skip to main content

Každý k ní chce, ale jen tak se neobjedná. Kadeřnice, která stříhá jinak

4 minuty

Není klasicky vyučená kadeřnice a nemůžete se k ní jen tak objednat. Když stříhá, nezvedá telefon a na maily většinou neodpovídá. Přesto má širokou základnu zákazníků, kterou tvoří umělecká mládež i seriózní manažeři. Mít účes od Martiny Matyášové totiž znamená mít společenský status.

Kdybyste tuhle vysokou tmavovlasou ženu s desítkami tetování potkali na ulici, tipovali byste, že je cizinka. Třeba Američanka s indiánskými kořeny. Martina Matyášová alias Marti Maty je ale Češka jako poleno, která ještě před časem tvořila součást lokální mediální lifestylové scény. Byla módní redaktorkou časopisu Žena a život, vedla web Elle.cz a psala svůj vlastní blog.

Martina Matyášová má svůj ateliér St. Territory v prvorepublikovém činžovním domě na pražských Vinohradech. 

„Po 16 letech práce v módní branži jsem začala znovu. Chytla jsem do rukou nůžky a s drzostí začátečníka, co umí jakžtakž ustřihnout vlasy rovně, se chtěla co nejdříve vrátit do světa točení reklam a filmu. Jako maskérka i ta, co umí stříhat vlasy. Každodenním tréninkem jsem nakonec kráse mokrých vlasů, japonských nůžek i světa mimo lifestylové časopisy úplně propadla, a tak se stříhání stalo mojí hlavní profesí,“ říká dnes.

Po absolvování kurzu v akademii kadeřnictví Toni & Guy postupně začala upravovat účesy kamarádů, které po ostříhání vyfotila a fotky umístila na svůj InstagramFacebook. Odezva přišla téměř okamžitě – další známí a pak už i jejich známí toužili po Martinině osobním přístupu.

„Když mi někdo přinese jako inspiraci fotku vyretušované celebrity, tak si moc do noty nepadneme. Je to ale všechno o spolupráci. Střih vlasů by měl vyjadřovat osobnost jejich nositele, ne jen kopírovat šablonu,“ říká Matyášová, která má ke každému klientovi individuální přístup.

Zapózovat na Instagramu Martiny Matyášové je součást celého procesu. 

Abyste se stali jejím zákazníkem, musíte splňovat dva požadavky. První tedy ten, že si přijdete pro účes, který bude vyjadřovat vaši osobnost, nikoli předlohu z katalogu. Druhá podmínka je, že Matyášovou musíte podle jejích slov vydýchat.

„Chodí ke mně ti, se kterými si vzájemně sedneme. Všem tykám, stanu se načas jejich partnerem. Své zákazníky mám pod kůží, jsou to osobnosti,“ dodává mnohostranně zaměřená bohémka.

Ty ze svých zákazníků, kteří chtějí, po stříhání stále fotí na instagramový účet, kde se snaží zachytit nejen účes, ale právě i osobnost. Vznikají tak fotostory s modely, kteří podle Marti Maty nepotřebují make-up a styling, aby zaujali. „Pak si na čerstvě ostříhané a vyfoukané vlasy nasadí čepici a vyrazí žít svůj život,“ tvrdí Matyášová, která v poslední době také začala s hand-poke tetováním.

A aby toho neměla málo, taky pod vlastní značkou St. Territory vyrábí k přírodě ohleduplné svíčky a vlasová mýdla, na které se vypisuje čekací listina.

Martina Matyášová vyrábí i svíčky z bylinek, které nasbírá na louce nebo na cestách. 

Mezi produkty značky St. Territory, která nese logo její milované fenky Stáničky, patří i vlasové šampony a mýdla.

„Mým životním mottem je slogan Be Nice to People. Chci, aby vše, co projde mýma rukama, dávalo smysl a bylo dobré,“ popisuje svůj přístup k práci Matyášová.

Kompromis nedělá ani ve svém ateliéru. „Místo okázalých salonů preferuju uvolněnější boho styl prvorepublikového bytu. Nepotřebuju mít vchod z ulice ani výkladní skříň. Ani recepci, stačí jen křeslo a nůžky,“ vysvětluje Matyášová, která si letos v létě otevřela salon i ve vlastní maringotce uprostřed přírody. Protože proč ne.