Cesty do vesmíru byly pro módní průmysl zdrojem inspirace odjakživa. Vesmírné závody mezi USA a Sovětským svazem se v šedesátých letech odrazily v tvorbě předních módních návrhářů, jako byl Paco Rabanne, Courreges nebo Pierre Cardin.

Dnes vesmírnou inspiraci čerpá třeba Chanel, který nechal letos v březnu na pařížském týdnu módy předstíraně odstartovat kompletní raketu a modelky se procházely pod ní. A Gucci vsadil v reklamní kampani na podzimní a zimní kolekci na UFO nebo Star Trek.

Přehlídka Chanelu na pařížském týdnu módy.

Coach, značka módních doplňků, zase nedávno uvedla limitovanou edici inspirovanou NASA. „Období vesmírného programu evokovalo dojem, že nic není nemožné. Odkazy na vesmír, rakety a planety mají symbolizovat vrcholný pocit optimismu a pospolitosti,“ vysvětluje kreativní ředitel Coach Stuart Vevers.

Pocit naděje je mimořádně cenným artiklem. Obnovený zájem o vesmír ale není jen o nostalgii. Poprvé za dlouhou dobu se totiž rýsují nové možnosti vesmírného výzkumu, tentokrát za podpory soukromých společností, jako jsou SpaceX Elona Muska, Virgin Galactic Richarda Bransona nebo Blue Origin Jeffa Bezose. A právě ony se začínají zajímat i o to, v čem bychom se mohli do vesmíru vydat.

Coach a jeho kabelky.

Doteď byl výlet raketou výsadou několika vyvolených, vesmírné závody 21. století ji ovšem nejspíš zpřístupní více lidem než kdy jindy. Z vesmíru se tím pro módní průmysl stává ani ne tak zdroj inspirace jako možnost získat pro sebe mimořádně výrazný branding.

„Zpřístupnění kosmu veřejnosti je na začátku, ale vymýšlení vesmírné módy, které si pro sebe doteď vyhrazovalo sci-fi, se stává realitou, na které se může podílet kdokoliv,“ řekl nedávno serveru Quartz Nicholas de Monchaux, autor knihy Spacesuit: Fashioning Apollo.

Vesmírné oblečení vyžaduje samozřejmě speciální materiály i technologie, stále důležitější roli ale hraje i to, jak vypadá. Elon Musk nedávno ukázal fotku obleku pro své astronauty a od klasických skafandrů se hodně lidí. „Bylo neuvěřitelně těžké vyvážit estetiku a funkci. Jedno bez druhého je snadné,“ napsal k tomu Musk, který tvrdí, že jeho vysoce stylový oblek není jen hezký, ale taky plně funkční.

Skafandr, jak si ho představuje Elon Musk.

Musk si prý pro práci na skafandru najal hollywoodského kostyméra Josého Fernandeze, který vytvářel některé z nejikoničtějších obleků filmových superhrdinů jako Iron Mana, Batmana, X-menů a dalších. Byla to logická volba. „Pokud dostanou zákazníci v komerčních vesmírných organizacích možnost volby i v tom, jak se obléknout, začnou přemýšlet, komu dají přednost. A tady je nepochybně prostor pro vstup módy,“ myslí si Matthew Drinkwater, který se na londýnské College of Fashion zabývá průnikem designu a technologií.

„Móda vždycky reprezentovala kulturu. To prodáváme. Vesmír začíná být důležitou součástí našeho světa a značky by si ho měly všímat a měly by se zapojit,“ dodává.

O eleganci ve skafandru se nesnaží jen ve SpaceX. Na návrzích obleků pro budoucí vesmírné turisty a piloty dělají i ve Virgin Galactic, a to ve spolupráci s luxusní sportovní řadou Y-3, za kterou stojí Adidas a japonský návrhář Jódži Jamamoto.

Vesmírný oblek podle Virgin Galactic.

„Chceme prozkoumat potenciál k vytvoření inovativního oblečení a doplňků – pro náš tým i průkopnické klienty. A chceme, aby to bylo přiměřeně funkční a vhodné pro svůj účel, ale taky inteligentně a kvalitně vypracované a uspokojivé a aby byla radost to nosit,“ říká šéfdesignér Virgin Galactic Adam Wells.

Pojmy „kvalitně vypracované“ a „radost nosit“ jen podtrhují důraz, jaký Virgin Galactic klade na design. A o ten tu jde zejména, protože funkční musí být skafandry tak jako tak, jinak by jejich nositelé nepřežili. Takže i když celé odvětví nabízí ohromnou šanci pro technologické značky a výrobce nových materiálů, konečné slovo bude mít estetika.

„Když už se chystáte do kosmu jako vesmírný turista, tak na to taky chcete vypadat, to k tomu prostě patří,“ poznamenává Drinkwater. „Cesty do vesmíru byly vždycky něco neuchopitelného – něco, o čem si mohl obyčejný člověk nechat jen zdát. Tato zkušenost se teď demokratizuje, ale pořád je tak drahá, že jde o luxus svého vlastního druhu.“

Spojení Gucci nebo Chanelu s některým z vesmírných konkurentů není tedy taková bláznivina, jak by se mohlo na první přečtení zdát. A kdybyste chtěli sestavit seznam návrhářů, kteří se ve své tvorbě na vesmír zaměřili už dřív, nevěděli byste, kde začít. Tenhle seznam totiž sahá od Valentina po Dolce&Gabbanu, Zuhaira Murada, Husseina Chalayana, Rodarte a k dalším. Buzz Aldrin se dokonce letos v lednu prošel po mole během přehlídky pánského oblečení Nicka Grahama.

A britský návrhář Christopher Kane už poslal do vesmíru část své poslední kolekce – tedy skoro. Jeho kabelka a luxusní teniska letěly v únoru 2017 do výše 38 kilometrů. Vesmír začíná na hranici 100 km. Takže která značka se tam dostane první?