„Jsme téměř vyprodaní, neuvěřitelný fičák. Místo 15 tisíc kol máme k dispozici pět tisíc, a to jsme dovezli vše a včas,“ směje se Martin Havlena, šéf a spolumajitel značky jízdních kol Author.

Shrnuje tak poznatky obchodníků, ale také nakupujících z posledních týdnů. Vzhledem k očekávanému většímu trávení dovolených v Česku se podstatně více prodává sportovní náčiní, jako jsou kola, trampolíny či kolečkové brusle.

Nedostatek je především v dětských kategoriích, což souvisí i s „domácím vězením“ dětí v době koronavirové krize a uzavřených škol. „Dětská, MTB 29 a krosová kola mizí fofrem,“ dodává Martin Havlena. Jeho slova potvrzují také zástupci velkých sportovních řetězců, jako je Decathlon a Sportisimo. „Inline brusle se u nás takřka vyprodaly,“ říká Pavel Vajskebr ze Sportisima.

Situace přitom může být komplikovanější ještě kvůli tomu, že většina sportovního zboží se vyrábí v Asii a dodávky do Evropy byly kvůli pandemii zhruba na dvě měsíce letos přerušeny.

„Kola jsou vyprodaná a já nemám co nabídnout ani kamarádům, kteří mi volají téměř denně,“ vysvětluje Radim Brož, šéf a spolumajitel výrobce bicyklů 4Ever ze Studénky. „Bohužel kvůli dlouhým dodacím termínům na většinu komponent s tím teď nikdo není schopen nic rychle udělat. Zhruba dva a půl měsíce neodešlo z Číny téměř nic.“

Situace je však podle něj kvůli nabouranému dodavatelskému řetězci nepřehledná, a tak se nakonec v průběhu léta může ještě ukázat, že zboží je víc než dost.

„Nikdo totiž přesně neví, jaké zakázky se podařilo krátit a jaké ne. To znamená, že na cestě do Evropy mohou být desítky tisíc bicyklů a vše dorazí s dvou- až tříměsíčním zpožděním, tedy v termínech červen–červenec,“ dodává Brož. Aktuálně ale přestává být na výběr.