Aktuální vydání magazínu Forbes

Katovna: Fryc, Tomek, Štefunko a Barta vlastními slovy o Tesle

Pošli to dál

Elon Musk chce největší elektromobilku světa stáhnout z burzy, což vyvolalo mezi investory velký rozruch. Shortaři, tedy ti, kdo na burze sázejí na pokles akcií Tesly, se zlobí. Úřad dohlížející na americké finanční trhy také není dvakrát nadšený z Muskových tweetů. Představa Tesly jako společnosti v soukromých rukou si ale našla i fanoušky.

I v Česku se jich několik najde, ať už řidičů, nebo akcionářů. Stejně je tu ale mezi finančníky a investory dost těch, kteří byznysovému příběhu elektromobilky z Kalifornie nevěří a obří valuaci kritizují.

Tady je pohled sedmi mužů, kteří jsou zvyklí se ve světě investic a technologií pohybovat.

Pět čísel na začátek:

  • Tržní kapitalizace Tesly: 60 miliard dolarů
  • Tržby ve 2. čtvrtletí: 4 miliardy dolarů
  • Ztráta firmy ve 2. čtvrtletí: 718 milionů dolarů
  • Cena akcie: 356 dolarů
  • Odkupová cena akcie prezentovaná Muskem: 420 dolarů

„Podívejte se na Amazon. Masy chytráků vřeštěly…“

Ondřej Fryc, investor, zakladatel Mall.cz

Všechny akcie nelze hodnotit pouze optikou zisku. To je takový „private equity“  pohled, který je ovšem aplikovatelný jen na zavedené a predikovatelné byznysy. Je to pohled zpět, podobně to dělají třeba banky při schvalování úvěrů.

Jsou však i situace a podniky, na které se pohledem zpět dívat nemůžete, ale musíte nasadit „venture kapitalistický“  pohled dopředu. Produkty takových společností jsou vizionářské a trh teprve tvoří. Často při tom generují obří ztráty a investor jim musí věřit. Není to vlastně investování – je to sázení. A rozhodně to není pro každého. Dá se na tom všechno ztratit, nebo pohádkově zbohatnout. Investice do akcií Amazonu, který také velmi dlouho masivně prodělával, jsou toho důkazem. Masy chytráků vřeštěly o neudržitelnosti, hyperkonkurenci a předraženosti. A teď je Amazon na dohled bilionu (!) dolarů hodnoty. A pak jsou tu i příklady přesně opačné, kdy vizionářská firma zkrachuje a investoři přijdou o všechno.

Tak to je a je to tak v pořádku. Ať si každý investuje podle svého rizikového profilu. Ale shortování akcií nemám rád. Je to sázení proti někomu. Základní myšlenka sázet na růst nebo pokles je v pořádku, v reálném světě se ale přistihnete, že si přejete, aby na tu společnost něco prasklo, aby se jí něco nepovedlo. Aby zkrachovala – a vy jste na tom vydělali. Je to legitimní, ale přinese vám to podle mě špatnou karmu.

„Elon Musk není nejvhodnějším CEO pro startup Elona Muska.“

Martin Štefunko, investor, bývalý člen představenstva PPF

Tesla, to je typický příklad, proč nespekulovat na pokles ceny klasickou metodou shortování. A fundamentálně v jejím příběhu vidím dva hlavní momenty.

Prvním je dramatický rozdíl mezi exekučně úspěšnou strategií společnosti Apple a Tesly. Na ní se ukazuje, že produkt, který vymyslím, nutně nemusím celý vyrábět. Apple rozhodně celý svůj iPhone sám nevyrábí. Tesla víceméně ano, kvůli čemuž má obrovské výrobní náklady a zároveň nestíhá uspokojovat poptávku. Určitě by bylo v této fázi snazší některé věci outsourcovat.

Druhý moment – Elon Musk je rozhodně vizionář a archetyp venture kapitalisty.  Anekdotická empirie ale naznačuje, že Elon Musk rozhodně není nejvhodnějším CEO pro vizionářské startupy zakladatele Elona Muska. On svou úlohu CEO očividně nezvládá ideálně, už v PayPalu byl proti své vůli nahrazen Peterem Thielem.

