skip to main content
Byznys

Kancelářskou práci vyměnili za dřevo. U Kladna z něj vyrábějí nádobí i pro hollywoodské hvězdy

3 minuty čtení

Od pohledu byste to na ně nehádali, ale Tomáš Rýdl a Veronika Mouchová za sebou mají několik let v prostředí pražského byznysu. Když je ale práce přestala naplňovat, rozhodli se kancelářský a podnikatelský život  vyměnit za dům na vesnici se dvěma psy a koněm. A pustili se do výroby dřevěného nádobí.

Jejich ručně vyřezávané a vypalované misky se za tři roky od doby, kdy s výrobou naplno začali, staly pod značkou WOWO Design hitem. Proto se dnes dvojice, která až na občasnou pomoc kamaráda spoléhá ve všem sama na sebe, skoro nezastaví.

V začátcích společného podnikání ale ještě bydleli v dvoupokojovém bytě v Praze, a když chtěli vyrábět, museli jet za mimopražským kamarádem, u kterého měli malou brusku. Pustili se do šperků a začátky to byly vyloženě skromné.

„Prodali jsme přes Fler.cz třeba jeden prstýnek měsíčně,“ vzpomíná Tomáš. Když je po čase Praha definitivně omrzela, dal v práci výpověď a vzal si hypotéku na dům a dílnu. Pak už šlo všechno ráz na ráz a do několika měsíců začali s výrobou naplno.

Šperky už dnes prakticky nedělají. V nabídce je nahradili kuchyňskými prkýnky, lžícemi a miskami. Právě misky, které v malé dílně na zahradě plné dřevěného prachu na soustruhu vyřezává Tomáš, tvoří hlavní část jejich odbytu.

Kus dřeva, nejčastěji dubového, tam roztočí na dva tisíce otáček a začne z něj dlátem tvarovat požadovaný tvar. I když už mu zpod rukou vyšly tisíce misek, pořád to pro něj není samozřejmost a musí se soustředit. Navíc stačí do dřeva zarýt pod špatným úhlem a rozlomí se nebo mu dláto vyrazí z ruky. „Taky každé dřevo je jiné, má jiný věk a i se jinak chová,“ vysvětluje dlouhovlasý vousáč.

Veronika pak do hotových misek ručně vypaluje motivy, některé inspirované internetem, některé autorské. Velký zájem je o motivy na přání – s Tomášem odhadují, že tvoří až třetinu všech misek, které prodají.

Právě individuální zakázky jim pomohly dostat se do povědomí zákazníků. Někteří si misky objednávají i po desítkách kusů, třeba jako dárkový předmět pro firmy nebo na akce. To byl případ i blogerky Veroniky Šubrtové, známější pod jménem Weef, která si od dvojice objednala misky pro svoje svatební hosty a jejích 46 tisíc sledujících na Instagramu jim pak zajistilo slušnou reklamu.   

„První rok to narostlo úplně raketově, od té doby pořád rosteme, každý měsíc prodáme o něco víc než ten předchozí,“ rekapituluje zájem Veronika a vede nás do místnosti plné vyřezaných misek v různé fázi výroby.

Většinu z nich prodají na e-shopu, ale pravidelně také jezdí na různé trhy, kde o sobě dávají vědět. „Jednou k nám na stánek na Dyzajnmarketu přišla taková drobounká blondýnka s překladatelkou a začala si vybírat misky. Říkali jsme si, že vypadá trochu jako Helen Hunt, ale mávli jsme nad tím rukou,“ vzpomíná Veronika.

„Nabrala si jich za pár tisíc, a jak jich bylo hodně a už to bylo na konci dne, neměli jsme ani tašku, do které bychom jí misky dali, takže si je musela naskládat do batohu. Večer doma na gauči najednou koukáme, že Helen Hunt sdílela Dyzajnmarket a že si odtamtud odnesla naše dřevěné misky!“

Kromě hollywoodské herečky se misky podívají do zahraničí většinou díky krajanům, kteří v cizině žijí. Žádné přímé kanály ale Veronika s Tomášem nechystají a jsou rádi, že stíhají poptávku v Česku. Například vánoční zásoby musejí chystat alespoň od léta a letos možná začnou ještě dřív.

Do velkého rozmachu se jim moc nechce.  „My sami na to nemáme kapacitu,“ konstatuje Veronika. „Mohli bychom přijmout víc lidí, to s sebou ale nese povinnosti, které by nás zase připravily o svobodu, kvůli které jsme to všechno začali dělat,“ říká a Tomáš přikyvuje.

„Chtěli jsme pracovat podle sebe a mít možnost se třeba sebrat a celý den strávit v lese. Tak by byla hloupost se zabednit podnikáním a strávit celý den v dílně.“