Bloomberg nepůsobil příliš přesvědčivě a nedokázal čelit pohotovým útokům především od senátorky Elizabeth Warren.

Michael Bloomberg a Elizabeth Warren v televizní debatě | Foto AP

„Pokud jen vyměníme jednoho arogantního miliardáře za jiného, obrovsky riskujeme,“ zněl jeden ze senátorčiných úvodních špílců.

„Jestli se dá demokratická volba, nadneseně řečeno, koupit, to se začneme dozvídat až po 3. březnu,“ dodává Matěj Schneider. Právě toho dne se budou konat první demokratické primárky, kterých se Bloomberg zúčastní.

Reklama
Reklama
Reklama