A kdybych si měl vybral mezi investicí do Tesla Motors a SpaceX, zvolím to druhé. Byla by velká škoda pro svět, kdyby byl příběh SpaceX narušen negativním vývojem v Tesle.

„Elon Musk je nejgeniálnější stock promoter, jaký kdy žil.“

Jan Barta, investor, zakladatel iCollege (vlevo)

„Býčí“ uvažování, že Tesla je budoucím Applem automobilového průmyslu s applovskými maržemi, musí dnes už všem normálním investorům připadat nesmyslné. Zvlášť když se podívají například na produkční peklo okolo Modelu 3. Nesrovnatelně více přidané hodnoty se totiž realizuje v automobilovém průmyslu v produkci/servisu, a ne v designu/produktu jako v případě telefonů.

Tesla je samozřejmě navíc úplně mimo jakékoli valuační benchmarky, i v případě, že její segment izolujeme čistě na prémiové hráče, jako jsou BMW nebo Daimler – lze tedy říct, že valuace Tesly je dost přemrštěná.

I přes to všechno to ale nutně neznamená, že je správné sázet proti akciím Tesly. I proto jsem vždy byl zdrženlivý v jejím shortování (a samozřejmě to přináší špatnou obchodní karmu). Důvod? Elon Musk je nejgeniálnější stock promoter, jaký kdy žil. A jeho renomé znamená, že se může domluvit tu s bláznem (Masajoši Son), tu s autokratem (Mohamed bin Salmán), tu s nějakým čínským impériem typu Tencentu a Teslu zachránit nebo ji stáhnout z burzy.

„Největší bublina na trhu.“

Jozef Janov, šéf Hartenberg Capital (patří do impéria Andreje Babiše)

Elon Musk je určitě zajímavý člověk, který působí jako narušitel ve více oblastech. Hodně toho dokázal. Tesly jsou fajn auta, ale kromě zrychlení jsou to „jen auta“. Postupně jim naskakuje větší a silnější konkurence.

Nezapomínejme, že Tesla je luxusní auto a nikdy to nebude iPhone, který si můžou koupit masy lidí. Do toho problémy se servisem, slabá infrastruktura. Nevěřím, že z toho budou miliony prodaných aut ročně.

Cena akcií Tesly je však současně úplně mimo realitu, největší bublina na trhu. Firma, která je ztrátová, má negativní cash flow, dluží 10 miliard dolarů a má mít kapitalizaci 60 miliard dolarů?! Tedy stejně jako BMW, které má desetkrát větší tržby a vydělává devět miliard dolarů čistého každý rok?

Při současných průměrných maržích v odvětví luxusních aut by tržby Tesly musely narůst desetinásobně, aby ospravedlnily její současnou hodnotu. Proto si myslím, že akcionáři slušně zapláčou. Samozřejmě, může se stát zázrak a někdo z firem, které mají desítky miliard dolarů v hotovosti, jako je Google nebo Apple, ji může koupit – asi při třetinové valuaci, aby to zase jejich akcionářům dávalo smysl.

Líbí se mi názor, že Musk je největší vypravěč současnosti. Lidé investují do Elona Muska, ne do Tesly. A to je pro rozumného investora příliš velké riziko.

„Investor by měl dostat zpět víc. V budoucnosti…“

Jakub Čanda, investiční manažer CVC

Pro každého je relativně lehké odhadnout, že Tesla měla, má a bude mít pozitivní vliv na vývoj automobilového průmyslu, že ostatní automobilky kvůli ní masivně investují do nových technologií, že ceny těchto nových komponentů (třeba baterií) díky tomu klesají a že zákazníci budou z tohoto vývoje v budoucnosti nejvíce profitovat. Tak tomu bylo i v jiných odvětvích v historii, například v letecké dopravě.

Co je pro mne osobně ale těžké odhadnout, je to, jestli v budoucnu budou z tohoto vývoje profitovat také akcionáři Tesly. Alespoň pro mě z dlouhodobého pohledu spočívá investování v alokování kapitálu dnes s tím, že investor dostane více zpět v budoucnosti.

U firmy jako Tesla, která už dnes má celkovou hodnotu včetně dluhu cca 73 miliard dolarů a negativní roční cash flow cca 3,8 miliardy dolarů, a veškerá hodnota je tím pádem v relativně daleké budoucnosti, tento úsudek osobně nedokážu udělat, a proto akcionářem Tesly nejsem. To ale v žádném případě neznamená, že to někdo jiný odhadnout a následně na tom profitovat nedokáže.

„Nesrovnávejte se staroautomobilkou…“

Ondřej Tomek, investor

Mám dvě auta z prémiového segmentu vyrobená v Německu (nechci zbytečně značce škodit) s velmi vysokou výbavou. Přesto jsem v obou místo drahé navigace začal používat Google mapy. Elektronika nefunguje pořádně ani v jednom, od nedovírání střešního okna přes nemožnost vysunout tažné zařízení a vypínání digitální palubní desky až po nefungující ovládání auta přes mobilní aplikaci.

Kam tím mířím: budoucnost aut je v softwaru a v něm je Tesla úplně jiný level než „staroautomobilky“. Dost bych se divil, kdyby kluci z Německa v softwaru vůbec někdy kluky ze Silicon Valley dohnali. Myslím, že akvizice map od Nokie udělaná BMW a Mercedesem jasně ukázala, jak hloupě a staromódně tyhle starší značky softwarově uvažují.

Tesla má vysokou valuaci nikoli kvůli hloupým investorům, ale protože představuje lovebrand pro bohatou cílovou skupinu lidí vydělávajících peníze a schopných zaplatit za objednání auta tisíce dolarů měsíce/roky dopředu, aniž by věděli, kdy ho dostanou. Je to brand vytvořený někým, kdo přetvořil stoletý automobilový průmysl a donutil všechny značky následovat ho. Udává směr. Tesla má vysokou valuaci nyní, protože se věří, že může být ještě vyšší. Starý, zapšklý, nízkými maržemi a odbory tlačený autoprůmysl už neměl žádnou vizi. Tesla ji má.

Má bohaté zákazníky, kteří jí rádi nechají vysokou marži, neboť i oni od svých zákazníků dostávají vysokou marži. A hlavně umí software, jenž nakonec rozhodne, která automobilka bude vydělávat peníze. Neříkám, že ostatní nebudou na trhu také. Ale pokud budou, udělají ho jen větším i pro Teslu, která – když to sama nepokazí – jim všem ukáže, co mají dělat, a donutí je následovat ji. Což už v podstatě dělá a mezitím vybudovala značku přitahující vysokopříjmové zákazníky stejně jako Apple (a Apple generuje 70 procent zisku vydělaného v celém segmentu mobilních telefonů).

V tom tkví podle mě ta story. V dnešním světě plném peněz je nějaká případná ztráta pár miliard dolarů drobnost, pokud máte vizi, které se dá rozumně věřit.

Nejsem fanatik do Tesly, ačkoli ji mám jako firmu rád a vlastním poměrně hodně jejích akcií (stejně jako mám rád například Apple). Držím však mimo jiné i akcie VW. V klidu mohu napsat důvody, proč Tesla za pět let může mít valuaci třikrát vyšší než dnes a za 10 let klidně šestkrát nebo i více. A vůbec mě nezajímá, že stoleté automobilky prodávající auta s tří- až devítiprocentní marží mají valuaci stlačenou dolů svou vlastní neohrabaností a zkostnatělostí, přestože vyrábějí více. Protože u nich mě žádné důvody, proč by měly mít za pět let akcie třikrát výše, nenapadají.

Nevidím jediný důvod do nich investovat inovační peníze. Jediné peníze, jež má smysl do nich investovat, jsou ty očekávající dividendu, anebo když je koupíte – jako já – za cenu stlačenou dolů například po aféře Dieselgate. Investoři u nich většinou nevěří v zářnou budoucnost, ale chtějí „cash cows“. Na rozdíl od Tesly, která kromě silné vize reálně buduje nejen elektromobilku, ale i celý moderní ekosystém. Proto by se podle mě neměly staroautomobilky s Teslou vůbec investorsky srovnávat.

„Nemám žádnou akcii Tesly.“

Eduard Kučera, zakladatel Avastu (vlevo)

Žádnou publikovatelnou odpověď vám neposkytnu, protože automobilovému průmyslu nerozumím. Jen mohu podotknout, že mám několik akcií BMW a žádnou akcii Tesly…

S přispěním Pavla Novotného

Čtěte také